120416П / 120416P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Развојна и корективна гимнастика
Наставник (за предавања) Марија М. Ђорђевић
Наставник/сарадник (за вежбе) Марија М. Ђорђевић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са значајем и утицајем развојне и корективне гимнастике на телесни статус. Упознавање студената са телесним статусом предшколског детета. Оспособљавање студената за самосталну дијагностику постуралног статуса предшколског детета. Развијање умења и вештина за самосталну примену програма превентивног и корективног вежбања.
Исход
предмета

По завршетку курса студенти би требало да буду способни да: -објасне значај утицаја и ефеката развојне и корективне гимнастике на телесни статус предшколског детета; -дефинишу телесни статус предшколског детета; -самостално идентификују и описују функционалне деформитете кичменог стуба, грудног коша, ногу и стопала; -познају различите форме програмираног вежбања у циљу превенције и корекције; -самостално конструишу одговарајуће комплексе вежбања у циљу превенције и корекције -самостално примењују одговарајуће комплексе вежбањау циљу превенције и корекције.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Корективна гимнастика – предмет, циљ и задаци. Кинезитерапија – предемт, циљ и задаци. Принципи корективне гимнастике. Покрет као основно средство и његове карактеристике. Кичмени стуб -кривине, зглобови, покрети. Држање тела и одступања од нормалног става. Средства корективне гимнастике. Методе оцењивања држања тела. Анатомија кичменог стуба. Деформитети кичмеог стуба – кифоза, лордоза, сколиоза. Деформитети ногу и стопала. Деформитети грудног коша. Примена физичких вежби у циљу превенције и лечења. Катактер вежби. Почетни положај и дозирање вежби. Методе примене вежби у сврху превенције и корекције.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Методе прегледа држања тела. Оцењивања држања тела. Одступања од нормалног става. Облици поремећаја. Примена покрета у превенцији лоших држања тела и телесних деформитета. Корективне вежбе за деформитете кичменог стуба. Лордоза, вежбе за отклањање лордозе. Кифоза, вежбе за отклањање лордозе. Сколиоза, вежбе за отклањање сколиозе. Корективне вежбе за деформитете ногу. Корективне вежбе за деформитете стопала. Покретне игре које се користе у превенцији и корекцији телесних деформитета.
Литература
1 Живковић, Д. (1998). Теорија и методика корективне гимнастике. Ниш: Филозофски факултет у Нишу.
2 Миленковић, С. (2007). Корективна гимнастика: теорија и вежбе. Ниш: СИА.
3 Котуровић, Љ. (1988). Корективна гимнастика. Београд: НИП Парнизан, Београд.
4 Улић, Д. (1997). Основе кинезитерапије. Нови Сад: СИА
5 Живковић, Д. (2009). Основе кинезиологије са елементима клиничке кинезиологије. Ниш: Факултет спорта и физичког васпитања у Нишу.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, семинари (анализе, дискусије, извештаји), консултације, израда задатака и вежби за самостални рад, менторски рад.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 20
колоквијуми 30 практични део испита 20
семинари 10    
 

