320417МС / 320417MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Дечија ликовност и музеји
Наставник (за предавања) Рајковић З. Матија
Наставник/сарадник (за вежбе) Панић С. Немања
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Дефинисање могућности музеја, галерија и културно историјских споменика као места дечијег активног боравка. Ликовно васпитање и дечије ликовно изражавање у музејском изложбеном простору. Музеј као подстицај за дечије ликовне игре.
Исход
предмета
-усвојити основна знања о музејима и изложбама као средствима визуелне комуникације потребних за рад на ликовном васпитању деце.-сарадња са културним институцијама.-структуирање активног боравка у музеју.-ликовно васпитање путем игре
Садржај предмета
Теоријска
настава
-увод и дефиниција музеологије;-историја настанка музеја и изложбених активности у Србији и свету;-Основни појмови музеологије;-Појам и природа изложбених активности;-Историја и врсте музејских изложби;-Стилови излагања:естетски, образовни, евокативни;-медији и облици комуникације у музеју;-комуникација и образовање на изложби;-предшколско дете и музеј;-ликовне радионице у музеју и након посете музеју,-музејске ликовне активности изван музеја;
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) -музеји, културно историјски споменици и институције културе у локалној заједници; -организовање изложбених активности; -излагачке активности и пратећи садржаји; -изложбене активности као средство визуелне комуиникације; - активни боравак у музеју; -структура ликовних радионица у музеју; -музејске ликовне игре и активности (на изложби и ван музеја)
Литература
1 Gob, A.,Druge, N.(2009) Muzeologija Beograd:Clio
2 Mat, G.,Lederer, J.(2005) Menadzment muzeja Beograd: Clio
3 Zilber, K. (2005) Muzej I publika Beograd: Clio
4 Delos, B.(2006) Virtuelni muzej Beograd: Clio
5 Kamenov, E., Filipovic, S. (2009) Mudrost cula 3, Beograd:Klett
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
 
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
20 писмени испит  
практична настава 20 усмени испит 50
колоквијуми   практични део испита  
семинари      
 

320317МС / 320317MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Спортски програми у вртићу
Наставник (за предавања) Ђорђевић М. Марија
Наставник/сарадник (за вежбе) Ђорђевић М. Марија
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са значајем и утицајем спортске активности на оптималан раст и развој деце предшколског узраста. Стицање знања о антрополошким карактеристикама деце предшколског узраста. Оспособљавање студената за примену дијагностикике и праћење стања морфо-моторичког статуса предшколског детета. Оспособљавање студената за самосталнo програмирање спортских активности у раду са децом предшколског узраста. Развијање умења и вештина за самосталну примену спортских програма у раду са децом предшколског узраста. Стицање знања о утицају спортске активности на развој базичних моторичких способности, аеробне способности, манипулативних вештина, као и на задовољавање потребa деце за групном идентификацијом, афирмацијом, самовредновањем и самопоштовањем.
Исход
предмета
По завршетку курса студенти би требало да буду способни да: - дефинишу улогу и значај спотске активности са аспекта отималног развоја деце; - дефинишу улогу и значај дијагностике у процесу телесног вежбања; - наведу и објасне фазе у процесу дијагностике; - упознају се са начином мерења и тестирања морфо-моторичког статуса деце; - успешно користе метод демонстрације у процесу моторичког учења; - опишу и дефинишу фазе моторичког учења; - објасне специфичности процеса вежбања у раду са децом предшколског узраста; -дефинишу планирање и програмирање управљаног процеса вежбања; - образложе конкретан пример плана и програма за групу деце; - разумеју утицај вежбања на квалитативне промене у морфолошким карактеристика, моторички и функционалним способностима код деце; - самостално израђују модел активности у одбојци, кошарци, рукомету, фудбалу, гимнастици, атлетици и пливању.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Моторички развој деце раног и предшколског узраста. Значај и утицај спортских активности на оптимални раст и развој деце. Законитости у раду са децом предшколског узраста у односу на одређену спортску активност. Дијагностика у процесу телесног вежбања. Мерни инструменти за утвђивање морфолошких карактеристика деце. Мерни инструменти за утврђивање моторичких способности деце. Утврђивање, праћење и провера стања морфо-моторичког статуса у процесу вежбања.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Примена и спровођење биотичких моторичких знања (за савладавање простора, препрека, отпора и манипулисање објектима) у раду са децом. Примена и спровођење спортских програма (атлетика, гимнастика, пливање, кошарка, фудбал, рукомет). Игра (елементарне, штафетне). Употреба и примена справа и реквизита у спровођењу спортских активности. Организација такмичења (у групи, између група, дечја олимпијада).
Литература
1 Бала, Г. (2002). Спортска школица: психосоматски развој деце по методи проф. др Густава Бале : припрема детета од 4. до 10. године за школске, спортске и рекреативне активности.Нови Сад: СИА.
2 Пејчић, А. (2005). Кинезиолошке активности за дјецу предшколске и ране школске доби. Ријека: Висока Учитељска школа у Ријеци.
3 Dienstmann, R. (2013). Игре за моторичко учење. Београд: DATA STATUS.
4 Бала, Г., Стојановић, М.В., Стојановић, М. (2007). Мерење и дефинисање моторичких способности деце. Нови Сад: Факултет спорта и физичког васпитања.
5 Џиновић–Којић, Д. (2002). Физичко васпитање предшколског детета. Београд: СИА.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања (ниво информација), вежбе (ниво демонстрација), семинари (анализе, дискусије, извештаји), консултације, израда задатака и вежби за самостални рад, менторски рад.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 40 Завршни испит 60
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 20 практични део испита 30
семинари      
 

