Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Социјална педагогија | |||
Наставник (за предавања) | Бисера С. Јевтић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Горан Д. Пљакић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са развојним токовима Социјалне педагогије; њеним интердисциплинарним карактером и подручјем проучавања и деловања. Упознавање студената са ширим појмовима социјалног укључивања, ресоцијализације и социјализације као и подручјима деловања социјалне педагогије, са дисоцијалним педагошким појавама, њиховим третманом и превенцијом | |||
Исход предмета |
Анализирање и процењивање холистичке социјалне условљености педагошких појава, као и припрема за рад и истраживање у области социјалне педагогије. Поседовање компетенција за препознавање, разумевање и третман дисоцијалних педагошких појава, оспособљеност за анализу социјалних односа и праксеологију у типично педагошким условима, пројектовање врсте комуникације и тимског рада у процесу третмана дисоцијалних педагошких појава, изналажењу позитивних практичних решења за њих, као и оспособљеност за истраживање и проучавање даљег развоја социјално-педагошке теорије и праксе кроз процену, критику и проверу. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
1. Подручја проучавања и деловања социјалне педагогије; 2. Однос социјалне педагогије и сродних научних дисциплина. Интердисциплинарност социјалне педагогије; 3. Професионални идентитет социјалних педагога, 4. Социјалне компетенције; 5. Социјална природа васпитања и мобилност појединца у структури друштва; 6. Социјални облици и појаве васпитног деловања у породици, школи, групи вршњака, слободном времену, медијима, јавним установама; 7. Поремећаји у понашању младих; Дисоцијалност младих; 8. Процеси социјализације, 9. Педагошка виктимологија: преоптерећеност ученика, школске фобије, изостајање са наставе, насиље, агресивност – узроци, последице, терапија, превенција; 10. Подстицање просоцијалног понашања, 11. Превенција поремећаја у социјалном понашању младих, 12. Академски селф-концепт и вршњачко насиље, 13. Положај неуспешног ученика у мрежи односа у школи, 14. Афирмација моралних вредности, 15. Социјална заштита деце и породице. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | У реализацији практичне наставе, вежби, активно учествују студенти уз менторско вођење наставника. Она подразумева проблемско излагање, расправе, сучељавање мишљења и презентације индивидуалних и групних пројеката. | |||
Литература | ||||
1 | Кнежевић-Флорић, О. (2007): Основе социјалне педагогије, Нови Сад: СПД Војводине. | |||
2 | Bouillet, D., Узелац, С. (2007): Основе социјалне педагогије, Школска књига, Загреб: Школска књига. | |||
3 | Јевтић, Б. Кнежевић-Флорић, О. (2011): Изазови социјално-педагошке делатности, Ниш: Филозофски факултет. | |||
4 | Крњајић, С. (2002): Социјални односи и образовање, Београд: ИПИ. | |||
5 | ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 65 | Завршни испит | 35 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 15 | |
практична настава | 10 | усмени испит | 20 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||
512716П / 512716P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Методика развоја говора 2 | |||
Наставник (за предавања) | Тодоров Б. Весна | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тодоров Б. Весна | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | Положен испит из предмета Методика развоја говора 1 | |||
Циљ предмета |
Оспособљавање студената за стално подстицање активности деце у говору у циљу њиховог свестраног развоја; оспособљавање студената за планирање и припрему усмерених активности; оспособљавање за извођење усмерених активности; оспособљавање за евалуацију усмерених активности из области развоја говора у вртићима; оспособљавање студената за самостално тражење најбољих метода, облика и радно-игровних средстава у раду на развоју говора деце; оспособљавање за практиковање свих функција говора на игровном плану. | |||
Исход предмета |
