Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Педагошко истраживање | |||
Наставник (за предавања) | Липовац М. Власта | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
оспособљавање студената за разумевање функције и значаја систематског праћења и анализе процеса и извођења резултата васпитно-образовног рада; развијање вештина потребних за примену методолошких и методичких знања у решавању практичних питања; оспособљавање студената за извођење и анализу акционих истраживања потребних за изради завршног рада. | |||
Исход предмета |
Конструисати истраживачке инструменте; Објаснити важност истраживачког пројекта за праксу; Израдити скицу и нацрт истраживачког пројекта; ; Применити нацрт пројекта у пракси;Анализирати резултате истраживања; Користити научну литературу. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Појам методологије истраживања; Карактеристике педагошког сазнања; Етапе педагошког истраживања; Избор проблема истраживања;Методе истраживања; Инструменти и технике истраживања;Карактеристике инструмената истраживања; Истраживачки пројекат;Врсте узорака истраживања;Хипотезе у истраживању; Компаративна и историска истраживања; Основни појмови педагошке статистике | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | коришћење научне литературе; израда пројекта и скице истраживања; израда инструмената истраживања; узорак истраживања; ток истраживања; акционо истраживање на терену; анализа података добијених истраживањем; анализа истраживачког рада у пракси; место и улога васпитача у истраживању; предлог скице завршног рада | |||
Литература | ||||
1 | Гојков, Круљ, Кундачина (2005). Лексикон педагошке методологије. Београд : СПДС | |||
2 | Банђур, Поткоњак (1999). Методологија педагогије. Београд : СПДС | |||
3 | Баковљев, М. (2001). Основи методологије педагошких истраживања. Београд : Учитељски факултет. | |||
4 | Баковљев, М. (2001). Статистика у педагошким истраживањима Београд : Научна књига. | |||
5 | Пешић, М.(1998). Педагогија у акцији.Београд : филозофски факултет. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
вербалне; предавачке, кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада у изради и реализацији истраживачког пројекта | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 10 | |||
семинари | 40 | |||
613616П / 613616P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Методика физичког васпитања 2 | |||
Наставник (за предавања) | Станишић Р. Ирена | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Станишић Р. Ирена | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | Методика физичког васпитања 1 | |||
Циљ предмета |
Омогућити студентима да схвате значај Mетодике физичког васпитања и значај физичког васпитањa; Усмерити студенте на свеукупне дететове потребе кроз усвајање сазнања о законитостима процеса трансформације и позитивне промене антрополошких обележја деце; познати студенте са утицајем телесних вежби на организам детета; Развити код студента способност самосталног планирања усмерених активности и других облика рада у вртићу; Омогућити студентима да се теоретски и практично оспособе за самостално извођење aктивности из Методике физичког васпитања у све три васпитне групе, остварујући циљеве и задатке физичког васпитања. | |||
Исход предмета |
Након успешног завршетка курса студенти би требало да буду способни да: Прате раст и развој деце у одређеном временском периоду; Примењују методичке упутства за подстицање и развијање разних облика кретања; Планирају усмерену активност користећи основне методе, принципе и средства рада; Анализирају вежбе обликовања у смислу превенције, корекције и компензације; Демонстрирају стручност кроз различите облике рада-покретну игру, усмерену активност, излете и шетње, јутарње телесно вежбање и дечји плес са децом предшколског узраста; Користе различита основна и помоћна средства (справе и реквизити) у раду са децом предшколског узраста. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Операционализација наставних садржаја: припреме студената за извођење и организацију активности физичког васпитања (анализа активности). Организација и примена дидактичко-методичких и стручно-методичких садржаја из Методике физичког васпитања. Примена метода и облика васпитно-образовног рада у физичком васпитању. Примена и избор средстава физичког васпитања у раду са децом предшколског узраста (природни облици кретања, покретна игра, плесне активности, природни фактори, материјални фактори). Израда плана и програма физичког васпитања деце предшколског узраста. Припремање, извођење и анализирање извођење активности студената у васпитно-образовним групама деце предшколског узраста (анализа дидактичко-методичких основа, анализа примењених садржаја физичког васпитања, коришћења средстава физичког васпитања). | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Реализација практичних активности у вртићима, анализа активности и припрема. Посматрање и анализа физичких активности које се изводе у оквиру програма у предшколским установама. Укључивање у рад студента под надзором – ментора и анализа искутства стечених на тај начин. Вежбе за развој навика организованог постављања и кретања. Облик кретања ходање. Облик кретања трчање.