613716П / 613716P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Педагошко истраживање
Наставник (за предавања) Липовац М. Власта
Наставник/сарадник (за вежбе) Пљакић Д. Горан
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
оспособљавање студената за разумевање функције и значаја систематског праћења и анализе процеса и извођења резултата васпитно-образовног рада; развијање вештина потребних за примену методолошких и методичких знања у решавању практичних питања; оспособљавање студената за извођење и анализу акционих истраживања потребних за изради завршног рада.
Исход
предмета

Конструисати истраживачке инструменте; Објаснити важност истраживачког пројекта за праксу; Израдити скицу и нацрт истраживачког пројекта; ; Применити нацрт пројекта у пракси;Анализирати резултате истраживања; Користити научну литературу.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Појам методологије истраживања; Карактеристике педагошког сазнања; Етапе педагошког истраживања; Избор проблема истраживања;Методе истраживања; Инструменти и технике истраживања;Карактеристике инструмената истраживања; Истраживачки пројекат;Врсте узорака истраживања;Хипотезе у истраживању; Компаративна и историска истраживања; Основни појмови педагошке статистике
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) коришћење научне литературе; израда пројекта и скице истраживања; израда инструмената истраживања; узорак истраживања; ток истраживања; акционо истраживање на терену; анализа података добијених истраживањем; анализа истраживачког рада у пракси; место и улога васпитача у истраживању; предлог скице завршног рада
Литература
1 Гојков, Круљ, Кундачина (2005). Лексикон педагошке методологије. Београд : СПДС
2 Банђур, Поткоњак (1999). Методологија педагогије. Београд : СПДС
3 Баковљев, М. (2001). Основи методологије педагошких истраживања. Београд : Учитељски факултет.
4 Баковљев, М. (2001). Статистика у педагошким истраживањима Београд : Научна књига.
5 Пешић, М.(1998). Педагогија у акцији.Београд : филозофски факултет.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
вербалне; предавачке, кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада у изради и реализацији истраживачког пројекта
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 10    
семинари 40    
 

613616П / 613616P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Методика физичког васпитања 2
Наставник (за предавања) Станишић Р. Ирена
Наставник/сарадник (за вежбе) Станишић Р. Ирена
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов Методика физичког васпитања 1
Циљ
предмета
Омогућити студентима да схвате значај Mетодике физичког васпитања и значај физичког васпитањa; Усмерити студенте на свеукупне дететове потребе кроз усвајање сазнања о законитостима процеса трансформације и позитивне промене антрополошких обележја деце; познати студенте са утицајем телесних вежби на организам детета; Развити код студента способност самосталног планирања усмерених активности и других облика рада у вртићу; Омогућити студентима да се теоретски и практично оспособе за самостално извођење aктивности из Методике физичког васпитања у све три васпитне групе, остварујући циљеве и задатке физичког васпитања.
Исход
предмета