Студенти треба да познају: циљеве и задатке овог предмета, планирање рада, организацију усмерених активности, принципе, методе и облике рада и радно-игровна средства у развоју говора деце; да практикују говорне активности у којима се пружа могућност за развој говорних и симболичких способности деце; да показују педагошке ситуације у којима је у првом плану развој маште, разноврсна употреба говора, играње улога, драмско извођење, замишљање и сл.; да поштују локални говор детета и стрпљиво и полако нуде и речи књижевног говора; да помажу, допуњују и проширују исказе деце; да стварају ведро расположење, негују хумор и активно учествују кад дође ред на њих. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Коришћење текстова књижевности за децу у раду на развоју говора деце (избор дела, припрема васпитача и деце за обраду, обрада); Корелација садржаја развоја говора и других области - подручја рада у вртићу (упознавање околине, почетних математичких појмова, ликовно, музичко и физичко васпитање). | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Самостални рад студената у писању припрема за усмерене активности и осмишљавању језичких игара; Студенти осмишљавању и реализују усмерене активности из развоја говора и приказују говорне ситуације погодне за остваривање говорних садржаја. | |||
Литература | ||||
1 | Група аутора. (1997): Корак по корак 2. Београд: Креативни центар. | |||
2 | Ивановић, Р. (1997): Говорне радионице за рад са децом од 3 до 7 година. Београд: Алтера. | |||
3 | Ивановић, Р. (1999): Значење речи: говорно-мисаоне активности. Београд: Алтера. | |||
4 | Матић, Р. (1990): Игре и активности деце. Београд: Нова просвета. | |||
5 | Шаин, М. (2005): Сопственим искуством до знања: активности за децу од 4 до 7 година. Београд:Завод за уџбенике и наставна средства. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
1 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Савремене наставне методе. Дискусије. Презентације. Драматизације и импровизације. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 25 | Завршни испит | 75 | |
активност у току предавања |
писмени испит | |||
практична настава | 15 | усмени испит | ||
колоквијуми | практични део испита | |||
семинари | 10 | завршна активност | 75 | |
512616Д / 512616D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Педагогија слободног времена | |||
Наставник (за предавања) | Липовац М. Власта | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са педагошким аспектима слободног времена као друштвене појаве; оспособити студенте да промовишу и унапређују културу слободног времена, те да унапређују васпитање у слободном времену и за слободно време. | |||
Исход предмета |
Оспособљеност студената за самостално проучавање и истраживање слободног времена, даље унапређивање и практична примена сазнања о могућностима васпитања за слободно време и у слободном времену. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
1.Педагогија слободног времена – педагошка научна дисциплина; 2. Науке о слободном времену; 3. Слободно време као савремена друштвена појава; 4. Слободно време и култура; 5. Слободно време и образовање; 6. Слободно време као андрагошки проблем; 7. Слободно време и вредносне оријентације; 8. Ваннаставне и ваншколске активности ученика у слободном времену; 9. Личност и слободно време; 10. Фактори организовања и провођења слободног времена; 11. Активности слободног времена и њихова класификација; 12. Унапређивање васпитања за слободно време и у слободном времену; 13. Рационално кориштење слободног времена;14. Место и улога педагога у креирању садржаја слободног времена и 15. Педагог и истраживање слободног времена. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | 1.Педагогија слободног времена – педагошка научна дисциплина; 2. Науке о слободном времену; 3. Слободно време као савремена друштвена појава; 4. Слободно време и култура; 5. Слободно време и образовање; 6. Слободно време као андрагошки проблем; 7. Слободно време и вредносне оријентације; 8. Ваннаставне и ваншколске активности ученика у слободном времену; 9. Културне активности; 10. Фактори организовања и провођења слободног времена; 11. Трибине и слободно време у домовима; 12. Спортске активности и путовања; 13. Рационално кориштење слободног времена; | |||
Литература | ||||
1 | Бранковић, Д. и Микановић, Б. (2010). Вредносне оријентације и слободно време. У зборнику Култура и образовање – детерминанте друштвеног прогреса. Бања Лука: Филозофски факултет. | |||
2 | Будимир-Нинковић, Г. (2008). Педагогија слободног времена. Јагодина: Педагошки факултет. | |||
3 | Грандић, Р. (1999). Слободно време и култура младих. Нпови Сад: Филозофски факултет. | |||
4 | Јешић, Д. (2000). Породица и слободно време. Ужице: Учитељски факултет. | |||