120316П/ 120316P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Oсновне струковне студије-први ниво
Назив предмета Ритмика и плес
Наставник (за предавања) Ђорђевић М. Марија
Наставник/сарадник (за вежбе) Ђорђевић М. Марија
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Развијање код студената интерес и осећај за стваралачко извођење плесних и ритмичких покрета. Упознавање студената са методичким законитостима и њиховом применом у васпитно-образовном процесу. Стицање знања и оспособљавање за интерпретацију ритмичких и плесних структура. Развијање вештина и умења за самостално осмишљавање и извођење кореографија. Упознавање студената са значајем ритмичко-плесних активности у циљу правилног раста и развоја деце предшколског узраста.
Исход
предмета
По завршетку курса студенти би требало да буде способан да: -изводе плесне структуре; -изводе ритмичке структуре; -примењују плесне структуре у раду са децом предшколског узраста; -примењују ритмичке структуре у раду са децом предшколског узраста; - познају разлике у етнoкореолошким играчким зонама; -дефинишу и именију облике, хватове, држања и типове народних игара; -самостлно конструишу и демонстрирају кореографију, користећи ритмичко-плесне структуре у извођењу; -самостално конструишу и примењују традиционалне народне игре, дечје игре, плесне импровизације и плесне драматизације у раду са децом предшколског узраста.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Ритмика и метрика - основни музички елементи: ритам, мелодија, темпо, динамика. Музика у физичкој култури - јединство музике и покрета (увежбавање покрета са музиком). Овладавање музикалношћу и изражајношћу покрета. Структура ритмичко-плесних активности. Плес као средство изражавања осећања. Историјат развоја народних плесова. Плесне зоне. Друштвени плес (стандардни, латиноамерички, северноамерички, савремени). Уметнички плес (балет-елементи технике). Спортски плес. Српски обичаји, прилике, поводи и места за плес. Обредни народни плесови. Световни народни плесови. Облици народних плесова - коло, леса (држање,подела). Етнолошке играчке зоне Србије.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) "Методика увежбавања елемената ритмике. Вежбе без реквизита (ходање и трчање, замаси, скокови, окрети, равнотежни положаји, плесни кораци). Вежбе са реквизитима. Вијача- структурни елементи. Лопта - структурни елементи. Обруч – структурни елементи. Трака – структурни елементи. Чуњеви - структурни елементи. Методика увежбавања плеса. Друштвени плес (стандардни, латиноамерички, северноамерички, савремени): - стандардни – Бечки валцер, Полка, Енглески валцер, Чардаш, Фохстрот, Танго); - латино-амерички плесови – Румба, Самба, Џајв, Пасо добле, Ча-ча-ча; - уметнички плес (балет-елементи технике). Познавање традиционалних народних игара, и игара које су примерене деци предшколског узраста. Моравац (I, II и III), Чачак, Врањанка (Бело Ленче), Стара Влахиња (Стара Влајна). Композиција слободних састава са и без реквизита."
Литература
1 Поповић, Р. (1997). Ритмика и плесови у физичком васпитању, спорту, рекреацији и кинезитерапији. Приштина:Центар за мултидисциплинарна истраживања Факултета за физичку културу.
2 Радосавлјевић, Л. (1995). Ритмичко-спортска гимнастика у школи. Београд:Факултет физичке културе у Београду.
3 Благајац, С. (1995). Игра ми је храна – методика физичког васпитања деце предшколског узраста.Београд: Асоцијација „Спорт за све“.
4 Ђурковић, З. (1995). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Шабац: Виша школа за образовање васпитача – Шабац.
5 Поповић, Р. (1998). Антрополошке детерминате успеха у ритмичко-спортској гимнастици. Ниш:СИА.
6 Костић, Р. (2001). Плес, теорија и пракса. Ниш: Графика Галеб.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања уз коришћење мултимедија и интернета. Вежбе (у сали): демонстративни метод, аналитички, синтетички, комплексни метод.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит  
колоквијуми 25+25 практичан испит 30
семинари      
 

