Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Фармакологија | |||||
Наставник: проф. др Драган Миловановић, редовни професор, др Петар Милић, професор струковних студија | |||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 3 | |||||
Услов: Положена Анатомија и физиологија | |||||
Циљ предмета: Студенти треба да усвоје основна знања о фармакологији као науци и фармакотерапији као пракси, о леку као супстанци, њеном кретању кроз организам, начину, механизму и месту деловања лекова, фармаколошким особинама најважнијих лекова појединих фармаколошких група, њиховим индикацијама, контраиндикацијама и нежељеним дејствима. | |||||
Исход предмета: Студент треба да буде обучен да примењује стечена знања у пракси приликом избора лека у оквиру лекова који се издају без рецепта, начина правилне апликације прописаног лека, праћења жељених и нежељених дејстава примењених лекова, саветовања пацијената о рационалној фармакотерапији и коришћења валидних информација о лековима. | |||||
Садржај предмета Теоријска настава: ● Општа фармакологија: дефиниције лекова, дозирање, основе фармакокинетике и фармакодинамике, одабране теме фармакотерапије (нежељена дејства лекова, примена лекова у посебним популацијама) ● Фармакологија вегетативног и централног нервног система, фармакологија аутакоида (хистамин, серотонин, еикосаноиди); фармакологија система органа: кардиоваскуларни систем, крв и ткива, респираторни тракт, гастрионтестинални тракт, ендокрини систем, антимикробни лекови, антитуморски лекови, имуносупресиви ● Токсикологија: основни принципи, антидоти, најчешћа тровања лековима, пестицидима, гасовима, хипоксичким отровима, супстанцама биљног и животињског света Практична наставa: ● Подела, порекло и означавање лекова, фармакопеја, основни прописи у области лекова; претрага готових лекова за хуману медицину, сажетак карактеристика лека и упутство за лек, пријава нежељеног догађаја на лек ● Инструменти самопроцене здравственог стања, исхода лечења и квалитета живота пацијента у појединим областима фармакотерапије ● Вештине од значаја за фармакотерапију: предности и недостаци начина примене лекова, комплијанса и адхеренца, едукација пацијената о фармакотерапији, препознавање озбиљног и веома честог нежељеног дејства најчешће коришћених лекова |
|||||
Литература: 1. Ђ. Стевановић; П. Милић; Ј. Јовановић Мирковић; В. Илић; Х. Алексопулос; Фармакологија са фармакокинетиком; Ћуприја: Висока медицинска школа струковних студија, 2019. 2. С. М. Јанковић; Приручник из фармакологије и токсикологије; Крагујевац: Факултет медицинских наука, 2013. 3. Х.П. Ренг, ур. Ранг и Дале: Фармакологија, 8. издање. Београд: Дата Статус, 2019. |
|||||
Број часова активне наставе: | Теоријска настава: 3 | Практична настава: 2 | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | писмени испит | 25 | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 25 | ||
колоквијум-и | 20 |
19.СМ1208 / 19.SM1208
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Здравствена нега | |||||
Наставник: др сци.мед. Сунчица Ивановић,виши предавач | |||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: положен испит из Увода у здравствену негу и савремено сестринство | |||||
Циљ предмета: Студент стиче знања о процесу здравствене неге као методи рада. Изучава структуру и фазе процеса здравствене неге и оспособљава се за примену истих. Упознаје се са предностима и потешкоћама приликом примене ПЗН. Стиче знања и примењује вештине потребне за спровођење ПЗН. Упознаје се са документацијом Процеса здравствене неге. |
|||||
Исход предмета: Студент ће знати структуру и фазе процеса здравствене неге. Знаће да објасни, опише и примени процес здравствене неге. Знаће да: утврди потребе за здравственом негом, постави дијагнозе неге и колаборативне проблеме, постави циљеве и планира негу, спроведе реализацију неге и изврши евалуацију постигнутог. Документује све фазе рада. |
|||||
Садржај предмета Теоријска настава Појава и развој процеса здравствене неге. Дефинисање ПЗН. Научна заснованост ПЗН. Опште карактеристике и предности. Утврђивање потреба за негом: процена према основним људским потребама (Маслов, Калиш, Хендерсон), прикупљање података (сестрински интервју, физикални преглед, мерења). Сестринске дијагнозе и колаборативни проблеми (актуелне, потенцијалне, могуће, умерене према здрављу). Нанда листа и класификација. Планирање неге (постављање циљева и план неге). Реализација (тим за негу и здравствени тим). Евалуација (врсте и методе). Практична наставa : Упознавање са документацијом ПЗН. Практично утврђивање потреба за негом и прикупљање података различитим методама. Постављање дијагноза неге и колаборативних проблема. Постављање циљева и израда плана здравствене неге. Практична примена реализације плана здравствене неге. Евалуација ПЗН (почетна, у току и завршна, квалитативна и кванитативна). |