5 | Микановић, Б. (2010). Педагошки аспекти слободног времена. У чаоспису Радови, бр. 12. стр. 163-177. Бања Лука: Филозофски факултет | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада; методе вежбања, асоцијативно учење, интерактивна настава са елементима респонсибилне наставе | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 20 | |||
512516Д / 512516D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Методика рада домског васпитача | |||
Наставник (за предавања) | Јефтић С. Бисера | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање са начинима планирања, организације и евалуације васпитно-образовног рада у домовима, као и флексибилне организације слободног времена; Развијање умећа саветодавног и педагошко-инструктивног рада у различитим васпитно-образовним ситуацијама (откривања узрока негативних облика понашања, подстицања пожељних облика понашања и неговања позитивних својстава личности деце и младих у домовима). Упознавање са начинима вредновања постигнућа деце и младих у домовима; Разумевање и праћење ефеката сарадње домова са школама, локалном заједницом, различитим организацијама и институцијама. | |||
Исход предмета |
Студенти би требало да буду способни за самостално планирање, организацију и евалуацију васпитно-образовних активности у домовима; Очекује се да ће студенти умети да препознају потребе деце и младих у домовима и да ће, сходно томе, умети да правовремено и примерено одговарају на њихове потребе. Очекује се да ће студенти бити способни да пруже саветодавну и педагошко-инструктивну помоћ деци и младима у домовима; да изграде добру комуникацију са децом и сарадницима у дому. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Појам, предмет и задаци методике рада домског васпитача; Специфичности организације и структура педагошког рада у домовима; Ритам радног дана у домовима; Функција васпитача у домовима; Методичке основе организације појединих видова васпитно-образовног рада; Методе, облици и евалуација васпитног рада; Домски курикулум; Дијагностиковање, испитивање потреба и интересовања деце и младих; Методичке основе саветодавног рада: индивидуални и групни саветодавни рад. Методичке основе праћења и вредновања постигнућа деце и младих у домовима; Педагошка документација за праћење и дијагностификовање; Вредновање остварених резултата; Нормативи у домовима; Сарадња домова са школама, локалном заједницом, различитим организацијама и институцијама. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Пријем ученика у дом; Упознавање са ритмом живота и рада у домовима; Улоге васпитача у домовима; Планирање, организација, праћење и вредновање васпитно-образовног рада; Домски курикулум; Испитивање потреба и интересовања деце и младих; Методе васпитног рада; Технике индивидуалног и групног саветодавног рада; Комуникација између васпитаника и васпитача; Медијација при решавању конфликата; Умеће разумевања и слушања; | |||
Литература | ||||
1 | Трнавац, Н. (2005): Специфичности саветодавног-васпитног рада васпитача у дому, Нови Сад | |||
2 | Васпитни рад у домовима ученика, зборник радова, Министарство просвете Србије, Београд, 2002 | |||
3 | Стилин, Е. (2005): Стилови рада и компетенције одгајатеља у ученичком дому, Адамић, Ријека | |||
4 | Пленковић, Ј. (2000), Слободно вријеме младежи, Свеучилиште у Ријеци, Ријека | |||
5 | Иванчић, И. (2005): Курикулумски приступ домском одгоју, Живот и школа бр. 13 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
"Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (креативне и едукативне радионице, Форум театар); Методе практичних активности; Метода истраживачких радова - Пројект метода " | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
15 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 50 | |
колоквијуми | ||||
семинари | 20 | |||
512416Д / 512416D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Спортско-рекреативне активности | |||
Наставник (за предавања) | Милослав Б. Марковић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милослав Б. Марковић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Да омогући студентима да схвате циљ, задатке и значај спортско-рекреативних активности у савременом свет; Да свим cтудентима пружи стварање правилне кинестетичке слике о природним и конструисаним облицима кретања; Да студенте усмери на свеукупне дететове потребе кроз усвајање сазнања о законитостима процеса трансформације и позитивне промене антрополошких обележја деце; Да студенте упозна са утицајем спортско рекреативних активности; Да студенти развију способност самосталног планирања спортско рекреативних активности; Да омогући студентима да се теоретски и практично оспособе за самостално извођење спортско-рекреативних активности у зависности од постојећих услова. | |||