120217МС / 120217MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Комуникација и саветовање
Наставник (за предавања) Липовац М. Власта
Наставник/сарадник (за вежбе) Стаменковић-Пантовић М. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов без претходних услова
Циљ
предмета
Упознавање студената са садржајима и приступа различитим факторима и значају интеракције и комуникације. Овладавање и практиковање вештина компетентне комуникације и саветовања у институционалном контексту. Развијање осетљивости студената за препознавање знакова невербалне комуникације и њиховог коришћења у пракси; Упознавање студената са принципима, функцијама, потребом и значајем саветовања деце и њихових породица. .Стицање основних знања о принципима, методама и фазама саветовања и начина комуникације. стицање знања студената као саветодаваца у терапеутске сврхе. Развијање капацитета за тимски рад са актерима васпитно образовног процеса, позитивног професионалног става у односу на подручја и актере васпитно-образовног процеса.
Исход
предмета
Развити активност слушања у функцији конструктивног решавања проблема и ненасилног приступа у решавању комфликата; Овладати техникама интеракције и комуникације; Овладати вештинама у тимског приступа рада; Разумети важности комуникацијских вештина за успостављање квалитетних сарадничких односа и саветовања; Организовати и демонстрирати план за реализацију саветовања, упоређивати и класификовати индивидуалне планове рада и листе праћења.Компоновање вештина тимског рада и заједничког решавања специфичних проблема са осталим члановима стручног тима, Пројектовање терапеутског саветовања свих актериа васпитног процеса.
Садржај предмета
Теоријска
настава
"Теоријска настава 1.Појам, карактеристике и значај интерперсоналне комуникације у институционалномваспитно-образовном контексту. Вербална и невербална комуникција. 2.Правила у комуникацији и улога ставова.Основне одлике икомуникације.3.Облици социјалног понашања,формирање социјалних вештина ињихова улога у комуникацији. 4.Технике комуницирања. Медијација. 5. Саветовање у васпитном раду, појмовно одређење; 6. Појам икарактеристике саветовања; 6. Принципи савеовања; 7. Битни услови за успешано саветовање; 8. Методе успешног саветовања; 8. Различити облици саветовања (Рад са појединцем и групом, Групни саветодавни рад, Индивидуални саветодавни рад); 9. Тимски рад и саветовање; 10. Планирање, програмирање и вредновање саветовања;11. Проблеми који се могу јавити у току саветовања и комуникације. "
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) "Практична настава Садржаји предмета реализују се на вежбема на принципима интерактивног приступа, кроз тимски рад студената, игре улога, дискусије, презентације индивидуалних и групних радова и кроз практичан рад студената у васпитно-образовној институцији. "
Литература
1 Брајша, П. (1994)Педагошкас комуникација. Загреб : Школска књига.
2 Јанковић, Ј. (1997): Савјетовање – недирективни приступ. Загреб: Алинеа.
3 Брајша, П. (2000). Умијеће разговора. Пула : ЦАСХ
4 Сузић, Н. (2005). Педагогија за давесет и први вијек. Бања Лука : Филозофски факултет.
5 Илић, М., Бранковић, Д. (2004). Општа педагогија. Бања Лука : Филозофски факултет.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Метода усменог излагања, дијалошка метода, демонстративно-илустративна метода, проблемска метода, метода практичних радова.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 20    
 

120216П/ 120216P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Oсновне струковне студије-први ниво
Назив предмета Социологија детињства
Наставник (за предавања) Бешић Љ. Милош
Наставник/сарадник (за вежбе) Манић С. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање са савременим теоријским и емпирисјским истраживањима детињства; упознавање са новом социолошком парадигмом о детињству као социјалном и културном конструкту; познавање дечје култре, права детета, економским положајем деце у друштву, улоге медија, с посебним освртом на борбу против дечјег рада
Исход
предмета
"Након успешно завршеног курса, студенти би требало да буду способни да: • Дефинишу детињство као социјално-културни конструкт; • Опишу разлику између детињства и „незрелости“ деце; • Образложе на који начин признање детињства (и права детета) утиче на социјалну, економску и културну једнакост деце; • Упореде и разликују детињство у предмодерном, модерном и постиндустријском добу; • Предлажу и систематски излажу проблеме који се могу решити укључивањем деце као равноправних субјеката; • Процене утицај детињства на укупне друштвене промене; • Укратко изложе узроке и последице насиља, кажњавања и злостављања деце кроз историју детињства. "
Садржај предмета
Теоријска
настава
Конституисање социологије детињства; Појам и "откриће детињства": појмовне и историјске димензије детињства; Дете и детињство као друштвено конструисана пракса; Нова парадигма за социологију детињства; Детињсво и савремено друштво - парадоксалан однос; Димензије детињства; Постмодерно дете: дете посвећено "будућности" и дете као један вид "носталгије" за прошлим временима; Насиље над децом и злостављање деце; Дечја права између инхерентне и структуралне рањивости: заштита и добробит детета; Код куће је најбоље: дистинкција јавно/приватно и ризик у јавној сфери; Пријатељи и познаници: стицање друштвеног идентитета и јаства код деце; Економске прилике деце код нас и у свету; Деца на делу у породици и школи
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Разговор о виђењу детињства и значају Аријесовог "открића детињства"; Разговор о детињству као друштвено конструисаној пракси: настанак детињства и детињство као социјални и културних конструкт; Разговор о новој парадигми у социологији детињства; Разговор о парадоксалном односу света одраслих и света деце; Разговор о концепту по коме је "дете наша будућност" и концепту по коме је дете један вид "носталгије" за добрим прошлим временима; Разговор о насиљу над децом: васпитање и физичко кажњавање деце; Разговор о правима детета и ресторативној пракси као алтернативи физичке казне; Разговор о ризику и несигурности код деце: зашто је дом мирна лука и зашто је код куће најбоље; Разговор о пријатељству код деце и чему оно служи; Разговор о социјалној искљученост и депривираном детињству;
Литература
1 Томановић, С. (2004): Социологија детињства - социолошка хрестоматија. Беогрд. Завод за уџбенике и наставна средтва
2 Милић, А. (2001): Социологија породице. Београд. Чигоја штампа (осма глава)
3 Vederil, R. (2005): Kolaps kulture. Beograd. Clio (пето, шесто и седмо поглавље)
4 Кон, И. С. (1991): Дете и култура. Београд. Завод за уџбенике и наставна средства
5 Аријес, Ф. (1989): Векови детињства. Беогреад. Завод за уџбенике и наставна средства
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 20    
семинари 10    
 