Облик кретања скокови и поскоци. Вежбе за превенцију кифотичног држања тела (кроз организациони облик рада полигон, комплекс вежби обликовања без реквизита). Облик кретања дизање и ношење. Облик кретања пузање. Облик кретања провлачење. Превенција равних стопала. Обрада покретних игара. Облик кретања гурање, вучење, потискивање. | |||
Литература | ||||
1 | Станишић, И. (2011). Практикум из Методике физичког васпитања деце предшколског узраста. Крушевац: Сиграф, самостално издање аутора | |||
2 | Џиновић – Којић, Д. (2002). Физичко васпитање предшколског детета. Београд: Издање аутора. | |||
3 | Станишић, И. (2007). Differences between boys and girls of preshool age in long jump, high jump, balance, body height and body weight (Разлике између дечака и девојчица предшколског узраста у скоку удаљ,скоку увис, равнотежи, телесној висини и телесној тежини). Научно-стручна конференција. Винице: Федерација спортских педагога републике Македоније | |||
4 | Станишић, И. (2013). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Крушевац: Виша школа за образовање васпитача. | |||
5 | Максимовић, С. (2006). Практикум за Методику физичког васпитања. Шабац: ИКП „Заслон“. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
1 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Програмски садржај студијског предмета реализује се у облику предавања, вежби (у вртићу), самосталног рада студената и израда писаних припрема за практични рад, коришћења мултимедија и Интернета. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |
практична настава | 50+10 | усмени испит | ||
колоквијуми | практични део испита | |||
семинари | завршна активност | |||
613516П / 613516P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Методика ликовног васпитања 2 | |||
Наставник (за предавања) | Рајковић З. Матија | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Рајковић З. Матија | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање основних садржаја ликовног васпитања; Стицање знања из методике и превођења ликовних садржаја у процес ликовног васпитања; Оспособљавање за извођење ликовних активности; Овладавање савременим облицима васпитно образовног рада; Самосталност у реализацији свих програмско планских садржаја | |||
Исход предмета |
Након упешног завршетка курса студент би требало да буде способан да: препознаје чиниоце васпитно образовног рада; примењује адекватне методе и облике рада; примењује адекватне ликовне садржаје; демонстрира познавање потребних ликовних техника; демонстрира способност извођења ликовних активности; анализира процесе васпитно образовног рада |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Организација ликовних активности (специфичности, идеје, мотиви, структура, облици, методе, садржаји, средства). Извођење ликовних активности (структура, мотивација, ликовни проблем, формирање мотива, радни простор, технике и материјали, адекватне реакције васпитача..) Процењивање васпитно образовног рада (одабир, опремање, излагање, чување дечијих ликовних радова, аспекти анализе, педагошка оправданост, очекивани исходи) | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Ликовно подручје цртање (оловка, туш, угљен, креда, пастел). Ликовно подручје сликање (суве и влажне сликарске технике, ликовне игре бојама). Ликовно подручје вајање (тесто, глина, пластелин, обликовање различитих материјала, моделовања). Ликовно подручје елементи примењене уметности. Ликовно подручје основи естетског процењивања. Ликовне активности у посебним условима. Ликовне активности у екстеријеру. Ликовне игре Слободне ликовне активности | |||
Литература | ||||
1 | Карлаварис, Б. Методика ликовног васпитања предшколске деце, ЗУНС, Београд, 1986.. | |||
2 | Филиповић, С. Методика ликовног васпитања и образовања, Клет, Београд, 2011. | |||
3 | Филиповић, С. Каменов, Е. Мудрост чула 3, Драгон, Нови Сад, 2009. | |||
4 | Негру, А. Методика наставе ликовног васпитања, Виша школа за васпитаче, Вршац, 2002. | |||