Након успешног завршетка курса студенти би требало да буду способни да: Прате раст и развој деце у одређеном временском периоду; Примењују методичке упутства за подстицање и развијање разних облика кретања; Планирају усмерену активност користећи основне методе, принципе и средства рада; Анализирају вежбе обликовања у смислу превенције, корекције и компензације; Демонстрирају стручност кроз различите облике рада-покретну игру, усмерену активност, излете и шетње, јутарње телесно вежбање и дечји плес са децом предшколског узраста; Користе различита основна и помоћна средства (справе и реквизити) у раду са децом предшколског узраста.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Операционализација наставних садржаја: припреме студената за извођење и организацију активности физичког васпитања (анализа активности). Организација и примена дидактичко-методичких и стручно-методичких садржаја из Методике физичког васпитања. Примена метода и облика васпитно-образовног рада у физичком васпитању. Примена и избор средстава физичког васпитања у раду са децом предшколског узраста (природни облици кретања, покретна игра, плесне активности, природни фактори, материјални фактори). Израда плана и програма физичког васпитања деце предшколског узраста. Припремање, извођење и анализирање извођење активности студената у васпитно-образовним групама деце предшколског узраста (анализа дидактичко-методичких основа, анализа примењених садржаја физичког васпитања, коришћења средстава физичког васпитања).
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Реализација практичних активности у вртићима, анализа активности и припрема. Посматрање и анализа физичких активности које се изводе у оквиру програма у предшколским установама. Укључивање у рад студента под надзором – ментора и анализа искутства стечених на тај начин. Вежбе за развој навика организованог постављања и кретања. Облик кретања ходање. Облик кретања трчање.Облик кретања скокови и поскоци. Вежбе за превенцију кифотичног држања тела (кроз организациони облик рада полигон, комплекс вежби обликовања без реквизита). Облик кретања дизање и ношење. Облик кретања пузање. Облик кретања провлачење. Превенција равних стопала. Обрада покретних игара. Облик кретања гурање, вучење, потискивање.
Литература
1 Станишић, И. (2011). Практикум из Методике физичког васпитања деце предшколског узраста. Крушевац: Сиграф, самостално издање аутора
2 Џиновић – Којић, Д. (2002). Физичко васпитање предшколског детета. Београд: Издање аутора.
3 Станишић, И. (2007). Differences between boys and girls of preshool age in long jump, high jump, balance, body height and body weight (Разлике између дечака и девојчица предшколског узраста у скоку удаљ,скоку увис, равнотежи, телесној висини и телесној тежини). Научно-стручна конференција. Винице: Федерација спортских педагога републике Македоније
4 Станишић, И. (2013). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Крушевац: Виша школа за образовање васпитача.
5 Максимовић, С. (2006). Практикум за Методику физичког васпитања. Шабац: ИКП „Заслон“.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 2      
Методе
извођења
наставе
Програмски садржај студијског предмета реализује се у облику предавања, вежби (у вртићу), самосталног рада студената и израда писаних припрема за практични рад, коришћења мултимедија и Интернета.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит 30
практична настава 50+10 усмени испит  
колоквијуми   практични део испита  
семинари   завршна активност  
 

613516П / 613516P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Методика ликовног васпитања 2
Наставник (за предавања) Рајковић З. Матија
Наставник/сарадник (за вежбе) Рајковић З. Матија
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање основних садржаја ликовног васпитања; Стицање знања из методике и превођења ликовних садржаја у процес ликовног васпитања; Оспособљавање за извођење ликовних активности; Овладавање савременим облицима васпитно образовног рада; Самосталност у реализацији свих програмско планских садржаја
Исход
предмета

Након упешног завршетка курса студент би требало да буде способан да: препознаје чиниоце васпитно образовног рада; примењује адекватне методе и облике рада; примењује адекватне ликовне садржаје; демонстрира познавање потребних ликовних техника; демонстрира способност извођења ликовних активности; анализира процесе васпитно образовног рада

Садржај предмета
Теоријска
настава
Организација ликовних активности (специфичности, идеје, мотиви, структура, облици, методе, садржаји, средства). Извођење ликовних активности (структура, мотивација, ликовни проблем, формирање мотива, радни простор, технике и материјали, адекватне реакције васпитача..) Процењивање васпитно образовног рада (одабир, опремање, излагање, чување дечијих ликовних радова, аспекти анализе, педагошка оправданост, очекивани исходи)
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Ликовно подручје цртање (оловка, туш, угљен, креда, пастел). Ликовно подручје сликање (суве и влажне сликарске технике, ликовне игре бојама). Ликовно подручје вајање (тесто, глина, пластелин, обликовање различитих материјала, моделовања). Ликовно подручје елементи примењене уметности. Ликовно подручје основи естетског процењивања. Ликовне активности у посебним условима. Ликовне активности у екстеријеру. Ликовне игре Слободне ликовне активности
Литература
1 Карлаварис, Б. Методика ликовног васпитања предшколске деце, ЗУНС, Београд, 1986..
2 Филиповић, С. Методика ликовног васпитања и образовања, Клет, Београд, 2011.
3 Филиповић, С. Каменов, Е. Мудрост чула 3, Драгон, Нови Сад, 2009.
4 Негру, А. Методика наставе ликовног васпитања, Виша школа за васпитаче, Вршац, 2002.
5 Марковић, М. Корак по корак 2, Креативни центар, Београд, 2002
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања и теоријске вежбе (у школи), семинарски рад, самостални рад студената и израда писаних припрема за практични рад. Организација и извођење ликовних активности (у вртићу)
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 30 усмени испит 30
колоквијуми 30 практични део испита  
семинари   завршна активност  
 