120117МС / 120117MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Савремене технике приповедања и писања
Наставник (за предавања) Марковић М. Ана
Наставник/сарадник (за вежбе) Марковић М. Ана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов без претходних услова
Циљ
предмета
Циљ овог предмета јесте да се укаже на значај, перцепцију приче или наратива као основног средства за развој писмености, и њену улогу у пракси васпитача. Посебна пажња посвећена је техникама за стицање и развој медијске писмености. Предмет се односи и на модалитете традиционалног приповедања, али и на нов технолошки приступ наративу и писању. Осим тога, у оквиру предмета се указује на значај приче као носиоца успешног читања и писања у свим областима дечјег развоја: усвајању језика, богаћењу речника, развоју језика, развијању писмености, креативном развоју деце, социјализацији, развоју комуникативних способности. Предмет је конципиран тако да се нарочито наглашава како коришћење и овладавање технолошким и дигиталним средставима у приповедању и писању утиче на разумевање, анализу и развој писмености уопште.
Исход
предмета
По успешном завршетку овог курса студент би требало да буде способан да: - ствара подстицајну средину за развој писмености - разуме структуру и функционисање реченице и језика уопште -влада активностима које подстичу реаговање на прочитани текст - -преобликује и прерађује сваку врсту текстова -овладава вештином приповедања и писања сопствених прича у складу са стандардима нових врста наратива и новим медијским жанровима (видео играма, рекламама, ТВ серија, филмова) - прати, евалуира и анализира процес описмењавања и стицања медијске писмености деце -анализира и примењује нова технолошка средства у адекватним ситуацијама -примењује рачунар у циљу визуелног и тактилног проширивања писане речи - критички промишља употребу савремених технолошких средстава у области писања и приповедања
Садржај предмета
Теоријска
настава
Различите форме приповедања: нарација, дескрипција (пејзаж, екстеријер, ентеријер, портрет), дијалог, монолог; приповедање у првом лицу, (Ich форма, приповедање у трећем лицу, техничко приповедање, хронолошко приповедање, ретроспективно приповедање. Приче у различитим обастима дечјег развоја. Приче и развој језика код деце предшколског узраста. Приче и креативни развој деце предшколског узраста. Приче и дечја игра. Приче и нова технолошка средства у дечјем развоју. Коришћење савремених технолошких средстава у приповедању. Креативност у контексту прича. Разумевање смисла текста. Технике предвиђања смисла. Визуализација текста. Реаговање на прочитани текст. Улога драме на развој писмености. Основни облици писања (обрасци и жанрови): писање ради убеђивања (званично писмо, предлог, уговор),писање прича, писање сценарија, писање песама. Заједничко писање. Интерактивно писање. Писање у улози. Преобликовање и прерада текстова. Примена рачунара и интернета у процесу писања и приповедања.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) У оквиру часова вежби студенти употпуњују и разрађују теоријске садржаје обрађене на предавањима. Студенти се упознају са различитим структуралним елементима прича и овладавају начинима њиховог писања и приповедања: заплета, ликова, места и времена радње, кулминације, расплета; На вежбама студенти се упознају са различитим могућностима ангажавања деце за приповедање прича и то према унапред утврђеним блоковима (чије су садржаји дати на интернету): приповедање према унапред посматраним радњама, приповедање према низу слика што приказују догађаје, приповедање према одслушаном тексту, приповедање према једној слици што приказује догађај, приповедање по сећању, приповедање према симболима, приповедање задатим кључним речима; Студенти раде групне радове из области тзв. заједничког писања: рекламне кампање у вези са догађајем у вртићу, састављају приручнике о извесним правилима (хигијена, понашање, здрава исхрана...), врше израду новина, писање сценарија за краћи комад, припремање за дебату, израду извештаја о неком истраживању. Студенти реализују активности које се заснивају на модерним технолошким средствима: рачунарима, таблетима, паметним таблама, видео-бимовима, осталим видео уређајима, дигиталним камерама, андроид телефонима и ајфонима (коришћењем интернета и апликација попут јутјуба, скајпа, разноразних видео игрица, израда различитих блогова и влогова, итд.)
Литература
1 Бут. Д, Сворц, Л. (2009). Успешно читање и писање : технике за развој писмености. Београд : Креативни центар
2 Мур, Џ. Е. (2008). Како написати причу. Београд : Креативни центар
3 Мартин, В. (2016). Новије теорије приповедања. Београд : Службени гласник
4 Висинко, К. (2009). Дјечја прича – повијест, теорија, рецепција и интерпретација. Загреб : Школска књига
5 Салмон, К. (2011). Storytelling : причам ти причу. Београд : Clio
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Метода усменог излагања, дијалошка метода, демонстративно-илустративна метода, проблемска метода, метода практичних радова.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
  писмени испит 20
практична настава 40 усмени испит 20
колоквијуми      
семинари 20    
 