311916П/ 311916P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Развојна психологија
Наставник (за предавања) Павличевић М. Славица
Наставник/сарадник (за вежбе) Петровић П. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ предмета је припрема студената да: 1. Усвоје фундаментална знања о развојној психологији као научној дисциплини; 2. Упознају особености развоја, учења, сазревања и понашања на различитим узрастима; 3. Схвати основне поставке важних теоријско-методолошких приступа у развојној психологији; 4.Изграде вештине ,умећа и знања о специфичним методолошким аспектима истраживања развојних промена; 5. Схвате чињенице и законитости о општем развоју и развоју у појединим доменима; 6.Упознају темеље развојне психопатологије.Примене знања о развоју деце у пракси, у раду са децом предшколског узраста; 7. Изградепозитивне ставове о потреби посматрања, праћења и документовања развоја и учења деце.
Исход
предмета
"По успешном завршетку курса, студенти би требало да буду способни да: 1. Упоређују различите концептуалне оквире за разумевање развоја, учења и понашања индивидуе; 2. Износе сопствени став о развојним променама и њиховим ефектима; 3. Процењују интерактивни допринос различитих фактора свеобухватном психо-физичком развоју; 4.Анализирају начине подстицања свих аспеката развоја личности. Интегришу знања о целоживотном развојном циклусу (на јасленом и предшколском узрасту, у адолесценцији и младости, зрелом добу и старости); 5. Интегришу знања о различитим облицима раног учења и афективног везивања на раном узрасту;Бирају адекватне игре и активности којима ће подстицати рано учење и афективно везивање; Примењују стечена знања, вештине и умења у решавању практичних проблема у процесу раног учења; 6.Познају основе психопатологије деце и адолесцената;Познају начине професионалне интервенције васпитача у ситуацији препознатог злостављања или занемаривања деце; 7.Разумеју утицај различитих друштвених фактора на свеобухватни психо-физички развој и ментално здравље детета и породице у целини; Примењују методе превентивног ментално-хигијенског деловања; Познају облике сарадње са институцијама за заштиту менталног здравља у окружењу; 8. Познају основне улоге васпитача у инклузивним тимовима;Презентују сопствена знања о различитим аспектима развоја(социо-емоционалном, интелектуалном, моралном развоју,итд.) све деце; Бирају одговарајуће начине успостављања адекватног емоционалног контакта са дететом; Остварују са децом афективни однос пун љубави, разумевања и прихватања. 9.Посматрају, прате и документују развој детета и васпитне групе ; Сарађују са родитељима, школом и друштвеном заједницом у циљу пружања подршке и подстицаја развоју деце; Разумеју и прихватају улоге васпитача као креатора, реализатора, истраживача и евалуатора сопствене праксе, рефлексивног практичара; 10.Самостално користе развојно-психолошку литературу и примењују методологију израде стручних радова (Семинарских радова и Извештаја о реализованом пројектu, Завршног рада, и сл.) "
Садржај предмета
Теоријска
настава