Исход предмета |
Koристе терминологију код спортско рекреативних активности; Опишу и разликују спортско рекреативне активности; Планирају активност примењујући основне методе, принципе и средства рада; Извршавају програмске садржаје кроз одговарајуће облике активности деце; Знају утицај спортско рекреативних активности; Самостално планирају спортско рекреативне активности; Опишу правилну кинестетичку слику о природним и конструисаним облицима кретања; |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Појам и дефиниција спортско рекреативних активности. Предмет, циљ и задаци спортско рекреативних актовноати деце. Детаљни осврт на могућности организовања спортско-рекреативних активности са различитим старосним групама. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Организација и примена спортско рекреативних активности. Примена метода и облика васпитно-образовног рада у физичком васпитању. Примена и избор средстава физичког васпитања у раду са децом јасленог узраста. Израда плана и програма спортско рекреативних активности. Разноврсне спортско-рекреативне активности у зависности од постојећих временских, материјалних и техничких услова. | |||
Литература | ||||
1 | "Левајац, Р., Станковић, В. (2000): Теорија физичке културе-скрипта. Приштина-Лепосавић: ФФК Универзитета у Приштини-Лепосавић. " | |||
2 | "Вучковић, С., Микалачки, М. (1999). Теорија и методика рекреације, Ниш-Нови Сад: ФФК Универзитета у Нишу-Новом Саду. " | |||
3 | Џиновић – Којић, Д. (2002). Физичко васпитање предшколског детета. Београд: Издање аутора. | |||
4 | Станишић, И. (2011). METRIC CHARACTERISTICS OF TESTS ON FREQUENCY SPEED OF JUMPING OF PRESCHOOL CHILDREN. 15-th symposium for sport and physical aducation of youth, Ohrid: Федерација спортских педагога републике Македоније. | |||
5 | Ђурковић, З.(1995). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Шабац: Виша школа за образовање васпитача. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
1 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Академско излагање, расправа на унапред најављену тему, писмени радови студената, компарирање, учење откривањем, стварање нових идеја и релација, практични радови и трагање за информацијама на Интернету. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 25+25 | |||
семинари | ||||
421516Д / 421516D
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Филозофија игре | |||
Наставник (за предавања) | Радовановић Ж. Саша | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Манић С. Ивана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
- Упознавање студената са историјом тумачења појма игре од антике до данашњих дана;. - да стекну увид о игри као појави која је старија од културе. - да се упознају са различитим тумачењима појма игре (метафизичко, култно и ново тумачење) - да стекну увид о односу игре и рада односно увид у ослобођеност игре од циљева, потреба и борбе за опстанак. - да се игра схвати као основни феномен људског постојања којим се човек васпитава односно образује своју човечност. - да стекну сазнања о критеријумима класификације игара. - да стекну увиду у игру као темељном феномену човековог опхођења ка могућем и нестварном. | |||
Исход предмета |
Након успешно завршеног курса, студенти би требало да буду способни да: - дефинишу основне моделе тумачења игре; - објасне суштинске разлике између научног и филозофског приступа у тумачењу игре - анализирају конкретне облике игре и утврде њихов карактер - критички анализирају утицај одређених игара на образовање и васпитање човека. - објасне разлику између рада и игре - организују програме едукације младих користећи модел игре - вредносно одреде врсте игара које су релевантне за васпитање младих. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Појам игре: разноврсна повесна схватања. (Хојзинга, Узелац), Игра, нагон естетска егзистенција (Шилер). Игра као темељни феномен егзистенције (Финк). Суштина и значење игре као појаве културе. Игра и такмичење. Игра и право. Игра и знање. Играчки облици уметности. Елемент игре у данашњој култури (спорт, пословни живот , модерна уметност, политика…). Порекло културе у игри (Хојзинга). Класификацаије игре. (Кајоа). Игра као елемент у васпитању (Шилер). | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада | |||