120116П/ 120116P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Oсновне струковне студије-први ниво
Назив предмета Филозофија васпитања
Наставник (за предавања) Радовановић Ж. Саша
Наставник/сарадник (за вежбе) Манић С. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
"да се студенти упознају са најважнијим филозофским теоријама образовања и васпитања. - да се уведу у разумевање односа филозофског становишта и проблема васпитања као питања о суштини човека и његовог пуног самоодређења. - да стекну увид у питања моралног и естетског васпитања. - да развију разумевање васпитних функција човека у оквиру односа васпитања и самоваспитања. - да се упознају са савременим кретањима у одређењу образовања (полуобразовање и необразовање) -да се упознају са различитим типовима аргументације о проблемима моралног васпитања."
Исход
предмета
По завршетку курса студенти ће бити оспособљени да: - тумаче и разматрају основна учења филозофије образовања и васпитања. - усвоје и примене терминологију из филозофије васпитања. - критички аргументују о основним проблемима васпитања. - дефинишу и објасне разлику између естетског и моралног васпитања. - да изложе и објасне значај самоваспитања у васпитању. - да процењују могућности примене основних идеја у свакодневној пракси.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Садржај наставног плана обухвата основне проблеме и становишта у филозофији васпитања. Увођење у повесни приступ разматрања основних проблема васпитања у филозофији. Анализира се антички модел као основни и полазни. (проблеми васпитања од хомеровског до хеленистичког са нагласком на учења софиста, Сократа , Платона и Аристотела). Следеће тематске јединице су ренесансни појам васпитања uomo universalae (Пико де ла Мирандола). Проблем васпитања у веку просвећености (Џ. Лок, Ж. Ж. Русо, И. Кант), естетско васпитање Ф. Шилер, проблеми васпитања (Ф. Шелинг, С. Кјеркегор, Ф. Ниче, Џ. Дјуи, М. Шелер и Х.Г. Гадамер). Савремене идеје о полуобразованости (Т. Адорно) и необразованости (К. Лисман).
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Дискусија, презентација одређених тема истраживања (групно или индивидуално), рад на тексту
Литература
1 Вернер; Јегер (1991), Paideia, Нови сад
2 Платон,(1983) Држава, Београд
3 Liessman, Konrad Paul (2008) Teorija neobrazovanosti, Zagreb
4 Philosophers on Education, (2005) edited by Ameliie Oksenberg Rorty, London/ New York.
5 Имануел Кант, (1974) ''Шта је просвећеност'' у Ум и слобода, Београд
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, коришћење литературе, примена савремених наставних метода, презентација индивидуалног рада, припрема за тестове и испитне вежбе
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
20 писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми 30    
семинари      
 

