Дан студената
Свим студентима Академије васпитачко медицинских струковних студија честитамо Дан студенатa
Дан Академије
Запосленима и студентима честитамо Дан Академије васпитачко медицинских струковних студија
622216Д / 622216D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Развој и права детета | |||
Наставник (за предавања) | Томић Н. Катарина | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Манић С. Ивана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Студенти треба да стекну увид у историјат развоја и различитих права који се односе на дете, Студенти треба да располажу знањем о постојећим Конвенцијама, а нарочито о Конвенцији о правима детета усвојено на генералној скупштини у УН, 20.11.1989 године; Схватање креативног детинства која данас подразумева другачији живот од оног који живе одрасли ; Разумевање утицаја и ефеката средине на развој и права детета ; Схватање разлике између одраслих и деце-потреба преиспитивања односа одраслих према деци и успостављање равнотеже у њиховим односима. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса, студенти треба да буду способни да : анализирају разне дечије ситуације; да преузимају конкретне акције у корист дечијих права ; да правилно тумаче прописе из области дечијих права ; да правилно користе терминологију из области дечијих права ; да објасне различита понашања деце у истим ситуацијама ; да примене теоријска знања израдом разних решења, уговора, молби и сл. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Појам и свет детињства ; васпитање и уметност ; родитељска љубав-прва школа; време сазревања; поштовање личности детета; учење и пубертет; проблеми одрастања; дете као стваралац; правилан однос према детету; дечији отпор и његово отклањање; утицај штампе и медија на развој детета; права детета у домаћим и међународним документима. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Детињство и права детета; природна права детета; права детета у интерним документима; права детета на индентитет; Конвенција о правима детета; право на живот; најбољи интереси детета; право на опстанак и развој; заштита деце од дискреминације; поштовање мишљења детета; право на образовање, слободно време и културне активности; слобода изражавања и приступ информацијама; право детета припадника мањинске групе | |||
Литература | ||||
1 | Права детета и здравље, Југословенски центар за права детета, Београд 2000 | |||
2 | Свет детињства, Нада Глигорић, КЦ, Горњи Милановац | |||
3 | Фактори развоја ученикове личности, Радољуб Игњатовић 1980 | |||
4 | Права детета и међународно право, Југословенски центар за права детета, Београд 2000 | |||
5 | То је право, пријатељи деце Србије, Сузан Фонтејн, Београд 1995 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Монолошка-Дијалошка(усмено излагање-разговор) ; Метода читања и писања; Илустративна и демостративна метода; Практичне методе; Радионичарска; Форум; Дебата; Проблемска метода | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
15 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 25 | |||
семинари | 20 | |||
622116Д / 622116D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Основи визуелних уметности | |||
Наставник (за предавања) | Рајковић З. Матија | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Рајковић З. Матија | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Да се студент упознају са појмом визуелне уметности, њеном историјом и врстама; Да се упознају са језиком визуелне комуникације и стекну самосталност у њеној примени; Да усвоје методе естетске анализе визуелних порука и појава | |||
Исход предмета |
Након успешног завршетка курса студент би требало да буде способан да: познаје основне појмове визуелних уметности; тумачи језик визуелних уметности анализира визуелну поруку;примењује визуелни језик; демонстрира способност визуелне комуникације; демонстрира примену адекватних техника и материјала |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Визуелна уметност (историја визуелних уметности, подела, развој, мултимедија). Језик визуелне комуникације (визуелни и графички знак, основи комуникације, језик, културни образац). Визуелна порука (израда, тумачење, универзалност, циљна група) Естетика визуелне комуникације (методе, облици, примери) | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Композиција (структура визуелне комуникације, порука, поетика, медиј) Ликовни елементи (линија, облик, боја, композиција, репетиција, ритам, текстура, површина..) Визуелна комуникација (визуелни знак, визуелни језик, медиј, културни код..) | |||
Литература | ||||
1 | Недељковић, С. Графичко обликовање и писмо, ЗУНС, Београд, 1998. | |||
2 | Карлаварис, Б. Ликовно васпитање за 1 разред педагошке академије, ЗУНС, Београд,1982 | |||
3 | Карлаварис, Б. Ликовно васпитање за 2 разред педагошке академије, ЗУНС, Београд,1982 | |||
4 | Галовић, Б. Ликовна култура, ЗУНС, Београд, 2005 | |||
5 | Богдановић, К. Теорија форме, ЗУНС, Београд, 1991. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