Литература | ||||
1 | Узелац, М., (1987), Филозофија игре, Нови сад | |||
2 | Финк, Е., (1984), Основни феномени људског постојања, Београд | |||
3 | Финк, Е., (1979), Оаза среће. Мисли за једну онтологију игре, Осијек | |||
4 | Кајоа, Р.,(1965), Игре и људи, Београд | |||
5 | Huizinga Ј., (1970) Homo Ludens, O poreklu kulture u igri, Zagreb. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 20 | |
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 20 | |||
семинари | 10 | |||
421416П / 421416P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Музичке игре | |||
Наставник (за предавања) | Александар Д. Васић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марјан Д. Митић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Циљ овог студијског предмета је да студенти усвоје теоријска знања везана за музичке игре, да се оспособе за примену музичких игара, да науче да креирају музичке игре, да се оспособе да самостално планирају рад. | |||
Исход предмета |
По успешном завршетку курса студенти би требало да буду оспособљени да: - примењују музичке игре као садржаје путем којих се унапређују когнитивне, моторичке и социјалне способности деце предшколског узраста - интегришу покрет и музичке активности деце - самостално креирају музичке игре и да их користе у различитим васпитним ситуацијама - организују музичке игре са децом и прате развој музичких способности деце - планирају рад са децом предшколског узраста кроз музичке игре - критички посматрају музички развој деце и саветују родитеље како да унапреде музички развој своје деце |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Методе рада на музичком васпитању деце раног узраста; појам дидактичке игре; музичке игре: значај, улога, подела, примена, креирање; изазови у примени музичких игара са децом предшколског узраста; | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | вежбе, други облици наставе, примена стечених знања кроз креирање и интерпретацију мелодијско-ритмичких целина и композиција; | |||
Литература | ||||
1 | Miškov, M., Dečja pesma kao igra,radost i sreća, Naša škola, Banja Luka, 2002. | |||
2 | Плавша, Д: Музичко-педагошке дилеме и теме: чланци и расправе. Академија уметности Нови Сад, 1989. | |||
3 | Јабланов, Н: Народне песме и игре. Креативни центар, Београд, 2006.A6 | |||
4 | ||||
5 | ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, коришћење литературе, примена савремених наставних метода, презентација индивидуалног рада, припрема за тестове и испитне вежбе. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
15 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 40 | |||
семинари | ||||
421416J / 421416J
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Психомоторна стимулација | |||
Наставник (за предавања) | Ђорђевић М. Марија | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ђорђевић М. Марија | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са функционалном анатомијом моторног система. Стицање знања о фазама у сазревању мишићног тонуса, развоју рефлекса и постуралних рефлексних реакција. Упознавање студената са хронолошким током у развоју базичних и диференцираних моторних образаца по узрасним периодима. Стицање знања о принципима и теоријама психомоторног развоја. Упознавање студената са принципима примене техника и метода у стимулацији психомоторног развоја деце узраста од 0 до 6 година. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти би требало да буду способни да: -дефинишу и објасне моторни систем и његову регулацију; -познају принципе и хронолошки ток психомоторног развоја; -прате психомоторни развој; -процењују психомоторни развој; -познају технике и методе стимулације психомоторног развоја; -примењују технике и методе у стимулацији психомоторног развоја. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Теорије и основни правци психомоторног развоја. Хронолошки ток у психомоторном развоју. Тенденције и предуслови за развој. Сазревање мишићног тонуса. Рефлексно сазревање. Сазревање рефлексних постуралних реакција. Периодизација психомоторног сазревања. Принципи сазревања локомоторног апарата (костију, мишића и зглобова). Процена психомоторног развоја и специфични тестови за процену. Стимулација психомоторног развоја и специјалне технике стимулације. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Функционална дијагностика. Планирање и спровођење свих облика кинезитерапије, као и одговарајућих метода и техника у кинезитерапијском третману. - Bobath-ова техника. - Vojta-ина техника. - Kаbat-ова техника. - Ayres-ова техника. - Fay-ова техника. - Phelps-ова техника. - Реедукационе вежбе. - Активне психомоторне вежбе. - Корективна гимнастика. - Вежбе дисања. | |||