Генетске основе развоја.Конструктивистички и ко-конструктивистички приступ (Пијажетански и Виготскијански).Психометријски приступ.Антрополошки и културолошки приступ (Лангефелд и Шмит).Наслеђе и средина - континуитет и дисконтинуитет. Сазревање и учење. Методоошки проблеми истраживања развојно-психолошких проблема. Неуро-физиолошки развој.Опште законитости и периодизације развоја. Трудноћа, антенатални развој и новорођенче.Прва година живота. Развојне карактеристике деце јасленог и предшколског узраста.Средње детињство.Адолесценција, младост, зрело доба и старост (основне карактеристике и практични проблеми).Појединачни аспекти развоја:физички развој и развој моторике,сензорно-перцептивни развој, развој социјалног сазнања и понашања, интелектуални, емоционални развој, развој мишљења и говора. Креативност и стваралаштво деце и младихПсихопатологија развојног доба. Ментално-хигијенски аспекти развоја, учења и понашања. Подстицање развоја личности детата, идентитета, интегритета и зрелости детета. Психолошка припрема деце за полазак у школу.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) "Методе и технике испитивања и праћења развоја, учења и понашања детета. Експеримент у развојној психологији и систематско посматрање. Упитник и интервју. Анегдотска и биографска метода. Методе испитивања антенаталног развоја и новорођенчета.Презентација метода мерења сензо-моторне интелигенције.Испитивање дечје слике света.Формирање појмова конзервације.Социометријско испитивање, индекси социометријског статуса и социограм.Развојна мапа , значај и коришћење.Посматрање и праћење развоја детета (чек листе, скале процене, портфолио).Развојне карактеристике на крају предшколског узраста; Развојне карактеристике детета млађег и старијег школског узраст. Средњошколски узраст. Адолесценција и младалачко доба;Афективно везивање (значај и типови); Улоге васпитача у тимском раду у инклузивним програмима.Подстицајна васпитна средина за развој и учење деце. "
Литература
1 Ивић И. и сар.(2010): Приручник за вежбе из развојне психологије, Београд, ДПС,ЦПП (21-111) Ивић И. И сар.(2010): Развојна мапа, Београд, Креативни центар
2 Шмит В.Х.О. (1999): Развој детета, Београд, ЗУНС (8-175 стр.); Смиљанић В.(2009):Развојна психологија, Београд, Центар за примењену психологију ДПС
3 Видовић В. И сар. (2003):Психологија образовања, Загреб, ИЕП-ВЕРН (одабрана поглавља); Туцић н. И Матић Г. (2002): О генима и људима, Београд, Центар за примењену психологију (одабрана поглавља);
4 Vasta R., Haith M., Miller S.A. (2000): Дјечја психологија, Модерна знаност, Јастребарско, Наклада Слап (одабрана поглавља) ; ИЦД-10 - Међународна класификација развојних поремећаја (одабрана поглавља); http://documents.tips/documents/psihopatologija-dece-i-mladih-1-goca-2012.html (12.12.2015.)
5 Cole M., Cole S.(1993): Развој детета, New York,Scientifik American Books (одабрана поглавља); Вукосављевић-Гвозден, Т. (2007). Капацитет за емпатију особа с различитим организацијама афективног везивања. у: Ханак Н. А. Димитријевић [ур.] Афективно везивање-теорија, истраживања и психотерапија, Зборник радова, Београд: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију-Центар за издавачку делатност, 183-205. Изводи са предавања (www.znanjevaspks.ac.rs) ; Изводи са вежби (www.znanjevaspks.ac.rs).
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Интерактивне методе наставе, рад у малим групама, радионице, дискусионе групе, рад на Пројекту, семинарски радови, тимски рад и евалуација рада, студентске презентације, и други интерактивни и кооперативни облици и методе рада.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит 30
практична настава 15 усмени испит  
колоквијуми 30    
семинари 15    
 