академско излагање, расправа на унапред најављену тему, писани и практични радови студената, учење откривањем, стварање нових идеја и релација, коришћење мултимедија и интернета | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 30 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | ||||
семинари | 30 | |||
622016J / 622016J
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Говорне игре | |||
Наставник (за предавања) | Весна Б. Тодоров | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Весна Б. Тодоров | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Студент треба да буде упознат са елементарним говорним играма за децу најмлађег узраста; треба да стекне знања о спонтаним говорним играма детета; треба да буде оспособљен за једноставан и правилан говор; треба да зна да допринесе развијању квалитетних комуникативних вештина код деце најмлађег узраста; треба да овлада функционалним и симболичким играма; треба да буде оспособљен да континуирано зна да створи и негује пожељну емоционалну и социјалну климу. | |||
Исход предмета |
Студенти су упознати са елементарним говорним играма за децу најмлађег узраста и стекли су знања о спонтаним говрним играма детета; знају да практикују методичке стратегије и поступке којима се поспешује активно учешће деце на вербалном и невербалном плану; иницирају игре у којима долази до развоја говора деце; учествују у реализацији задатака који воде развоју говора; са успехом сарађују и учествују у размени као партнери, модели, процењивачи и тумачи дечјих вербалних исказа; организују педагошке ситуације у којима пружају деци могућност да говоре појединачно, али и да врше размене унутар различитих група (парови деце, тријаде, групе са већим бројем деце и сл.). |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Социјални карактер говора; Важност практично-ситуационе комуникације за појаву првих речи и вербална активност; Говорне игре за децу најмлађег узраста; Комуникативна и игровна постигнућа; Играње, креирање, истраживање сопствених моћи говора и језика; Развој и неговање игровног понашања као једног од начина развоја говора и вештине комуницирања. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Предлози активности и радионица за рад на развоју говора, којима студенти, будући васпитачи, могу обогатити своје васпитно деловање. Активности су тематски разнолике, а акценат је углавном стављен на успостављање доброг контакта са дететом и децом и на развој игровног понашања. | |||
Литература | ||||
1 | Марјановић, А. и сар. (1990): Дечје језичке игре. Београд.Сарајево: Завод за уџбенике и наставн средства-Свјетлост. | |||
2 | Ивановић, Р. (1997): Говорне радионице. Београд: Алтера. | |||
3 | Ивановић, Р. (2003): Разменом до речи. Београд: Алтера. | |||
4 | Група аутора (2009): Корак по корак 1. Београд: Креативни центар. | |||
5 | Каменов, Е. (2010): Ризница игара (игре из свих времена, за сваку прилику). Нови Сад: Драгон. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Савремене наставне методе. Интерактивно учење. Презентације. Активне студентске радионице. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 20+20 | усмени испит | 50 | |
колоквијуми | ||||
семинари | ||||
621816П / 621816P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Педагошка документација | |||
Наставник (за предавања) | Милосављевић Ј. Ружица | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са основном педагошком документацијом у предшколској установи, њеном сврхом и значајем за васпитаче, децу и родитеље; Упознавање студената са поступцима за посматрање дечјег понашања и праћење развоја, изворима и начинима прикупљања података о деци и регистровања запаженог о дечијем развоју и понашању; Развијање способности студената за вођење педагошке документације и вештина потребних за планирање, рефлексију, евалуацију и самоевалуацију рада на основу документације. Упознавање студената са Конвенцијом о правима детета и законском регулативом у области предшколског васпитања и образовања. | |||
Исход предмета |
Након завршеног курса студенти би требало да: Тумаче и резимирају основне ставке из Конвенције о правима детета и законске регулативе у области предшколског васпитања и образовања; Објашњавају основне критеријуме везане за начин вођења педагошке документације и изводе закључке о њеној сврси и значају за васпитаче, децу и родитеље; Описују могућности и начине прикупљања података о деци и регистровања запаженог о дечијем развоју и понашању;Примењују поступке за посматрање дечјег понашања и праћење развоја кроз израђивање портфолија и анализирају податке и прилоге из портфолија приликом давања мишљења о деци; Критички анализирају начин на који је уређена и на који се води Књига рада васпитача: документација о планирању и програмирању васпитно-образовног рада и неге деце (годишње, месечно и дневно планирање), о сарадњи са родитељима, друштвеном заједницом и основном школом, о стручном усавршавању и професионом развоју; Умеју да примењују инструменте за праћење и (само)евалуацију рада у прешколској установи. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Конвенција о правима детета; Закон о предшколском васпитању и образовању и Закон о друштвеној бризи о деци. Сврха и значај педагошке документације: за планирање и програмирање васпитно-образовног рада, за евалуацију и самоевалуацију; Инструменти за евалуацију и самоевалуацију рада; Поступци за посматрање дечјег понашања и праћење индивидуалног развоја; Извори и начини прикупљања података о деци; Портфолио; Поверљивост података о деци; Књига рада васпитача; Евиденција сарадње са породицом, друштвеном заједницом и основном школом. Евиденција стручног усавршавања и професионалног развоја васпитача. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Анализа основних ставки Конвенције о правима детета; Анализа законске регулативе у области васпитања и образовања; Документација установе и начин вођења документације; Сврха и значај документације за васпитаче, децу и родитеље; Поступци за посматрање дечјег понашања и праћење развоја; Извори података о деци (цртежи, радови, фотографије, аудио и видео записи), начини прикупљања података о деци и регистровање запаженог о дечијем развоју и понашању; Инструменти за праћење развоја и евалуацију постигнућа деце (евиденционе и чек листе, скале процене, протоколи систематског посматрања). Инструменти за евалуацију и самоевалуацију рада. Поверљивост података о деци; Евиденција сарадње са породицом, друштвеном заједницом и основном школом. Евиденција стручног усавршавања и професионалног развоја васпитача. Групна критичка рефлексија уз фото и/или видео документацију; Реализација протокола праћења активности у вртићу; Презентација групних пројеката – израда портфолија. | |||
Литература | ||||
1 | Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, Sl.glasnik RS br. 18/2010. | |||
2 | Pravilnik o opštim osnovama predškolskog programa (2006): (str. 14-18; 50-58;70-74.) | |||
3 | Kamenov, E. (2006). Vaspitno-obrazovni rad u dečjem vrtiću. Novi Sad: Dragon. (str.170-244) | |||
4 | Bennett, M., Madigan, I., Radulović, L. & Miškeljin, L. (2013). Vodič za samovrednovanje u predškolskim ustanovama. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. | |||
5 | "Vučković Šahović, N (Ur.). (2011). Prava deteta u međunarodnim dokumentima. Zaštitnik građana; Poverenik za zaštitu ravnopravnosti. Beograd: Radunić. " | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Метода писања – метода писмених радова; Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (едукативне радионице); Методе практичних радова; Метода истраживачких радова - Пројект метода. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
15 | писмени испит | 50 | |
практична настава | 15 | усмени испит | ||
колоквијуми | ||||
семинари | 20 | |||
621716П / 621716P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Рад са даровитима | |||
Наставник (за предавања) | Катарина Н. Томић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тамара С. Ђорђевић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са савременим концепцијама у проучавању даровитости, креативности и талената код деце. Oспособљавање за препознавање даровитости на предшколском и школском узрасту и адекватан рад са даровитом децом. Упознавање студената са структуром и доменима даровитости. Представљање основних педагошких стратегија у подстицању даровитости и креативности деце. Развијање мотивације за рад са даровитом и талентованом децом. Оспособљавање студената за уочавање и модификовање фактора који могу негативно утицати на развој даровитости, креативности и талената код деце. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти би требало да: -познају и самостално користе методе и технике ране педагошке дијагностике даровитости; - поседују вештине уочавања раних знакова даровитости код деце; - препознају структуру и појавне облике интелектуалне, уметничке и психомоторне даровитости; - самостално израђују прилагођена васпитно-образовна средства за стимулацију развоја даровите деце; -поседују вештине самосталног креирања флексибилних и креативних методичких приступа у раду са даровитом децом у васпитној групи; - буду оспособљени за тимски рад и сарадњу са релевантним стручњацима у васпитној установи и ван ње, као и са родитељима даровите деце. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Појам даровитости, дефиниција и терминологија. Савремене концепције даровитости. Интелигенција и способности. Структура и домени даровитости. Рана идентификација даровитости. Социјалне и емоционалне потребе даровите деце. Педагошке стратегије подстицања даровитости. Метакогниција и њен значај у проучавању даровитости. Породица као фактор подстицања даровитости. Тимски рад у откривању и подстицању даровитости. Развијање креативности код деце предшколског узраста. Даровитост и мотивација. Даровитост и подбацивање. Рани развој моторике и даровитост. Васпитно-образовни рад са даровитом децом. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Однос према даровитости у различитим културама и епохама. Рад Термана, Таненбаума, Стернберга и Гарднера - критички осврт. Теорије интелигенције - практичне импликације. Концепт вишеструких способности и његов значај за васпитни рад. Методе ране педагошке дијагностике даровитости - скале процене, чек-листе, тестови. Даровитост као стигма - социјално одбацивање и емоционални проблеми даровите деце. Методе и технике подстицања уметничке, језичке, моторичке и опште интелектуалне даровитости деце предшколског узраста. Развијање метакогнитивних стратегија код предшколске деце. Улога родитеља у препознавању и подстицању даровитости код деце. Чланови стручног тима за препознавање и подстицање даровитости - улоге и модели сарадње. Структура и развој дивергентног мишљења код деце - практичне импликације за развој креативности у различитим сферама активности. Развој унутрашње мотивације, усмерености и истрајности код деце. Фактори подбацивања даровитог детета - лични и социјални. Значај раног моторног развоја за предикцију потенцијалне даровитости. Индивидуализација рада и диференцијација захтева, методе акцелерације и обогаћивања васпитно-образовног рада у вртићу. | |||
Литература | ||||
1 | Гојков, Г. Рана идентификација даровитости. Вршац: ВШОВ, 2002. | |||
2 | Гојков, Г. Дидактика даровитих. Вршац: ВШОВ, 2008. | |||
3 | Алтарас, А. Даровитост и подбацивање. Београд: Институт за психологију, 2006. | |||
4 | Цветковић-Лај, Ј. Ја хоћу и могу више. Загреб: Алинеа, 2002. | |||
5 | Максић, С. Како рпепознати даровитог ученика. Београд: Институт за педагошка истраживања, 1993. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо истраживање. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||
613916П / 613916P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Припрема деце за полазак у школу | |||
Наставник (за предавања) | Милосављевић Ј. Ружица | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Стаменковић-Пантовић М. Ивана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознати студенте са: Значењем појма готовости (зрелости) детета за полазак у школу и са аспектима у којима се огледа зрелост за школу; значајем учења и искустaва у оквиру припремног предшколског програма за развој личности предшколског детета, а посебно за развој позитивне унутрашње мотивације, емоција, мишљења, способности учења и креативног изражавања; Суштинским карактеристикама, функцијама и циљевима припремног предшколског програма,сличностима и разликама између припремног предшколског програма по моделу А и моделу Б, као и са начином имплементације сазнатог кроз практичан рад (на основу захтева везаних за усмерене и игролике активности, начин коришћења игровних и радних листова, организацију простора и атмосферу); Са значајем и могућностима сарадње између породице, вртића и школе. | |||
Исход предмета |
По завршеном курсу студенти би требало да: Тумаче значење појма готовости (зрелости) детета за полазак у школу и препознају аспекте у којима се огледа зрелост за школу; Анализирају значај искустaва у оквиру припремног предшколског програма за развој и учење предшколског детета; Анализирају суштинске карактеристике, функције циљеве и начин имплементације припремног предшколског програма, упоређују и утврђују сличности и разлике између припремног предшколског програма по моделу А и моделу Б;Анализирају и вреднују импликације произишле из различитих система и организације припремног програма предшколског васпитања и образовања; Објашњавају начин примене методе почетног читања и писања; Анализирају постојећу праксу процењивања спремности деце за полазак у школу; Вреднују имплементацију припремног предшколског плана и програма на основу захтева везаних за усмерене и игролике активности, начин коришћења игровних и радних листова, простор и атмосферу; Предвиђају могућности за сарадњу породице, вртића и школе и аргументују значај сарадње. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Припремање деце за школу код нас - општа и посебна припрема; Зрелост или готовост деце за школу; Телесна зрелост или готовост за школу; Социјална и емоционална готовост за полазак у школу; Интелектуална зрелост или готовост за школу; Мотивациона готовост за полазак у школу; Организовано развијање знања и претходна знања; Захтеви за усмерене активности; Игровни и радни листови; Психомоторна готовост за усвајање графичке компоненте писања; Метода почетног читања; Процена зрелости; Ранији полазак у школу, шанса или ризик? | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Функције и циљ припремног предшколског програма; Зрелост или готовост деце за полазак у школу: Општа и специјална готовост; Физичка, социјална, емоционална, интелектуална, мотивациона готовост; Задаци васпитно-образовног рада у години пред полазак у школу; Простор, атмосфера и улога игре и усмерених активности у функцији припремања детета за полазак у школу; Улога игре у припремању деце за школу; Полазишта за развијање и реализовање припремног предшколског програма по моделу А и Б; Игровни и радни листови; Сарадња између породице, вртића и школе. Ранији полазак у школу - ефекти. | |||
Литература | ||||
1 | Каменов, Е.(2006): Васпитно-образовни рад у припремној групи дечјег вртића, Драгон, Нови Сад | |||
2 | Каменов, Е.(2006): Васпитно-образовни рад у припремној групи дечјег вртића, Драгон, Нови Сад | |||