613416П / 613416P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Методика музичког васпитања 2
Наставник (за предавања) Тасић Д. Наташа
Наставник/сарадник (за вежбе) Тасић Д. Наташа
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Да се студенти оспособе за успешно вођење активности у непосредном раду са децом у предшколској установи, да се оспособе за решавање свих очекиваних ( и неочекиваних ) развоја догађаја, писање припрема по којој се води активност, сарадња колега и помоћ приликом рада са децом, анализа процене успешности извођења активности и елементи који помажу да се недостаци отклоне, спрече и предупреде.
Исход
предмета

По успешном завршетку курса студенти би требало да буду оспособљени да: - самостално осмисле музичке активности - руководе групним музичким активностима - процењују просечне могућности узрасне групе и у складу са тим планирају рад у групи - самокритички вреднују своје усмерене активности како би побољшали и унапредили свој рад са децом - примењују стечено знање како би самостално планирали рад у групи - анализирају и критички посматрају музички развој деце - идентификују музички надарену децу и организују рад са таквом децом

Садржај предмета
Теоријска
настава
Методе и њихова примена у музичком васпитању Облици рада, објекти и средства у музичком васпитању Организација и реализација усмерених активности Планирање, евиденција и евалуација васпитно образовног рада у области музичког васпитања Корелација са другим васпитно образовним областима
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Организовање и планирање усмерених активности у вртићима
Литература
1 Ђурковић-Пантелић, М.: Методика музичког васпитања деце предшколског узраста, Виша школа за образовање васпитача, Шабац, 1998
2 Манастериоти, В.: Музички одгој на почетном ступњу, Школска књига, Загреб, 1982
3 Хиба, Н.: Музика за најмлађе
4 Зборници дечјих песама и игара разних аутора
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, анализе, дискусије
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
20 писмени испит  
практична настава 40 усмени испит 30
колоквијуми 10 практични део испита  
семинари   завршна активност  
 

613416J / 613416J

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Превенција болести и заштита здравља
Наставник (за предавања) Драча Р. Сања
Наставник/сарадник (за вежбе) Чеврљаковић М. Ива
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање знања о појмовима здравља и превенције болести; упознавање са водећим факторима ризика за настанак болести; информисање о значају хигијене и имунизације у превенцији и сузбијању заразних болести; обезбеђивање теоријске основе за едукацију деце и младих у превенцији и заштити здравља; оспособљавање да учествују у промоцији и здравственом васпитању; препознавање значаја тимског рада свих актера у првенцији и заштити здравља;
Исход
предмета

По одслушаном курсу и положеном испиту од студента се очекује да:познаје основне здравствено-васпитне појмове; разуме значај превенције у сузбијању заразних и незаразних болести; учествује у формирању здравих навика код деце; анализира промене у начину живота и њихов утицај на заштиту здравља; осмисли програм здравственог васпитања; преноси стечена знаља о превенцији и заштити здравља кроз промотивне активности;