311816П / 311816P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Модерни облици у књижевности за децу
Наставник (за предавања) Марковић С. Ана
Наставник/сарадник (за вежбе) Станисављевић Б. Невена
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов Положен испит из предмета Увод у књижевност за децу
Циљ
предмета
Упознавање студената са основним принципима тумачења структуралних елемената и жанровских карактеристика књижевних дела за децу; Упознавање студената са основним методичким поступцима у проучавању књижевног дела за децу; Оспособљавање студената да на адекватан начин мотивишу децу за доживљавање и прихватање књижевног дела; Обучавање студената да путем интерпретације књижевних дела за децу код њих развијају рецепцијске и сазнајне способности, да позитивно утичу на уобличавање социјалних, моралних и естетских квалитета дечје личности, унапређују способност изражавања и комуникације, подстичу дечју радозналост, машту и креативност
Исход
предмета

По успешном завршетку курса студент би требало да буде способан да: тумачи књижевност за децу у њеном историјском развоју; Самостално тумачи књижевно дело за децу, нарочито оне његове димензије које га чине специфичним у поређењу са литературом за одрасле; Вербално реализује пишчеву поруку; Самостално врши избор дела у непосредној васпитно-образовној ситуацији; Примењује аналитичко-синтетички приступ књижевном делу (вербална интерпретација, обрада, тумачење); Омогући детету да путем интерпретације књижевних дела дође до нових сазнања, појмова и термина захваљујући којима ће моћи да доживи и схвати конкретно уметничко дело, као и да та сазнања примени у свакодневном животу

Садржај предмета
Теоријска
настава
Књижевност и васпитање; Књижевност за децу као модел комуникације с децом; Структура дечјег мишљења; Симболичка игра као претходник дечјег књижевног стваралаштва; Вербалне игре детета предшколског узраста; Основни елементи структуре књижевног дела; Избор књижевног текста у односу на књижевно-уметничке, развојне, узрасне и тематске критеријуме; Интерпретацја књижевног дела: садржај, циљ, задаци, структура усмерене активности из књижевности; Мотивисање детета за доживљавање и прихватање књижевног дела; Говорна интерпретација књижевног дела и њени методички аспекти;Тумачење доживљаја као исходиште интерпретације књижевног текста;
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Примери доживљајно-сазнајне мотивације; Увежбавање говорне интерпретације текста; Изналажење и формулисање теме и мотива на задатом тексту; Уочавање појединих елемената композиције Одређивање идејног и етичког смисла задатог текста Анализа језичко-стилских карактеристика задатог текста; Тумачење конкретних текстова за децу у складу са доживљајно-сазнајним способностима деце предшколског узраста: успаванке, ташунаљке, цупаљке, проходалице, ругалице, благослови, разбрајалице, загонетке, пословице, лирске песме, приче, бајке, басне. Посматрање усмерене активности из књижевности у вртићу;
Литература
1 Дотлић Љ.; Каменов Е. (1996). Књижевност у дечјем вртићу. Нови Сад:Змајеве дечје игре
2 Дуран М.; Плут Д. (1988). Симболичка игра и стваралаштво. Београд:ЗУНС
3 Чаленић М. (1975). Књижевност за децу. Београд:ИНТЕРПРЕС
4 Прелевић Р. (1979). Поетика дечје књижевности. Мостар: Прва књижевна комуна
5 Шмит, В.Х.О. (1999). Развој детета: биолошки, културолошки и васпитни оквир проучавањаБеоград: ЗУНС
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
"Дијалошка метода - метода разговора;Метода читања и рада на тексту Метода писања;Проблемска метода; Радионичарски метод –Едукативне радионице; Практичне методе – Mетоде практичних aктивности"
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 40 Завршни испит 60
активност у току
предавања
  писмени испит 30
практична настава 15 усмени испит 30
колоквијуми 15 практични део испита  
семинари 10    
 