Литература | ||||
1 | Иланковић, В., Иланковић, Н. (2009). Психомоторни развој детета - водич за процену и стимулацију развоја. Београд: Висока медицинска школа струковних студија. | |||
2 | Николић, С., Илић-Стошић, Д., Илић, С. (2011). Развојна процена и развој деце предшколског узраста. Београд: ФАСПЕР. | |||
3 | Стошљевић, Л., Стошљевић, М., Одовић, Г. (2006). Процена способности особа са моторичким поремећајима. Београд: Народна књига. | |||
4 | Стошљевић, Л., Рапаић, Д, Стошљевић, Л., Николић, С. (1997). Соматопедија. Београд: Научна књига. | |||
5 | Бала, Г., Стојановић, М.В., Стојановић, М. (2007). Мерење и дефинисање моторичких способности деце. Нови Сад: Факултет спорта и физичког васпитања. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Предавања (ниво информација), вежбе (ниво демонстрација), семинари (анализе, дискусије, извештаји), консултације, израда задатака и вежби за самостални рад, менторски рад. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 60 | Завршни испит | 40 | |
активност у току предавања |
15 | писмени испит | 20 | |
практична настава | 10 | усмени испит | 20 | |
колоквијуми | 20 | |||
семинари | 15 | |||
421316П/ 421316P
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Драматизација књижевних текстова за децу | |||
Наставник (за предавања) | Марковић С. Ана | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марковић С. Ана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
"Упознавање студената са основним елементима драме (експозиција, заплет, кулмина перипетија, расплет; Упознавање студената са основним драмским врстама (трагедија, комедија, драма у ужем смислу); Утврђивање одређених књижевних врста и елемената прозних и лирских остварења која су најпогоднија за драматизацију тј. уметничку транспозицију; Оспособљавање студената за анализу текста на основу које треба утврдити главне моменте сижеа које треба транспоновати у посебне сцене, карактеристике јунака, идеју приче, композицију и језик приче; Развијање имагинације, инвенције и стваралаштва; Развијање способности посматрања и подражавања говора, гласова, гестова, израза лица, држања тела, начина ходања, поступака, радњи и понашања других људи и животиња; Оспособљавање васпитача за развијање моторне и менталне функције детета и омогућавање развитка маште и стваралачких способности, као и способности за јавне наступе; Развијање могућности да се претходно стечена знања употребе на нов и оригиналан начин; Оспособљавање васпитача за формирање флексибилне, опсервативне, критичке и самокритичке личности. " | |||
Исход предмета |
Разумевање, анализирање и евалуирање процеса уметничке транспозиције дела тј. драматизације књижевног текста; Овладавање методама и поступцима у процесу драматизације књижевног дела; Планирање и реализација самосталног стваралачког рада и када је реч о драматизацији прозног и лирског текста, али писање самосталног сценарија; Компетентно примењивање стечених знања, кроз давање квалификованих предлога и идеја за континуирано праћење потреба деце за организовањем приредба и свечаности, као и других врста организованих уметничких активности; Критичко промишљање релевантних проблема који се тичу драматизације књижевних текстова; Примењивање стечених знања у области организовања средине и обезбеђивање услова за извођење драмских активности; Примењивање стечених знања да у оквиру драмског изражавања и стварања, посебно негује уметничку слободу и пружа детету могућности да се одвоји од стварности кроз игру, акцију, креативно искуство и нека нова знања и тумачења стварности; Примењивање стечених знања да у оквиру драмског изражавања и стварања оспособљава дете и охрабрује га да говори пред другима, стављајући га у ситуације у којима, представљајући неког другог, комуницира са суиграчима и публиком. | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Драмски текст и позориште: Упознавање студената са основним елементима драме; упознавање студената са основним драмским врстама; облици