Садржај предмета
Теоријска
настава
Здравље и превенција болести: примарна, секундарна, терцијарна; Превенција и сузбијање заразних болести: епидемиологија заразних болести, имунизација, лична хигијена, хигијена објеката, санитарни прегледи; Превенција и сузбијање незаразних болести: епидемиологија хроничних незаразних болести, најчешће незаразне болести код деце; Водећи фактори ризика за настанак незаразних болести: пушење, алкохол, гојазност, неправилна исхрана, физичка неактивност; Друштвена брига за јавно здравље; Здравствена заштита, здравствени систем; Здравствена заштита жена, деце и омладине; Психосоцијални развој и ментално здравље; Здравствено васпитање; Промоција здравља;
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Лична хигијена; Календар здравља, имунизација; Пушење (састав дувана, последице по људско здравље, превенција, законска регулатива, кампање); Алкохолизам (дефиниција, последице, превенција); Физичка неактивност (значај за здравље, последице); Превенција болести зависности (дефиниција, последице, превенција); Значај правилне исхране, последице, принципи правилне исхране; Репродуктивно здравље младих и превенција сексуално преносивих болести; Законска регулатива; Учесници у превенцији болести и заштити здравља; Промоција здравља; Планирање здравственог васпитања и промотивних активности;
Литература
1 Кекуш Д., Здравствено васпитање, Висока медицинска школа, Београд, 2006
2 Барачков Н., Бујак Ј., Илић Д., Јовић С., Панић М., и сар., Васпитање за здравље кроз животне вештине, Министарство просвете и спорта Републике Србије, 2007
3 Стручно-методолошко упутство за спровођење уредбе о националном програму здравствене заштите жена, деце и омладине, Институт за здравствену заштиту мајке и детета Србије „Др Вукан Чупић“ Београд, 2010
4 Цуцић В. И сар., Социјална медицина, Савремена администрација, Београд, 2000
5 Прерадовић М., Болести зависности, Војноиздавачки завод, Београд, 2005
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, презентације, консултације, коришћење домаће и стране литературе, семинарски рад
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
2 писмени испит 50
практична настава 12 усмени испит  
колоквијуми 20    
семинари 2x8=16    
 

613316J / 613316J

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Исхрана и дијететика деце јасленог узраста
Наставник (за предавања) Добричић-Чеврљаковић Д. Невенка
Наставник/сарадник (за вежбе) Чеврљаковић М. Ива
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање знања о значају исхране за правилан раст и развој детета као и у очувању његовог здравља; упознавање са основним појмовима о хранљивим материјама, хранљивим намирницама и потребама људи за њима; развијање свести о улози васпитача у васпитној функцији здравог начина живота; оспособљавање студената да процене исхрану и стање ухрањености деце у јаслицама, социјалним и здравственим установама; указивање на значај планирања, организовања и начина исхране деце у формирању навика правилне исхране код деце у јаслицама, социјалним и здравственим установама;
Исход
предмета

По одслушаном курсу и положеном испиту од студента се очекује да: дефинише основне појмове о хранљивим материјама, намирницама и храни; разуме значај исхране за правилан раст и развој детета и његово здравље; примени знање о принципима правилне исхране као васпитне и превентивне мере у професионалном раду и животу; анализира модел јеловника у складу са енергетским и нутритивним потребама деце према узрасту; планира и организује исхрану са циљем формирања здравих навика код деце; препозна и спречи настанак болести изазваних храном;

Садржај предмета
Теоријска
настава
Дефиниција хране и њен утицај на здравље; Хранљиве материје (нутријенти);Намирнице, животне; Енергетски аспекти хране и намирница; Основне функције хране; Препоруке за правилну исхрану; Исхрана различитих група становништва; Исхрана и масовне незаразне болести; Значај исхране за раст и развој деце у јаслицама, социјалним и здравственим установама; Основни појмови о исхрани деце: дневне енергетске потребе дечјег организма, избор намирница и хранљивих материја зависно од узраста детета; Дијететске намирнице: формуле за одојчад, дечја храна; Основна начела припремања хране и оброка у исхрани деце; Улога васпитача у формирању навика правилне исхране:техника храњења, врста хране, време оброка, распоред уноса воде;
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Животне намирнице:карактеристике; Одређивање стања ухрањености; Антропометријска мерења; Анкета исхране; Израчунавање енергетских вредности састава појединих намирница; Коришћење интернет база; Анализа формула и хране за децу, састав, декларација; Дијететски суплементи: процена садржаја минерала, витамина; Хигијенска исправност воде за пиће; Контрола здравствене исправности намирница и дијететских производа; Закон о храни; Техника храњења (бочицом, кашичицом); Припрема оброка, детета и прибора за храњење; Анализа модела јеловника у складу са енергетским и нутритивним потребама деце према узрасту;
Литература
1 Станимировић С., Броматологија, Фармацеутски факултет универзитета у Београду, Београд, 1988
2 Мирић М., Шобајић Ш., Здравствена исправност намирница, Завод за издавање уџбеника, београд, 2002
3 Степановић Р., Исхрана у педијатрији, Савремена администрација, Београд, 1991
4 Николић М., Дијететика, WUS Аустриа, Медицински факултет, Ниш, 2008
5 Филиповић Д., Исхрана здраве и болесне деце, Наука, Београд, 2000
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, презентације, консултације, коришћење домаће и стране литературе, семинарски рад
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
2 писмени испит 50
практична настава 12 усмени испит  
колоквијуми 20    
семинари 2x8=16    
 