|||||
Литература: 1. Рудић Р., Коцев Н., Мунћан Н. Процес здравствене неге: практикум за студенте – водич за праксу. Београд: Научна КМД ДОО, 2008. 2. Тијанић М., Ђурановић Д., Рудић Р., Миловић Љ. Здравствена нега и савремено сестринство, V допуњено издање, Београд: Научна књига, 2010. (одабрана поглавља) 3. Doenges M., Moorhouse M. Application of Nursing Process and Nursing Diagnosis: An nteractive Text for Diagnostic Reasoning 6th Edition. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2012. |
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: 2 | |||
Методе извођења наставе Предавања, вежбе (уводне вежбе се реализују у кабинетима школе; остале у наставној бази), консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | усмени испит | 50 | ||
практична настава | 15 | ||||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 5 |
19.СМ1107 / 19.SM1107
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Здравствено и социјално законодавство | |||||
Наставник: др Александар Мартиновић,доцент | |||||
Статус предмета: изборни | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: Нема услова | |||||
Циљ предмета: |
|||||
Исход предмета: |
|||||
Садржај предмета |
|||||
Литература: Уџбеник: 1. Тимотић Б, Анђелски Х. Здравствено законодавство, Елит -Медика, Београд, 2004 2. Савовић М., Прља Д., Степић Д.: Здравствено законодавство, Удружење „Правници за демокрају“, Београд, 2006. 3. Ропац Д, Стаашевић И. Социјално и здравствено законодавство, Медицинска наклада, Дата статус, 2018. |
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 20 | писмени испит | 50 | ||
практична настава | усмени испит | ||||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 10 |
19.СМ1106 / 19.SM1106
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Педагогија | |||||
Наставник: др Соња Величковић, професор струковних студија | |||||
Статус предмета: изборни | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: Нема услова | |||||
Циљ предмета: |
|||||
Исход предмета: |
|||||
Садржај предмета |
|||||
Литература: Уџбеник: 1. Антонијевић Р. Утемелење система знања у педагогији: Филозофски факултет Универзитета у Београду Институт за педагогију иандрагогијуhttp://147.91.75.9/manage/shares/Quality _of_education/ Utemeljenje_sistema_znanja_u_pedagogiji.pdf 2014. 2. Трнавац Ћ, Ћорћевић Ј. Педагогија. Београд Научна књига, 2010. |
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 20 | писмени испит | 30 | ||
практична настава | усмени испит | ||||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 30 |
19.СМ1105 / 19.SM1105
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Увод у здравствену негу и савремено сестринство | |||||
Наставник: др сци.мед. Сунчица Ивановић, виши предавач | |||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: нема услова за пријављивање и слушање предмета | |||||
Циљ предмета: Студент стиче знања о развоју сестринства и здравствене неге. Изучава савремену здравствену негу, повезаност са другим наукама и здравствену негу као науку. Изучава принципе, моделе и методе здравствене неге. Сестринске функције, компетенције и образовање. Начине заштите на раду и настанка стреса. Сестринску етику и позитивну комуникацију. Стиче знања о стандардима и критеријумима у сестринској пракси. Изучава прогресивну и палијативну негу. Упознаје се са сестринском документацијом. | |||||
Исход предмета: |
|||||
Садржај предмета Практична наставa : |
|||||
Литература: Уџбеник: 1. Тијанић М, Ђурановић Д, Рудић Р, Миловић Љ. Здравствена нега и савремено сестринство, Научна КМД, Београд, 2010. (одабрана поглавља) 2. M.S. Ambrouz и сарадници: Сестринске процедуре, Дата Статус, Београд, 2010. (одабрана поглавља) 3. Autorizovana predavanja
Допунска литература: 1. Patricia A. Potter, Anne Griffin Perry, Patricia A. Stockert, Amy M. Hall. Fundamentals of nursing. 9th ed. St. Louis, Miissouri. : Elsevier, cop. 2017. 2. Taylor C, Lynn P, Bartlett JL.. Fundamentals of nursing: the art and science of person-centered nursing care. 9th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer, cop. 2019.