311716П/ 311716P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Информационо-комуникационе технологије
Наставник (за предавања) Томић З. Иван
Наставник/сарадник (за вежбе) Томић З. Иван
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање знања и вештина за практичну примену информационих технологија у учењу, раду и у свакодневном животу; подизање опште информатичке и рачунарске писмености васпитача, стварање предуслова за целоживотно учење применом информационих технологија.
Исход
предмета
студенти ће бити оспособљени за коришћење рачунарских мрежа, да комуницирају електронском поштом, користе Web прегледаче и Web претраживаче, да представе примену још једног сервиса на Интернету по избору у својој струци, користе стилско уређење текста у текст процесорима, да користе напредне опције за табеларно представљање подака, примене табеларна израчунавања и графичко предсатаљање података за једноставнија истраживања.
Садржај предмета
Теоријска
настава
"Основе информационих технологија Хардвер, Софтвер, ауторска права и закон. Оперативни системи Основна подешавања OS;Представљање текст процесора различитих произвођача. Представљање апликација за табеларно израчунавање различитих произвиђача;Рад са формулама; Сервиси на интернету: World Wide Web (WWW); Претраживање Интернета претраживачима (search engine); Email- Креирање писама; е-учење; Безбедно коришћење интернета; упознавање са проблемима које могу имати корисници, са здравственог аспекта коришћењем рачунара."
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) " Основна подешавања OS; Рад са фолдерима и фајловима (премештање и копирање, брисање) Обрада текста на рачунару; Подешавање папира, маргина, снимање на зад. локацији (Save As); Померање, копирање текста (Cut, Copy, Paste); Појам пасус (Paragraf) и fonta као и њихова подешавања; Табеле – цртање, брисање, подешавања, соритање, изглед документа пре штампе и штампање. Табеларно израчунавање; Појам радног листа и радне свеске; Операције (унос, измена, брисање, уметање, копирање, премештање; Рад са формулама; Графикони (врсте графика,); Штампање табела и графика Сервиси на интернету World Wide Web (WWW); Упознавање са wеb читачима (Web Browserима) stop, refresh, back, forward, address bar; Претраживање Интернета претраживачима (search engine); Email- Креирање писама; Пријем и слање електронске поште; упознавање са проблемима које могу имати корисници, са здравственог аспекта коришћењем рачунара."
Литература
1 B. Munnelly; PAUL Holden: ECDL Уџбеник за курс Microsoft Office XP Микро књига, Бгд. 2005.
2 Д.ГРБИЋ,: Систем Microsoft Office 2003 на српском PC Press, Београд, 2004.
3 Ристановић Дејан,група аутора, PC Vodič kroz primene računara, PC Press, Београд 2006.
4 Н.КЛЕМ; Н.ПЕРИН;Н.ПРАШЋЕВИЋ:Рачунарство и информатика, ЗУНС. Бгд. 2002.
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (креативне и едукативне радионице, Форум театар); Методе практичних активности; Метода истраживачких радова - Пројект метода
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава 27 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 23    
 

311716Д/ 311716D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Социјална патологија
Наставник (за предавања) Томић Н. Катарина
Наставник/сарадник (за вежбе) Манић С. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са карактеристикама и општим теоријским знањима о девијантности, посебно девијантности младих; припремање студената да стручно овладају и оним димензијама живота младих који су другачији од очекиваних.
Исход
предмета
Након успешно завршеног курса, студенти би требало да буду способни да: • Дефинишу и препознају девијантна понашања у друштву; • Разумеју и праве разлику између нормалних и патолошких појава код одраслих и код деце; • Доводе у везу патолошко понашање одраслих са девијантним понашањем деце; • Примењују знање о девијантном понашању у раду са децом и младима; • Дискутују о девијантним и патолошким последицама процеса развоја деце; • Предлажу решавање сложених проблема девијантног понашања, усмено и у писменој форми на стручном колегију; • Процене утицај социјалне политике на спречавање девијантног понашања деце.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Одређивање појма социјалне девијације; Теорије девијантности: органске и психолошке, функционалистичке, структуралне и субкултурне, интеракционистичке, феноменолошке, радикалне теорије; теорије друштвених сукоба и тд.; Малолетничка делинквенција; Жртве и починиоци криминалних дела: млади и криминал, род и криминал, сајберкриминал; Мушкост и криминал; Болест зависности: алкохолизам и наркоманија; Ментално-социјалне девијације: проституција, трафикинг, просјачење, коцкање, сексуалне девијације; Породица и девијантно понашање; Друштвена реакција и етикетирање;
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Разговор о девијантности, социјалној патологији и криминалу; Сучељавање различитих теоријских приступа девијаности и криминалу; Разговор о малолетничкој делинквенцији, о деци, младим и криминалу. Разговор и примери сајберкриминала; Разговор о алкохолизму, наркотицима, проституцији и трафикингу; Разговор о девијантном понашању у породици: насиље у породици, злостављање деце; Разговор о етикетирању;
Литература
1 Gidens, E. (2003): Sociologija. Ekonomski fakultet. Beograd (осмо поглавље)
2 Haralambos, M. i Holborn, M. (2002): Sociologija - Teme i perspektive. Zagreb. Golden marketing
3 Janković, I.i Pešić, V. (1988): Društvene devijacije - Kritika socijalne patologije. Beograd. Naučna knjiga.
4 Bošković, M. (1995): Kriminologija i socijalna patologija.Novi Sad. Matica srpska
5 Ljubičić, M. (2011): Porodica i delinkvencija. Beograd. Čigoja štampa
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 1      
Методе
извођења
наставе
Вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада,
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 20    
семинари 10    
 