3 | Јерковић Мр Иван (1999): Превремени полазак у школу – шанса или ризик, Задужбина Андрејевић, Београд | |||
4 | Левин-Вермеј (1973): Моје дете биће добар ђак, „Култура“, Београд (157. – 188. стр.) | |||
5 | Шаин, М. (1998): Кораљк по корак у основе програма 2, Креативни центар, Београд | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (едукативне радионице); Методе практичних активности; Метода истраживачких радова - Пројект метода. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 50 | |
практична настава | 20 | усмени испит | ||
колоквијуми | практични део испита | |||
семинари | 20 | завршна активност | ||
613816П / 613816P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Инклузивно васпитање и образовање | |||
Наставник (за предавања) | Катарина Н. Томић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ивана П. Петровић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са основним принципима и факторима инклузивног васпитања и образовања. Представљање методичких решења у организовању додатне професионалне подршке развоју, социјалној и емоционалној интеграцији деце са сметњама у развоју у инклузивној васпитној групи. Упознавање студената са различитим врстама развојних ометености, као и основним дијагностичким и рехабилитационим приступима. Оспособљавање студената за имплементацију инклузивних програма у раду са децом са различитим врстама развојних сметњи. Стицање знања о начинима и методама индивидуализације и диференцијације васпитно-образовних приступа у контексту реализације инклузивног програма рада. Развијање мотивације за рад са децом са сметњама у развоју. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти би требало да буду способни да: -препознају значај инклузивног васпитања и образовања за свеукупан развој ометеног детета.; - самостално идентификују и разликују врсту и ниво ометености код детета; - познају задужења, улогу и одговорности васпитача као члана стручног тима за инклузивни процес у предшколској групи; - буду оспособљени да израде педагошки профил ометеног детета и одреде приоритетне области инклузивног рада; - поседују вештине израде Индивидуалног образовног плана; - поседују вештине неопходне за успешну сарадњу са родитељима ометеног детета као члановима инклузивног тима. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Рана дијагностика и рехабилитација развојних сметњи. Појмови интеграције и инклузије. Историјски развој инклузивне васпитно-образовне политике и праксе. Међународни и домаћи правни документи као основ инклузивне едукације. Материјално технички, кадровски и организациони услови за спровођење инклузије. Процена способности и развојног нивоа ометеног детета. Индивидуализација рада и диференцијација захтева у инклузивној васпитној групи. Индивидуални образовни план. Стручни тим за инклузију - састав, улоге и сарадња. Материјалне, организационе и психолошке препреке инклузивном процесу. Користи од инклузивног васпитања и образовања за децу просечног развоја, ометену децу и њихове родитеље. Улога васпитача у креирању и евалуацији индивидуалних програма обучавања. Израда и адаптација функционалног дидактичког материјала и коришћење посебних помагала и средстава асистивних технологија у инклузивном процесу. Развој недискриминативних ставова према деци са сметњама у развоју. Сарадња са родитељима ометене деце током процеса инклузивног васпитања и образовања. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Препознавање врсте и степена ометености детета као основе креирања инклузивног приступа. Упоређивање интегративног и инклузивног приступа - критички осврт. Анализа обухвата ометене деце инклузивним васпитањем и приоритета у развоју инклузивне политике и праксе. Анализа услова који потпомажу/отежавају инклузију. Компетенције васпитача у инклузивном процесу - мере за побољшање. Асистивне технологије у инклузивном конетксту. Прилагођавање метода, средстава и техника рада специфичностима сметњи код деце. Израда педагошког профила ометеног детета. Израда индивиуалног образовног плана. Технике евалуације исхода инклузивног васпитања ослањањем на мерљиве циљеве. Компетенције и задужења васпитача као члана тима за инклузију. Модификовање негативних ставова према деци са сметњама у развоју и развијање недискриминативне климе у васпитној групи. Континуирана едукација васпитача у погледу рада са децом са сметњама у развоју. Развијање стимулативних програма у односу на потребе и могућности деце. Радионичарски приступ у инклузивној групи. | |||
Литература | ||||
1 | Бројчин, Б. Инклузивна едукација. Београд: ФАСПЕР, 2013. | |||
2 | Сретенов, Д. Креирање инклузивног вртића. Београд: Друштво психолога Србије, 2008. | |||
3 | Даниелс, Е. Р., Стафорд, К. Интеграција деце са посебним потребама. Београд: Центар за интерактивну педагогију, 2001. | |||
4 | Стојић, Т., Радивојевић, Д., Јеротијевић, М. и сар. Водич за унапређивање инклузивне образовне праксе. Београд: Фонд за отворено друштво, 2007. | |||
5 | Сузић, Н. Увод у инклузију. Бања Лука: ХБС, 2008. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо (есеји, тема). | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||