5 | Марковић, М. Корак по корак 2, Креативни центар, Београд, 2002 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
1 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Предавања и теоријске вежбе (у школи), семинарски рад, самостални рад студената и израда писаних припрема за практични рад. Организација и извођење ликовних активности (у вртићу) | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 30 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | практични део испита | ||
семинари | завршна активност | |||
613416П / 613416P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Методика музичког васпитања 2 | |||
Наставник (за предавања) | Тасић Д. Наташа | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тасић Д. Наташа | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Да се студенти оспособе за успешно вођење активности у непосредном раду са децом у предшколској установи, да се оспособе за решавање свих очекиваних ( и неочекиваних ) развоја догађаја, писање припрема по којој се води активност, сарадња колега и помоћ приликом рада са децом, анализа процене успешности извођења активности и елементи који помажу да се недостаци отклоне, спрече и предупреде. | |||
Исход предмета |
По успешном завршетку курса студенти би требало да буду оспособљени да: - самостално осмисле музичке активности - руководе групним музичким активностима - процењују просечне могућности узрасне групе и у складу са тим планирају рад у групи - самокритички вреднују своје усмерене активности како би побољшали и унапредили свој рад са децом - примењују стечено знање како би самостално планирали рад у групи - анализирају и критички посматрају музички развој деце - идентификују музички надарену децу и организују рад са таквом децом |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Методе и њихова примена у музичком васпитању Облици рада, објекти и средства у музичком васпитању Организација и реализација усмерених активности Планирање, евиденција и евалуација васпитно образовног рада у области музичког васпитања Корелација са другим васпитно образовним областима | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Организовање и планирање усмерених активности у вртићима | |||
Литература | ||||
1 | Ђурковић-Пантелић, М.: Методика музичког васпитања деце предшколског узраста, Виша школа за образовање васпитача, Шабац, 1998 | |||
2 | Манастериоти, В.: Музички одгој на почетном ступњу, Школска књига, Загреб, 1982 | |||
3 | Хиба, Н.: Музика за најмлађе | |||
4 | Зборници дечјих песама и игара разних аутора | |||
5 | ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
1 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, анализе, дискусије | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
20 | писмени испит | ||
практична настава | 40 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 10 | практични део испита | ||
семинари | завршна активност | |||
613416J / 613416J
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Превенција болести и заштита здравља | |||
Наставник (за предавања) | Драча Р. Сања | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Чеврљаковић М. Ива | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Стицање знања о појмовима здравља и превенције болести; упознавање са водећим факторима ризика за настанак болести; информисање о значају хигијене и имунизације у превенцији и сузбијању заразних болести; обезбеђивање теоријске основе за едукацију деце и младих у превенцији и заштити здравља; оспособљавање да учествују у промоцији и здравственом васпитању; препознавање значаја тимског рада свих актера у првенцији и заштити здравља; | |||
Исход предмета |
По одслушаном курсу и положеном испиту од студента се очекује да:познаје основне здравствено-васпитне појмове; разуме значај превенције у сузбијању заразних и незаразних болести; учествује у формирању здравих навика код деце; анализира промене у начину живота и њихов утицај на заштиту здравља; осмисли програм здравственог васпитања; преноси стечена знаља о превенцији и заштити здравља кроз промотивне активности; |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Здравље и превенција болести: примарна, секундарна, терцијарна; Превенција и сузбијање заразних болести: епидемиологија заразних болести, имунизација, лична хигијена, хигијена објеката, санитарни прегледи; Превенција и сузбијање незаразних болести: епидемиологија хроничних незаразних болести, најчешће незаразне болести код деце; Водећи фактори ризика за настанак незаразних болести: пушење, алкохол, гојазност, неправилна