|
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: 2 | |||
Методе извођења наставе Предавања, вежбе, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | усмени испит | 50 | ||
практична настава | 15 | ||||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 5 |
19.СМ1104 / 19.SM1104
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Здравствено васпитање | |||||
Наставник:др сци.мед Ивановић Сунчица, виши предавач | |||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: Нема услова за пријављивање и слушање предмета | |||||
Циљ предмета: подстаћи студенте да усвоје знања и развију одговорност за сопствено здравље и стекну вештине за организоване здравствено-васпитне активности оспособљавања целокупног становништва за контролу здравља. | |||||
Исход предмета: Oспособљеност за препознавање здравствено васпитних потреба и одговорности примењивања стечених знања и вештина васпитања за здравље кроз промоцију здравља и едукацију појединца, породице, заједнице и установама примарне, секундарне и терцијалне здравствене заштите. Овладаност програмима који промовишу здравље и претварање знања о промоцији здравља у праксу. | |||||
Садржај предмета: Практична наставa |
|||||
Литература: Уџбеник: 1. Стаменовић М, Здравствено васпитање, Висока медицинска школа струковних студија Ћуприја, Clipart, 2013; Допунска литература: 2. Кекуш Д. Здравствено васпитање, треће издање, Дигитал Арт, Београд, 2014; 3. Приручник ,,Васпитање за здравље кроз животне активности“, Министарство просвете и спотра Републике Србије, 2006. године. |
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: 2 | |||
Методе извођења наставе |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | писмени испит | |||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | ||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 10 |
19.СМ1103 / 19.SM1103
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: струковне студије, I ниво | |||||
Назив предмета: Психологија | |||||
Наставник: др Жилијета Кривокапић проф. струк. студ., др Бојан Вељковић, проф. струк. студ. | |||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 4 | |||||
Услов: нема услова | |||||
Циљ предмета: |
|||||
Исход предмета: |
|||||
Садржај предмета |
|||||
Литература: |
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава:0 | |||
Методе извођења наставе Предавања, вежбе, консултације, семинарски рад, колквијуми и завршни испит. |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | ||
активност у току предавања | 20 | писмени испит | 40 | ||
практична настава | усмени испит | ||||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 20 | ||||
19.СМ1102 / 19.SM1102
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Енглески језик | |||||
Наставник: Нела Мариновић, маст.проф. језика и књижевности, наставник страног језика Зорана Јурињак, маст.проф. језика и књижевности, наставник страног језика |
|||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 4 | |||||
Услов: нема | |||||
Циљ предмета: Циљ овог предмета је да студенти науче да користе стручну литературу на енглеском језику, да савладају и усаврше вештине писања краћих текстова и порука, да савладају стручну терминологију, да науче како да одаберу и користе стучне речнике, пронађу релевантне информације на Интернету и упореде и процене вредност информација из осталих доступних извора. Циљ предмета је студенти науче да комуницирају на енглеском језику, самостално производе садржаје, а изнад свега да развију аутономију у процесу учења. |
|||||
Исход предмета: На крају семестра студенти ће савладати основну стручну терминологију, специфичне изразе и фразе на енглеском. Студенти ће научити да комуницирају и самостално производе садржаје на енглеском језику. Они ће успешно да користе, организују и напишу медицински извештај и да одаберу релевантне информације из различитих извора. Студенти ће самостално користити енглески језик приликом писања краћих текстова, формалног и неформалног писма и своје радне биографије. |
|||||
Садржај предмета Теоријска настава Обрада стручних и истраживачких текстова, стручне терминологије, фраза и идиома са посебним акцентом на негу. Вежбање језичких вештина у реалним ситуацијама. Индуктивно и дедуктивно савладавање граматичких јединица имплементираних у реалне потребе свакодневног живота и професије којом се студенти баве.
Практична наставa : Савладавање вештине писања (формално и неформално писмо; апликационо писмо, писмо жалбе и рекламације, писмо пријатељу, писање професионалне биографије). Савладавање вештине слушања (монолог, дијалог, академски разговор, научно-популарни садржај). Савладавање вештине говора (свакодневне теме и питања, поређење и супротстављање мишљења, дискусија).