613316Д / 613316D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Организација културних активности у дому
Наставник (за предавања) Дуковић П. Зорица
Наставник/сарадник (за вежбе) Манић С. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Студенти треба да стекну општа знања о организацији, дифузији културних активности у дому.-оспособљавање студената за припремање приредби,пригодних манифестација,обележавање значајних датума и празника.
Исход
предмета

Након положеног испита студенти су оспособљени да:-раде на медијској промоцији дома;-организују приредбе;-припреме свечаност,јавни наступ;-организују изложбу,концерт;-организују трибину,ексурзију,-организују културна збивања унутар дома;-буду организатори културног живота дома и тиме усмеравају и утичу на садржај живота у дому.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Развој културних институција ; Култура и слободно време деце и младих; Културне потребе и интересовања деце и младих.Музички менаџмент:облици музичког живота у дому;Дифузија дела визуелних уметности-изложбе;Модели пројеката у култури;Сценски пројекти:представа,приредба и концерт;Трибина-пројекти дифузије културе,манифестације,фестивали,сајмови,културна акција.Анимациони пројекти-стваралачке радионице.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) организовање пројеката-од идеје до реализације (плакат,позивница,програм)
Литература
1 Драгићевић-Шешић, Миленa; Стојковић,Бранимир: Кultura, менаџмент, анимација, маркетинг, CLIO, Beograd, 2011
2 Janićijević,Nebojša: Orrganizaciona kultura, Ulixes, Novi Sad, 1997
3 Маслов,Абрахам: Мотивација и личност, Нолит, Београд,1982
4 Семприни,Андреа: Мултикултурализам, CLIO, Београд, 1999
5 Маркетинг у уметности, зборник, Институт за позориште, филм, радио и телевизију, Факултет драмских уметности, Београд, 1993
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
демонстративна,интерактивна,радионачарска
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 20 усмени испит 30
колоквијуми 20    
семинари 20    
 

613216Д / 613216D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Педагошко-саветодавни рад
Наставник (за предавања) Липовац М. Власта
Наставник/сарадник (за вежбе) Пљакић Д. Горан
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са принципима, функцијама, потребом и значајем саветодавног рада у школи.Стицање основних знања о принципима, методама и фазама саветодавног разговора. Развијање капацитета за тимски рад са актерима васпитно-образовног процеса, позитивног професионалног става у односу на подручја и актере васпитно-образовног процеса.
Исход
предмета

Организовање и демонстрирање плана за реализацију саветодавног рада, упоређивањеи класификовање ученичких досијеа, индивидуалних планова рада и листи праћења.Компоновање вештина тимског рада и заједничког решавања специфичних проблема са осталим члановима стручног тима, пројектовање педагошко-инструктивног рада са наставницима, родитељима и другим актерима васпитног процеса.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Теоријска настава 1. Саветодавни васпитни рад у светлу школске организације; 2. Појам и карактеристике школског саветовања; 3. Принципи саветодавног рада; 4. Функције саветодавне службе у школи и њихова развојна улога; 5. Битни услови за успешан почетак саветодавног рада; 6. Ток и фазе саветодавног разговора; 7. Методе саветодавног разговора; 8. Различити облици саветодавног рада (Рад са појединцем и групом, Групни саветодавни рад, Индивидуални саветодавни рад); 9. Специфичности саветодавног рада у периоду раног детињства, основношколског и средњошколског узраста; 10. Тимски рад и саветовање у школи, заједничко решавање проблемских ситуација; 11. Саветодавни рад са ученицима; 12. Саветодавни рад са родитељима и наставницима; 13. Планирање, програмирање и вредновање школског саветодавног рада; 14. Проблеми који се могу јавити у току саветодавног рада; 15. Вођење документације о педагошком саветодавном раду (индивидуални планови, листе праћења и сл.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Практична настава Садржаји предмета реализују се на вежбема на принципима интерактивног приступа, кроз тимски рад студената, игре улога, дискусије, презентације индивидуалних и групних радова и кроз практичан рад студената у васпитно-образовној институцији.
Литература
1 Мандић, П. (1986): Савјетодавни васпитни рад, Сарајево.
2 Јанковић, Ј. (1997): Савјетовање – недирективни приступ. Загреб: Алинеа.
3 Сузић, Н..(2005): Педагогија за XXI век. Бања Лука.
4 Cowley, S. (2006): Tajne uspješnog rada u razredu. Zagreb: Školska knjiga.
5 Илић, М., Бранковић, Д. (2004). Општа педагогија. Бања Лука : Филозофски факултет.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада; методе вежбања, асоцијативно учење, интерактивна настава са елементима респонсибилне наставе
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 20    
 