исхрана, физичка неактивност; Друштвена брига за јавно здравље; Здравствена заштита, здравствени систем; Здравствена заштита жена, деце и омладине; Психосоцијални развој и ментално здравље; Здравствено васпитање; Промоција здравља; | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Лична хигијена; Календар здравља, имунизација; Пушење (састав дувана, последице по људско здравље, превенција, законска регулатива, кампање); Алкохолизам (дефиниција, последице, превенција); Физичка неактивност (значај за здравље, последице); Превенција болести зависности (дефиниција, последице, превенција); Значај правилне исхране, последице, принципи правилне исхране; Репродуктивно здравље младих и превенција сексуално преносивих болести; Законска регулатива; Учесници у превенцији болести и заштити здравља; Промоција здравља; Планирање здравственог васпитања и промотивних активности; | |||
Литература | ||||
1 | Кекуш Д., Здравствено васпитање, Висока медицинска школа, Београд, 2006 | |||
2 | Барачков Н., Бујак Ј., Илић Д., Јовић С., Панић М., и сар., Васпитање за здравље кроз животне вештине, Министарство просвете и спорта Републике Србије, 2007 | |||
3 | Стручно-методолошко упутство за спровођење уредбе о националном програму здравствене заштите жена, деце и омладине, Институт за здравствену заштиту мајке и детета Србије „Др Вукан Чупић“ Београд, 2010 | |||
4 | Цуцић В. И сар., Социјална медицина, Савремена администрација, Београд, 2000 | |||
5 | Прерадовић М., Болести зависности, Војноиздавачки завод, Београд, 2005 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, презентације, консултације, коришћење домаће и стране литературе, семинарски рад | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
2 | писмени испит | 50 | |
практична настава | 12 | усмени испит | ||
колоквијуми | 20 | |||
семинари | 2x8=16 | |||
613316J / 613316J
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Исхрана и дијететика деце јасленог узраста | |||
Наставник (за предавања) | Добричић-Чеврљаковић Д. Невенка | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Чеврљаковић М. Ива | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Стицање знања о значају исхране за правилан раст и развој детета као и у очувању његовог здравља; упознавање са основним појмовима о хранљивим материјама, хранљивим намирницама и потребама људи за њима; развијање свести о улози васпитача у васпитној функцији здравог начина живота; оспособљавање студената да процене исхрану и стање ухрањености деце у јаслицама, социјалним и здравственим установама; указивање на значај планирања, организовања и начина исхране деце у формирању навика правилне исхране код деце у јаслицама, социјалним и здравственим установама; | |||
Исход предмета |
По одслушаном курсу и положеном испиту од студента се очекује да: дефинише основне појмове о хранљивим материјама, намирницама и храни; разуме значај исхране за правилан раст и развој детета и његово здравље; примени знање о принципима правилне исхране као васпитне и превентивне мере у професионалном раду и животу; анализира модел јеловника у складу са енергетским и нутритивним потребама деце према узрасту; планира и организује исхрану са циљем формирања здравих навика код деце; препозна и спречи настанак болести изазваних храном; |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Дефиниција хране и њен утицај на здравље; Хранљиве материје (нутријенти);Намирнице, животне; Енергетски аспекти хране и намирница; Основне функције хране; Препоруке за правилну исхрану; Исхрана различитих група становништва; Исхрана и масовне незаразне болести; Значај исхране за раст и развој деце у јаслицама, социјалним и здравственим установама; Основни појмови о исхрани деце: дневне енергетске потребе дечјег организма, избор намирница и хранљивих материја зависно од узраста детета; Дијететске намирнице: формуле за одојчад, дечја храна; Основна начела припремања хране и оброка у исхрани деце; Улога васпитача у формирању навика правилне исхране:техника храњења, врста хране, време оброка, распоред уноса воде; | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Животне намирнице:карактеристике; Одређивање стања ухрањености; Антропометријска мерења; Анкета исхране; Израчунавање енергетских вредности састава појединих намирница; Коришћење интернет база; Анализа формула и хране за децу, састав, декларација; Дијететски суплементи: процена садржаја минерала, витамина; Хигијенска исправност воде за пиће; Контрола здравствене исправности намирница и дијететских производа; Закон о храни; Техника храњења (бочицом, кашичицом); Припрема оброка, детета и прибора за храњење; Анализа модела јеловника у складу са енергетским и нутритивним потребама деце према узрасту; | |||