120116Д/ 120116D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Oсновне струковне студије-први ниво
Назив предмета Еколошко образовање
Наставник (за предавања) Михајловић К. Невенка
Наставник/сарадник (за вежбе) Раичевић Г. Јелена
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Студенти ће: - схватити основне еколошке појмове и појве; - разумети просторну и временску организацију еколошких макросистема и микросистема; - бити упознати са биогеохемијом, хомеостазом и популацијском динамиком; - бити свесни значаја климатских промена и њиховог утицаја на здраље; - схватити значај очувања драве пијаће воде; - препознавати проблеме везане за заштиту природних екосистема;
Исход
предмета
По успешном завршетку овог курса студенти би требало да: - дефинишу основне еколошке појмове; - праве разлику између динамике и стабилности екосистема; - објасне утицај абиотичких и биотичких фактора на животну средину; - разматрају значај примарне и секундарне продуктивности екосистема; - одреде редослед поступака потребних за рециклажу различитих материја; - саставе планове обележавања важних датума из еколошког календара.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Упознавање са предметом, појам, циљ и задаци. Историјски развој екологије. Биосфера и биоразноврсност. Животна средина и екосистем. Динамика и стабилност екосистема. Еколошка ниша. Еколошки фактори - абиотички и биотички. Продуктивност екосистема. Ланац исхране. Трофичка пирамида. Примарна и секундарна продуктивност. Протицање енергије и кружење материје. Развој и еволуција екосистема. Човек и природа; облици угрожавања природе - глобалне промене, загађивање земљишта, загађивање вода, загађивање ваздуха. Заштита природних добара и угрожених врста наше земље.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Програмски задаци и садржаји у области екологије и заштите животне средине. Дефинисање тема. Методологија рада. Екологија на локалном, регионалном и општем нивоу. Просторна и временска организација. Биогеохемија, хомеостаза и популацијска динамика. Човек, биљни и животињски свет. Континентални екосистеми. Екосистеми копнених вода. Здрава пијаћа вода. Клима, климатске промене и утицај на здравље. Моторна возила и аерозагађење. Климатске промене и ефекат стаклене баште. Смањење штетног дејства и корисна употреба отпадног материјала. Рециклажа. Међународни еколошки календар. Програмирање и планирање обележавање важних датума из еколошког календара. Еколошки речник.
Литература
1 Стојановић, Трајковић: Живи свет око нас, Драгон, 2008.
2 Матановић,Веиновић:Еколошкоприродњачки водич,Савез педагошких друштава,Београд2001
3 Радојковић, Балог, Панић: Упознавање околине, приручник за васпитаче, 2009
4 Др Невенка Михајловић, Др Љубиша Михајловић:Методика упознавања околине,Пирот, 2011
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Настава је креативна и интерактивна. Предавања се одвијају вербалном и дијалошком методом, фронтално. Вежбе се одвијају у групама уз менторски систем рада, темељну анализу семинарских радова, изналажење нових идеја и неговање активне критичке дискусије. За предавања и вежбе се користе сва доступна средства и помагала. Консултације се одвијају једанпут недељно индивидуалним радом наставника са студентима. Вредновање рада студената обухвата све инструменте савремене методичке евалуације.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 20    
 

12. Мај – Међународни дан сестринства

Поштоване медицинске сестре и здравствени техничари, драге колеге, студенти, будући здравствени радници,

Честитам вам Међународни дан сестринства. У времену када сви здравствени радници, а понајвише медицинске сестре и техничари, подносе несебичну жртву и налазе се на првим линијама одбране од вируса КОВИД-19, сви ми желимо да вам изразимо неизмерну захвалност за ваш предани рад, труд и оданост професији којом се бавите.