|
|||||
Литература: Уџбеник:
1. Tony Grice, NURSING 1, Oxford University Press 2010 2. Nela Marinovic, PRAKTIKUM Engleski u medicini, Viša medicinska škola u Ćupriji, 2006 3. Раymond Murphy, ENGLISH Grammar inUse Pre-intermediate, Cambridge University Press,2010 4. Sofija Micic, MEDICINSKI REČNIK, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2007 5. English Advanced Learner’s Dictionary, Oxford Press, 2009
|
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: 2 | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | писмени испит | |||
практична настава | усмени испит | 50 | |||
колоквијум-и | 40 | ||||
семинар-и | |||||
19.СМ1101 / 19.SM1101
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Анатомија и физиологија | |||||
Наставник: др сци. мед. Chirstos Alexopoulus | |||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: Нема услова за пријављивање и слушање предмета | |||||
Циљ предмета: Стицање знања о грађи и функционалним процесима у организму, њиховој међусобној зависности и зависности од утицаја спољашњих фактора, као и функционисање организма као целине у нормалним условима. |
|||||
Исход предмета: Стечена знања из анатомије и физиологије омогућавају студенту да прати и разуме остале медицинске предмете, које проучава у току студија. Ово се нарочито односи на клиничке предмете, који се баве поремећајима физиолошких процеса и њиховим лечењем. Студенти ће бити у стању да науче грађу људског тела и да је примене у свакодневној пракси коју обављају.
|
|||||
Садржај предмета Теоријска настава: Увод у анатомију. Основна анатомска номенклатура. Општа остеологија. Општа артрологија. Општа миологија. Општа ангиологија. Општа неурологија. Кости и зглобови главе, трупа и екстремитета. Мишићи главе и врата, трупа и екстремитета. Инервација. Анатомија респирацијског и кардиоваскуларног система. Анатомија дигестивног и уринарног система. Анатомија гениталног система мушкарца и жене. Анатомија чула. Анатомија нервног система. Увод у физиологију. Функционална организација људског организма и појам унутрашње средине. Органи и органски системи. Телесне течности, њихове и карактеристике. Организација и функција ћелије, ћелијско дисање, транспорт супстанци кроз ћелијску мембрану. Мембрански потенцијали. Функционалне карактеристике коштаног и мишићног ткива. Физиологија крви. Крвне ћелије, крвне групе, хематолошки индекс. Физиологија кардиоваскуларног и респирацијског система. Физиологија дигестивног и ендокриног система. Физиологија уринарног и гениталног система. Физиологија чула. Физиологија нервног система.
Практична наставa : Основни анатомски појмови. Грађа, подела и основне анатомске карактеристике костију, зглобова, мишића и крвних судова. Опште одлике и подела нервног система. Кости, зглобови, мишићи, крвни судови и нерви главе, трупа, доњег и горњег екстремитета. Грудни кош: границе, оријентационе тачке и линије, подела. Медиастинум. Анатомија респираторног и кардиоваскуларног система. Трбух: границе, оријентационе линије и тачке, равни, топографске регије, зидови и подела. Трбушна марамица. Слабе тачке трбушног зида. Ретроперитонеални простор. Анатомија дигестивног и уринарног система. Карлица, зидови карличне дупље. Отвори, дијаметри и подела карличне дупље. Анатомија гениталног система мушкарца и жене. Анатомија чула и нервног система. Подела и грађа нервог система. Увод у физиологију. Организација људског организма. Дефинисање унутрашње средине. Органи и органски системи. Телесне течности и карактеристике. Организација и функција ћелије, ћелијско дисање. Физиологија ћелијске мембране. Транспорт јона и молекула. Мембрански потенцијали. Функционалне карактеристике коштаног и мишићног ткива. Неуромускуларна трансмисија. Контракција мишића. Физиологија крви. Физичка својства циркулације. Улоге артеријског и венског система. Физиологија дигестивног и ендокриног система. Физиолошке основе функције и моторике гастроинтестиналног тракта. Секреторне функције дигестивног тракта. Варење. Увод у ендокринологију. Хормони хипофизе, тироидне жлезде, надбубрежне жлезде и панкреаса. Метаболизам калцијума и фосфата. Физиологија уринарног и гениталног система. Ренални проток, гломерулска филтрација и њихова контрола. Репродуктивне и хормонске функције жене и мушкарца. Физиологија чула. Физиологија нервног система.
|
|||||
Литература: Уџбеник: Т. М. Јовановић, Медицинска физиологија, Дефектолошки факултет, Београд.2004. Jovan Dimitrijevic, Christos G. Alexopoulos, Klinička anatomija čoveka sa citologijom,histologijom i embriologijom, Висока медицинска школа струковних студија Ћуприја, Ћуприја. 2011.
|
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: 2 | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | писмени испит | 50 | ||
практична настава | 10 | ||||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 10 |