Литература | ||||
1 | Станимировић С., Броматологија, Фармацеутски факултет универзитета у Београду, Београд, 1988 | |||
2 | Мирић М., Шобајић Ш., Здравствена исправност намирница, Завод за издавање уџбеника, београд, 2002 | |||
3 | Степановић Р., Исхрана у педијатрији, Савремена администрација, Београд, 1991 | |||
4 | Николић М., Дијететика, WUS Аустриа, Медицински факултет, Ниш, 2008 | |||
5 | Филиповић Д., Исхрана здраве и болесне деце, Наука, Београд, 2000 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, презентације, консултације, коришћење домаће и стране литературе, семинарски рад | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
2 | писмени испит | 50 | |
практична настава | 12 | усмени испит | ||
колоквијуми | 20 | |||
семинари | 2x8=16 | |||
613316Д / 613316D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Организација културних активности у дому | |||
Наставник (за предавања) | Дуковић П. Зорица | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Манић С. Ивана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Студенти треба да стекну општа знања о организацији, дифузији културних активности у дому.-оспособљавање студената за припремање приредби,пригодних манифестација,обележавање значајних датума и празника. | |||
Исход предмета |
Након положеног испита студенти су оспособљени да:-раде на медијској промоцији дома;-организују приредбе;-припреме свечаност,јавни наступ;-организују изложбу,концерт;-организују трибину,ексурзију,-организују културна збивања унутар дома;-буду организатори културног живота дома и тиме усмеравају и утичу на садржај живота у дому. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Развој културних институција ; Култура и слободно време деце и младих; Културне потребе и интересовања деце и младих.Музички менаџмент:облици музичког живота у дому;Дифузија дела визуелних уметности-изложбе;Модели пројеката у култури;Сценски пројекти:представа,приредба и концерт;Трибина-пројекти дифузије културе,манифестације,фестивали,сајмови,културна акција.Анимациони пројекти-стваралачке радионице. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | организовање пројеката-од идеје до реализације (плакат,позивница,програм) | |||
Литература | ||||
1 | Драгићевић-Шешић, Миленa; Стојковић,Бранимир: Кultura, менаџмент, анимација, маркетинг, CLIO, Beograd, 2011 | |||
2 | Janićijević,Nebojša: Orrganizaciona kultura, Ulixes, Novi Sad, 1997 | |||
3 | Маслов,Абрахам: Мотивација и личност, Нолит, Београд,1982 | |||
4 | Семприни,Андреа: Мултикултурализам, CLIO, Београд, 1999 | |||
5 | Маркетинг у уметности, зборник, Институт за позориште, филм, радио и телевизију, Факултет драмских уметности, Београд, 1993 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
демонстративна,интерактивна,радионачарска | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 20 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 20 | |||
семинари | 20 | |||
613216Д / 613216D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Педагошко-саветодавни рад | |||
Наставник (за предавања) | Липовац М. Власта | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са принципима, функцијама, потребом и значајем саветодавног рада у школи.Стицање основних знања о принципима, методама и фазама саветодавног разговора. Развијање капацитета за тимски рад са актерима васпитно-образовног процеса, позитивног професионалног става у односу на подручја и актере васпитно-образовног процеса. | |||
Исход предмета |
Организовање и демонстрирање плана за реализацију саветодавног рада, упоређивањеи класификовање ученичких досијеа, индивидуалних планова рада и листи праћења.Компоновање вештина тимског рада и заједничког решавања специфичних проблема са осталим члановима стручног тима, пројектовање педагошко-инструктивног рада са наставницима, родитељима и другим актерима васпитног процеса. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Теоријска настава 1. Саветодавни васпитни рад у светлу школске организације; 2. Појам и карактеристике школског саветовања; 3. Принципи саветодавног рада; 4. Функције саветодавне службе у школи и њихова развојна улога; 5. Битни услови за успешан почетак саветодавног рада; 6. Ток и фазе саветодавног разговора; 7. Методе саветодавног разговора; 8. Различити облици саветодавног рада (Рад са појединцем и групом, Групни саветодавни рад, Индивидуални саветодавни рад); 9. Специфичности саветодавног рада у периоду раног детињства, основношколског и средњошколског узраста; 10. Тимски рад и саветовање у школи, заједничко решавање проблемских ситуација; 11. Саветодавни рад са ученицима; 12. Саветодавни рад са родитељима и наставницима; 13. Планирање, програмирање и вредновање школског саветодавног рада; 14. Проблеми који се могу јавити у току саветодавног рада; 15. Вођење документације о педагошком саветодавном раду (индивидуални планови, листе праћења и сл. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Практична настава Садржаји предмета реализују се на вежбема на принципима интерактивног приступа, кроз тимски рад студената, игре улога, дискусије, презентације индивидуалних и групних радова и кроз практичан рад студената у васпитно-образовној институцији. | |||
Литература | ||||
1 | Мандић, П. (1986): Савјетодавни васпитни рад, Сарајево. | |||
2 | Јанковић, Ј. (1997): Савјетовање – недирективни приступ. Загреб: Алинеа. | |||
3 | Сузић, Н..(2005): Педагогија за XXI век. Бања Лука. | |||
4 | Cowley, S. (2006): Tajne uspješnog rada u razredu. Zagreb: Školska knjiga. | |||
5 | Илић, М., Бранковић, Д. (2004). Општа педагогија. Бања Лука : Филозофски факултет. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада; методе вежбања, асоцијативно учење, интерактивна настава са елементима респонсибилне наставе | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 20 | |||
613116J / 613116J
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Рад са децом са посебним потребама | |||
Наставник (за предавања) | Катарина Н. Томић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милена Д. Дељанин | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Стицање основних знања о карактеристикама и специфичностима деце са развојним сметњама. Упознавање студената са различитим врстама и нивоима ометености у развоју. Представљање основних дијагностичких и раних рехабилитационих техника у раду са децом са сметњама у развоју. Упознавање студената са основама васпитно-образовног рада у инклузивној васпитној групи. Оспособљавање за тимски рад и сарадњу са релевантним стручњацима, као и са родитељима ометене деце. Развијање позитивних ставова и мотивације за рад са децом са сметњама у развоју. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти би требало да: - препознају различите врсте развојних сметњи код деце; - познају и самостално примењују технике реедукације психомоторике у свакодневном васпитном раду са децом са различитим врстама развојних сметњи; - познају и самостално користе прилагођене методе, асистивна средстава и технике индивидуализованог и диференцираног васпитног приступа деци са развојим сметњама; - поседују вештине и познају своја задужења у сарадњи са инклузивним тимом установе, као и са са релевантним стручњацима, организацијама и родитељима ометене деце; - буду способни да развијају позитивну и афирмативну социјалну климу у васпитној групи; - поседују мотивацију за даље усавршавање на пољу рада са децом са развојним сметњама. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Дефинисање, класификација и етиологија развојих сметњи. Сензорна оштећења. Неуромишићна обољења код деце. Поремећаји покрета, стереотипије и тикови. Говорно-језички поремећаји на дечјем узрасту. Развојни хиперкинетски синдром. Емоционалне сметње и поремећаји понашања код деце. Заостајање у интелектуалном развоју - врсте, класификација и етиологија. Первазивни развојни поремећаји. Најчешће хроничне болести деце. Кризе свести у детињству. Злостављање и занемаривање деце. Деца из социо-културно депривираних средина. Интеграција и инклузија. Сарадња са родитељима ометене деце. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Разликовање развојних сметњи, методе ране детекције и рехабилитације. Оштећења вида и слуха код деце - имликација за васпитни рад. Дечја церебрална парализа и мишићна дистрофија. Реедукација психомоторике у лечењу тикова. Препознавање и разликовање рецептивних и експресивних говорно-језичких сметњи. Третман развојног хиперкинетског синдрома. Уочавање емоционалних поремећаја код деце; моделовање маладаптивног понашања у васпитној групи. Когнитивне и моторичке способности, емоционални и социјални развој детета са интелектуалном ометеношћу. Поремећаји из аутистичног спектра. Дечја астма и дијабетес код деце - препознавање симптома и помоћ детету у кризним ситуацијама. Дечја епилепсија - препознавање знакова и реаговање у ситуацијама конвулзивних криза. Уочавање синдрома злостављаног детета. Рад са децом без родитеља, из хранитељских породица и домова за децу. Упоредна анализа интегративног и инклузивног приступа у раду са децом са сметњама у развоју. Модели сарадње са родитељима ометене деце. | |||