Посао медицинске сестре је изузетно одговоран и оријентисан према болеснику, а  Академија васпитачко-медицинских струковних студија настојаће да истраје у свом циљу да здравственом систему подари најбоље Струковне медицинске сестре.

Срдачно,

Председник Академије
др Зорица Дуковић,

професор струковних студија


110617МС / 110617MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Телесне и перцептивно-моторичке активности
Наставник (за предавања) Станишић Р. Ирена
Наставник/сарадник (за вежбе) Чеврљаковић М. Ива
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов без претходних услова
Циљ
предмета
Да студенти развију знања у области физичког васпитања која ће стваралачки примењивати у раду са децом у припремном предшколском програму; Да студенте упозна са развојем латерализације, односно доминације оне половине мождане хемисфере која управља највишим функцијама код деце; Да студенти развију знања о основним локомоторним и манипулативним покретима и усавршавању фине моторике; Да студенти схвате значај апарата за кретање, функционалних карактеристика и моторичких способноси; Да студенти овладају знањима о развоју крупних и ситних мишића који су потребни за стицање графичких и техничких вештина; Да студенти продубе знања о нормалном расту и развоју дечијег организма од којих зависи достизање задовољавајућег нивоа зрелости који је потребан за полазак у школу.
Исход
предмета
По завршетку курса студент би требало да буде оспособљен да: Објасни утицај и значај физичких активности на раст и развој деце припремног предшколског узраста; Процени латерализацију руку и ногу деце предшколског узраста; Анализира активности које усавршавају манипулативне покрете руку и фину моторику; Обезбеди реализацију програмских садржаја перцептивно-моторног развоја кроз одговарајуће облике активности деце током припремног предшколског програма; Разуме и објасни значај примене вежби и неге перцептивно-моторне координације мишићних група деце припремног предшколског узраста; Изложи основне елементе праћења и познаје технике процене телесног раста, развоја, функционалних и моторичких способности деце предшколског узраста.
Садржај предмета
Теоријска
настава
"Физички и моторни развој детета у функцији припреме детета за школу; Развијање свих мишићних група (ногу, руку, раменог појаса, леђа и трбушних мишића) посебно мишића опружача. Развијање потребних физичких способности, покрета и кретњи потребних за полазак у школу; Систем праћења постуралног статуса деце. Превентивне активности и игре уз примену реквизизита. Средства за побољшање функционалних способности. Овладавање основним локомоторним манипулативним покретима и усвајању фине моторике – вољног усмеравања покрета, њихове координације, ритма, снаге и размака покрета руку, шаке и прстију, повезано са развојем мишљења и опажања, орјентације у простору, концентрације.. Усавршавање функција чулних органа: вида, слуха, додира, мириса и укуса. Развијање координације између појединих чула, као и перцепције и моторике кроз које дете постаје свесно сопственог тела. Развој латерализације оне половине мождане хемисфере која управља највишим функцијама.Овладавање основним локомоторним и манипулативним покретима и усавршавању фине моторике-вољног усмеравања покрета. Здравствено-хигијенске активности. "
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Стављање у однос појединих делова сопственог тела. Разноврсни облици кретања-ходање, трчање, скакање, пењање, провлачење...Вежбе за развој појединих мишићних група. Активности промене поретка. Активности у којима се обраћа пажња на боју, облик, просторне димензије предмета. Активности у којима се деца усмеравају да обрате пажњу на једну и другу страну свога тела. Активности у којима се врши утицај на развој ситне моторике. Вежбе и кретања за развој фине моторике и прецизности.
Литература
1 Џиновић-Којић, Д. (2000): Физичка зрелост деце за полазак у школу. Београд:Заједница виших школа за образовање васпитача републике Србије.
2 Станишић, И. (2013). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Деспот боок: сопствено издање аутора.
3 Јовановић, А. (2002). Интегралност дечјег развоја кроз игру (скрипта за предмет елементарне игре). Београд: Факултет спорта и физичког васпитања.
4 Станишић, И. (2006). Differences the frequency of jumping speed girls and boys in the pre-school (Разлике у брзини скакања код девојчица и дечака предшколског узраста). 10-ти Симпозијум спорта и физичког образовање младих. Охрид: Федерација спортских педагога републике Македоније.
5 Станишић, И. (2006). The speed of jumping as a predictor of the explosive power of legs and balance present in the pre-school children (Брзина скакања као предиктор експлозивне снаге ногу и равнотеже код деце предшколског узраста). Научно-стручна конференција: Физичка култура, 1, 80-84. Винице: Федерација спортских педагога републике Македоније
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања уз коришћење савремених средстава видео презентација, Практичне вежбе, Менторски систем рада, Коришћење мултимедија и интернета; ДОН – други облици наставе (активности у припремној предшколској групи, семинари, пројекти, радионице, моторичке играонице и сл.);
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
5 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 25+25    
семинари 5    
 