311616П/ 311616P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Вокално-инструментална настава
Наставник (за предавања) Васић Д. Александар
Наставник/сарадник (за вежбе) Митић Д. Марјан
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ овог студијског предмета је: да се студенти музички описмене и употпуне своја ранија знања из области музичке писмености; да овладају свирањем дечијих песама на једном класичном инструменту; да се осамостале у вокално-инструменталном извођењу дечијих песама и музичких игара; да самостално читају партитуре дечијих песама; да науче да слушно препознају вокално-инструменталне композиције класичне музике.
Исход
предмета
Након успешно завршеног курса студенти би требало да буду способни да: - препознају основну музичку терминологију - правилно тумаче музичко писмо - вокално-инструментално интерпретирају песме за децу - разликују звучне карактеристике дечијих музичких инструмената - објасне основне музичко-теоретске појмове и појаве - слушно препознају познате композиције вокално-инструменталне класичне музике
Садржај предмета
Теоријска
настава
-Појам музике, звук, тон, имена тонова, тонски систем, ноте, линијски систем, кључ, трајање тонова, паузе. - Повишени и снижени тонови, дијатонске дурске лествице, дијатонске молске лествице, интервали. - Ритам, метрика и карактеристичне ритмичке појаве - Динамика, темпо, артикулација, агогика и остали музички изрази и скраћенице.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање инструмента, његових делова и основних карактеристика. Седење за инструментом, држање тела, поставка руку и прстију. Певање и свирање на одабраном инструменту. Усавршавање вокалне технике. Слушање класичне музике.
Литература
1 Тајчевић М.: Основна теорија музике, Нота Књажевац, 2003
2 Васић А.: Вокално инструментална настава, Виша школа за образовање васпитача Крушевац, 2005.
3 Јабланов Н: Народне песме и игре, Креативни центар, Београд, 2006.A18
4 Кршић Ј.: Почетна школа за клавир, Нота Књажевац, 2003
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, рад у малим групама
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава 25 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари      
 

311616J / 311616J

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Болести деце јасленог узраста са епидемиологијом
Наставник (за предавања) Драча Р. Сања
Наставник/сарадник (за вежбе) Чеврљаковић М. Ива
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са патолошким процесима у организму у периоду раста и развоја, ; упознавање са инфективним болестима предшколског узраста, начинима ширења и преношења болести,поступцима имунизације и пријаве болести
Исход
предмета

Оспособљавање студента за самостално вођење деце у здрављу и болести ; Упознавање студената са инфективним болестима и епидемиолошким постулатима у циљу спровођења адекватне превенције болести здравственог просвећивања

Садржај предмета
Теоријска
настава
Периодизација дечјег узраста, раст и развој кроз периоде, пренатална заштита ;Дефиниција инф. болести, узрочници, ширење болести, превенција болести
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање са основним карактеристикама болести на очигледним примерима у болничкој средини и рехабилитацији
Литература
1 Барјактаревић Ж.: Педијатрија, ВМШ Београд, 2000
2 Перишић В. ,Јанковић Б. Педијатрија : Уџбеник за студенте медицине,Мед.факултет у Београду 2010
3  
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, презентације, консултације, коришћење домаће и стране литературе, семинарски рад
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 40
колоквијуми 15    
семинари 15    
 