Литература | ||||
1 | Станковић-Ђорђевић, М. Рад са децом са посебним потребама. Пирот: Висока школа за образовање васпитача, 2002. | |||
2 | Бојанин, С. Неуропсихологија развојног доба и општи реедукативни метод. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1986. | |||
3 | Ћордић, А., Бојанин, С. Општа дефектолошка дијагностика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1992. | |||
4 | Бојанин, С., Пијашо, Џ., Глумбић, Н. Аутизам данас. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 2001. | |||
5 | Тадић, Н. Психијатрија детињства и младости. Београд: Научна КМД, 2009. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо истраживање. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||
613016Д / 613016D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Превенција поремећаја у понашању | |||
Наставник (за предавања) | Катарина Н. Томић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тамара С. Ђорђевић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Стицање знања о узроцима, врстама и последицама поремећаја понашања код деце и младих. Упознавање студената са индивидуалним и социјалним факторима ризика за сметње понашања и прилагођавања. Овладавање знањима и вештинама неопходним за планирање и програмирање превентивних и васпитно-корективних активности. Упознавање са улогом и значајем васпитача у превенцији и корекцији поремећаја у понашању. Представљање различитих рехабилитационо-корективних метода и приступа. Оспособљавање за рад са породицом и широм социјалном средином у превенцији и корекцији поремећаја у понашању код деце и младих. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти би требало да: - буду оспособљени да самостално идентификују децу и младе са сметњама у понашању; - поседују знања и вештине неопходне за препознавање врсте и тежине поремећаја понашања у појединачним случајевима; - самостално препознају персоналне и социјалне ризико факторе за поремећаје понашања; - примењују основне технике превентивног деловања у васпитној установи; - познају и самостално примењују методе саветодавног рада са децом и породицама; - поседују вештине и буду мотивисани за сарадњу са релевантним институцијама и појединцима у процесу превенције поремећаја у понашању код деце и младих. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Класификација, етиологија и епидемиологија поремећаја у понашању. Агресивно понашање. Антисоцијално понашање. Васпитна запуштеност. Психопатско понашање. Породични, вршњачки, психолошки и биолошки чиниоци поремећаја у понашању. Третман поремећаја у понашању. Превентивне и васпитно-корективне активности. Мултимодални терапијски приступи. Фармакотерапија. Психотерапија. Когнитивно-бихејвиорална терапија. Рад са породицом детета са сметњама у понашању. Значај васпитно-образовних институција у превенцији и третману поремећаја у понашању. Шири друштвени контекст, културолошки чиниоци и превенција поремећаја понашања. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Идентификовање индивидуалних и социјалних ризико фактора за поремећаје у понашању и прилагођавању - скрининг методе. Селективна и индикована превенција. Технике неговања и промовисања позитивних аспеката менталног здравља као метод превенције поремећаја понашања. Семинари за децу и младе као вид превенције маладаптивног понашања. Едукативни курсеви за децу и младе. Институционални програми превенције насиља. Радионичарски рад са децом и младима са сметњама понашања и прилагођавања. Значај спорта и рекреације у превенцији поремећаја у понашању. Рад са породицом детета са поремећајем понашања. Директивно и недирективно саветовање деце и породица. Превентивно деловање у локалној заједници и ширем друштвеном окружењу. Развијање позитивних бихејвиоралних стратегија. Тренинг животних вештина. Тренинг програми за родитеље, васпитаче и наставнике. Партнерство породице и едукативних институција. | |||
Литература | ||||
1 | Пејовић-Милованчевић, М. Поремећаји понашања деце и омладине - морални и психопатолошки аспекти. Београд: Задужбина Андрејевић, 2001. | |||
2 | Тадић, Н. Психијатрија детињства и младости. Београд: Научна КМД, 2009. | |||
3 | Шпадијер-Ђинић, Ј. Социјална патологија. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1988. | |||
4 | Милосављевић, М. Девијације и друштво. Београд: Драганић, 2003. | |||
5 | Срна, Ј. Насиље. Београд: Жарко Албуљ, 2003. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо (есеји, тема). | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||