110517МС / 110517MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Почетно математичко образовање
Наставник (за предавања) Марија С. Најдановић
Наставник/сарадник (за вежбе) Горан Д. Пљакић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов без претходних услова
Циљ
предмета
Oспособити студенте за самостално организовање и извођење свих видова васпитно-образовног рада са децом предшколског узраста у припремном разреду. Обновити и проширити методичке поступке у формирању почетних математичких појмова. Оспособити студенте да стварају услове да у свакодневним животним ситуацијама, слободним играма и планираним активностима, деца посматрају, испробавају, манипулишу, експериментишу, и, учећи кроз сопствена открића, изграђују логичко-математичка сазнања. Показати могућности примене информационих технологија у почетном математичком образовању. Обновити и проширити теоријска знања из елементарне математике.
Исход
предмета
По успешном завршетку овог курса студент би требало да буде способан да: - опише одговарајуће појмове из елементарне математике и методичке поступке њиховог формирања - наведе математички садржај за припремни разред, - успоставља корелацију са осталим васпитно-образовним областима припремног програма, - примењује широк спектар наставно-методичких поступака, - укључује математичке појмове у свакодневне животне ситуације деце предшколског узраста, - организује активности у којима ће деца самостално долазити до сазнања, -креира тестове за проверу способности детета и његовог напредовања у схватању математичких садржаја, -користи информационе технологије у почетном математичком образовању, -примењује елементарна знања из статистике у педагошким истраживањима.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Математика и њен значај у интелектуалном развоју детета. Могућности предшколског детета за учење математике и креирање тестова за проверу способности детета и његовог напредовања у схватању математичких садржаја. Математички садржаји за припремни разред. Програмирање и планирање рада, тематско планирање рада. Активне методе и облици рада. Методски приступ реализацији ових садржаја. Развој креативности и мотивација деце, стварање интересовања за математику. Игра као метод мотивације. Математичке игре. Рад са децом даровитом за математику. Математичка логика, теорија скупова и елементарна комбинаторика. Особине операција са бројевима. Елементарна геометрија. Информационе технологије и матеамтичко-дидактичке игре. Статистика у педагошким истраживањима.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Планирање, програмирање и организација активности у оквиру почетног математичког образовања. Примена активних метода и облика рада у развијању математичких појмова код деце током припреме за полазак у школу. Активности примене математичких садржаја у припремном разреду.
Литература
1 Ћебић, М.: Почетно математичко образовање предшколске деце,Учитељски факултет, Универзитет у Београду, 2009.
2 Чудина – Обрадовић, М.: Математика прије школе, Школска књига, Загреб, 2002.
3 "Министарство просвете Р. Србије: Правилник о основама предшколског програма, Службени гласник, Београд. "
4 Рајовић Р.: Како успешно развијати IQ детета кроз игру, Нови Сад 2012.
5 Дејић, М.: Математика за учитеље, Учитељски факултет, Београд, 2003.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Метода усменог излагања, дијалошка метода, демонстративно-илустративна метода, проблемска метода, метода практичних радова.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
10 писмени испит 30
практична настава   усмени испит 20
колоквијуми 20    
семинари 20