613116J / 613116J

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Рад са децом са посебним потребама
Наставник (за предавања) Катарина Н. Томић
Наставник/сарадник (за вежбе) Милена Д. Дељанин
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање основних знања о карактеристикама и специфичностима деце са развојним сметњама. Упознавање студената са различитим врстама и нивоима ометености у развоју. Представљање основних дијагностичких и раних рехабилитационих техника у раду са децом са сметњама у развоју. Упознавање студената са основама васпитно-образовног рада у инклузивној васпитној групи. Оспособљавање за тимски рад и сарадњу са релевантним стручњацима, као и са родитељима ометене деце. Развијање позитивних ставова и мотивације за рад са децом са сметњама у развоју.
Исход
предмета

По завршетку курса студенти би требало да: - препознају различите врсте развојних сметњи код деце; - познају и самостално примењују технике реедукације психомоторике у свакодневном васпитном раду са децом са различитим врстама развојних сметњи; - познају и самостално користе прилагођене методе, асистивна средстава и технике индивидуализованог и диференцираног васпитног приступа деци са развојим сметњама; - поседују вештине и познају своја задужења у сарадњи са инклузивним тимом установе, као и са са релевантним стручњацима, организацијама и родитељима ометене деце; - буду способни да развијају позитивну и афирмативну социјалну климу у васпитној групи; - поседују мотивацију за даље усавршавање на пољу рада са децом са развојним сметњама.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Дефинисање, класификација и етиологија развојих сметњи. Сензорна оштећења. Неуромишићна обољења код деце. Поремећаји покрета, стереотипије и тикови. Говорно-језички поремећаји на дечјем узрасту. Развојни хиперкинетски синдром. Емоционалне сметње и поремећаји понашања код деце. Заостајање у интелектуалном развоју - врсте, класификација и етиологија. Первазивни развојни поремећаји. Најчешће хроничне болести деце. Кризе свести у детињству. Злостављање и занемаривање деце. Деца из социо-културно депривираних средина. Интеграција и инклузија. Сарадња са родитељима ометене деце.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Разликовање развојних сметњи, методе ране детекције и рехабилитације. Оштећења вида и слуха код деце - имликација за васпитни рад. Дечја церебрална парализа и мишићна дистрофија. Реедукација психомоторике у лечењу тикова. Препознавање и разликовање рецептивних и експресивних говорно-језичких сметњи. Третман развојног хиперкинетског синдрома. Уочавање емоционалних поремећаја код деце; моделовање маладаптивног понашања у васпитној групи. Когнитивне и моторичке способности, емоционални и социјални развој детета са интелектуалном ометеношћу. Поремећаји из аутистичног спектра. Дечја астма и дијабетес код деце - препознавање симптома и помоћ детету у кризним ситуацијама. Дечја епилепсија - препознавање знакова и реаговање у ситуацијама конвулзивних криза. Уочавање синдрома злостављаног детета. Рад са децом без родитеља, из хранитељских породица и домова за децу. Упоредна анализа интегративног и инклузивног приступа у раду са децом са сметњама у развоју. Модели сарадње са родитељима ометене деце.
Литература
1 Станковић-Ђорђевић, М. Рад са децом са посебним потребама. Пирот: Висока школа за образовање васпитача, 2002.
2 Бојанин, С. Неуропсихологија развојног доба и општи реедукативни метод. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1986.
3 Ћордић, А., Бојанин, С. Општа дефектолошка дијагностика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1992.
4 Бојанин, С., Пијашо, Џ., Глумбић, Н. Аутизам данас. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 2001.
5 Тадић, Н. Психијатрија детињства и младости. Београд: Научна КМД, 2009.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо истраживање.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 15    
 