311616Д/ 311616D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Увод у проучавање књижевности
Наставник (за предавања) Марковић С. Ана
Наставник/сарадник (за вежбе) Станисављевић Б. Невена
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавaње студената са различитим поступцима и изражајним средствима којима се остварује специфична структура књижевног текста; Упознавање студената са књижевношћу прошлих епоха, њеним историјским формама и њеним историјским развојем; Развијање интересовања студената за различите аспекте и правце тумачења књижевности; Оспособљавање студената за самостално тумачење књижевног дела; Побуђивање аналитичког и стваралачког мишљења код студената истраживачким усмеравањем и применом проблемских поступака; Развијање код студената моћ запажања значајних појединости у тексту, навику да уметничке импресије поткрепљују одговарајућим чињеницама из текста, и да уметничке појаве тумаче са различитих становишта.
Исход
предмета
"Након успешног завршетка курса студент би требало да буде способан да: Адекватно примењује основне књижевнотеоријске појмове при тумачењу књижевног дела; Сагледава књижевност у њеном историјском развоју и да тумачи књижевно дело с обзиром на епоху у којој је настало, на књижевни период и на књижевни правац којем припада; самостално уочава узроке, услове, околности и чиниоце помоћу којих се може успешно тумачити књижевни текст; решава проблемске ситуације књижевног текста уводећи у проблемско подручје појаве и чиниоце из текста који имају значајну естетску и васпитно-образовну функцију; примењује синтетичкоаналитичке поступке при тумачењу књижевног дела; критички процењује књижевно дело и доноси сопствени вредносни суд о њему."
Садржај предмета
Теоријска
настава
Књижевност и проучавање књижевности. Природа књижевности. Функција књижевности. Књижевна теорија, критика и историја. Спољашњи приступ књижевном делу.Унутрашњи приступ књижевном делу. Структура књижевног дела. Форма и садржај. Тема, мотив и мотивација. Композиција, фабула и сиже. Приповедач, прича и лик.Стил и стилистика као наука о изражајним вредностима језика. Версификација и системи версификације.Подела књижевности на родове. Принципи поделе, тријадни систем родова: епика, лирика, драма. Књижевне епохе. Књижевни периоди и књижевни правци. Основни правци проучавања књижевности. Развојне етапе српске књижевности. Српска књижевност у европском контексту.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Тумачење изабраних илустративних примера из српске и светске књижевности. Приступ старој књижевности. Обрада лирске песме. Обрада епске песме. Обрада народне и ауторске бајке. Обрада басне. Обрада приповетке. Обрада приче за децу. Проучавање романа. Обрада драмског дела.
Литература
1 Велек Р; Ворен О. (1974). Теорија књижевности. Београд:Нолит
2 Живковић Д. (2001). Теорија књижевности. Београд:Драганић
3 Петре Ф; Шкреб З. (1969). Увод у књижевност. Загреб:Знање
4 Деретић Ј. (2002). Историја српске књижевности. Београд:Просвета
5 Речник књижевних термина. (1992). Београд:Нолит
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
"Дијалошка метода - метода разговора;Метода читања и рада на тексту Метода писања;Проблемска метода; Радионичарски метод –Едукативне радионице; Практичне методе – Mетоде практичних aктивности"
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
  писмени испит 20
практична настава 15 усмени испит 30
колоквијуми 20    
семинари 15    
 

311517МС / 311517MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Рачунарско размишљање
Наставник (за предавања) Живановић В. Милан
Наставник/сарадник (за вежбе) Томић З. Иван
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Развијање логичког и алгоритамског мишљења, подстицање аналитичког размишљања, упознавање са математичким и рачунарским концептима решавање проблема (разлагње задатка, уопштавање и моделовање алгоритма), мотививисање студената да се баве програмирањем и развојем идеја као и преношење таквог става на децу предшколског узраста. Тежиште није на учење програмирања, већа на начин мишљења и на учење засновано на принципима алгоритама.
Исход
предмета
студенти ће знати да направе алгоритам, направе једноставније програме, анимације и контролишу једноставније роботе.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Алгоритми, декомпозиција, пројектно учење, мапе ума, тематско планирање, програмирање (линијске и разгранате структуре, понављање, ИФ наредба), анимације, програмирање робота
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) израда алгоритма, линијске и разгранате структуре, иф наредба, примена алгоритма у програму Scratch, ScratchЈr, израд анимација, програмирање робота Bee-Bot
Литература
1 Bers, M. U., & Resnick, M. (2016). The official ScratchJr book: Help your kids learn to code.
2 Heffernan, J. (2013). Elementary robotics: Sustaining the natural engineering instinct of children. Charleston, SC: J. Heffernan/CreateSpace.
3  
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
практична настава, теоријска настава, рад на тексту
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
20 писмени испит 20
практична настава   усмени испит 20
колоквијуми 20    
семинари 20