613016Д / 613016D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Превенција поремећаја у понашању
Наставник (за предавања) Катарина Н. Томић
Наставник/сарадник (за вежбе) Тамара С. Ђорђевић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање знања о узроцима, врстама и последицама поремећаја понашања код деце и младих. Упознавање студената са индивидуалним и социјалним факторима ризика за сметње понашања и прилагођавања. Овладавање знањима и вештинама неопходним за планирање и програмирање превентивних и васпитно-корективних активности. Упознавање са улогом и значајем васпитача у превенцији и корекцији поремећаја у понашању. Представљање различитих рехабилитационо-корективних метода и приступа. Оспособљавање за рад са породицом и широм социјалном средином у превенцији и корекцији поремећаја у понашању код деце и младих.
Исход
предмета

По завршетку курса студенти би требало да: - буду оспособљени да самостално идентификују децу и младе са сметњама у понашању; - поседују знања и вештине неопходне за препознавање врсте и тежине поремећаја понашања у појединачним случајевима; - самостално препознају персоналне и социјалне ризико факторе за поремећаје понашања; - примењују основне технике превентивног деловања у васпитној установи; - познају и самостално примењују методе саветодавног рада са децом и породицама; - поседују вештине и буду мотивисани за сарадњу са релевантним институцијама и појединцима у процесу превенције поремећаја у понашању код деце и младих.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Класификација, етиологија и епидемиологија поремећаја у понашању. Агресивно понашање. Антисоцијално понашање. Васпитна запуштеност. Психопатско понашање. Породични, вршњачки, психолошки и биолошки чиниоци поремећаја у понашању. Третман поремећаја у понашању. Превентивне и васпитно-корективне активности. Мултимодални терапијски приступи. Фармакотерапија. Психотерапија. Когнитивно-бихејвиорална терапија. Рад са породицом детета са сметњама у понашању. Значај васпитно-образовних институција у превенцији и третману поремећаја у понашању. Шири друштвени контекст, културолошки чиниоци и превенција поремећаја понашања.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Идентификовање индивидуалних и социјалних ризико фактора за поремећаје у понашању и прилагођавању - скрининг методе. Селективна и индикована превенција. Технике неговања и промовисања позитивних аспеката менталног здравља као метод превенције поремећаја понашања. Семинари за децу и младе као вид превенције маладаптивног понашања. Едукативни курсеви за децу и младе. Институционални програми превенције насиља. Радионичарски рад са децом и младима са сметњама понашања и прилагођавања. Значај спорта и рекреације у превенцији поремећаја у понашању. Рад са породицом детета са поремећајем понашања. Директивно и недирективно саветовање деце и породица. Превентивно деловање у локалној заједници и ширем друштвеном окружењу. Развијање позитивних бихејвиоралних стратегија. Тренинг животних вештина. Тренинг програми за родитеље, васпитаче и наставнике. Партнерство породице и едукативних институција.
Литература
1 Пејовић-Милованчевић, М. Поремећаји понашања деце и омладине - морални и психопатолошки аспекти. Београд: Задужбина Андрејевић, 2001.
2 Тадић, Н. Психијатрија детињства и младости. Београд: Научна КМД, 2009.
3 Шпадијер-Ђинић, Ј. Социјална патологија. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1988.
4 Милосављевић, М. Девијације и друштво. Београд: Драганић, 2003.
5 Срна, Ј. Насиље. Београд: Жарко Албуљ, 2003.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо (есеји, тема).
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 15