приповедања: нарација, дескрипција, дијалог, монолог, унутрашњи монолог; вербална и невербална комуникација; техника гласа и дикција; сценски покрет; уметничке транспозиције прозних и лирских врста у драмски текст: сиже, карактери, идеја, композиција и језик...; драмске технике и приповедање; упознавање са основним драмским техникама: пантомима и наративна пантомима; акционе приче; групна драматизација; игре у дијалозима-драмске игре; самостална припрема малих драмских комада; рад на припреми школских приредби и свечаности | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Посета позоришту; Разговор о одгледаној представи/ама; Избор текста за драмску игру; Читачка проба (анализа ликова, основна идеја, читање по групама( уметничка интерпретација текста: прозодијски елементи, логички акценат; пратеће вредности усменог говора: интонација, интензитет, ритам, темпо, пауза; методе уметничке) ); распоредна проба (груписање лица и ствари на сцени; вежбе покрета и гестова; сценске радње; вежбе ритма и темпа; распоредна проба: звучни и други ефекти; костими и маске; израда декора; извођење представе/представа; Гледање телевизијске драме или слушање радио-драме; ставаралачки писмени рад: драматизација епског или лирског дела; стваралачки писмени рад: писање сценских дела – драматизација | |||
Литература | ||||
1 | Грушановић. З.(2011). Драматизација у настави.Београд: Клетт. | |||
2 | Аристотел.(1985). О пјесничком умјећу. Загреб:Школска књига. | |||
3 | Мисаиловић. М. (1991). Дете и позоришна уметност. Београд: ЗУНС. | |||
4 | Бокшан-Танурџић. З. (2000). Од игре до позорнице. Београд: Креативни центар. | |||
5 | Бојовић Д. (2009). Моћ маште, моћ покрета: водич кроз драмске технике у раду са децом. Београд: Центар за примењену психологију. | |||
6 | Бојовић Д. (2009). Ухвати ритам афричке приче: драмске технике у причама за децу. Београд: Центар за примењену психологију. | |||
7 | Бојовић. Д. Од питања до сазнања: деца у свету драмског истраживања. Београд: Центар за примењену психологију. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
1 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Дијалошка метода - метода разговора; Метода читања и рада на тексту; Тимски рад; Интерактивна настава. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 40 | Завршни испит | 60 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |
практична настава | 30 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | ||||
семинари | ||||
421316J / 421316J
Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Рано учење и афективно везивање | |||
Наставник (за предавања) | Павличевић М. Славица | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Петровић П. Ивана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је припрема студената да:1. Усвоје основне појмове из области раног учења и афективног везивања; 2. Проуче различите концептуалне оквире за разумевање раног учења и различите експерименталне и клиничке приступе у изучавању афективног везивања; 3. Усвоје знања о афективном развоју; 4. Изграде осетљивост за осећања и осећајна стања других; 5. Усвоје знања о различитим типовима афективног везивања и афективним стањима деце; 6. Примене изграђена знања и вештине у остваривању афективне везе са децом у практичним активностима. | |||
Исход предмета |
По успешном завршетку курса студенти би требало да буду способни да: 1. Препознају различите типове афективног везивања деце и родитеља; 2. Изаберу адекватне игре и активности којима ће подстицати рано учење и афективно везивање; 3.Структуирају подстицајну васпитну (физичку и социјалну) средину у којој ће дете "стицати искуства по свом сопственом програму"; 4. Примењују стечена знања, вештине и умења у решавању практичних проблема у процесу раног учења; 5.Усвоје улоге осетљивих посматрача активности деце у које ће се укључивати својим ненаметљивим подстицајима; 6.Остварују са децом афективни однос пун љубави, разумевања и прихватања. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Концептуални оквир за разумевање раног учења.Неуробиолошке и неурокогнитивне основе раног учења.Утицај биолошких, социолоших и културолошких чиниоца.Сазревање, развој и рано учење. Критички период за учење, ефекат учења, готовост и спремност за учење.Рано учење и интеракција детета са одраслом, зрелом личности. Афективно везивање. Везаност и зависност. Различити експериментални и клинички приступи у проучавању афективне везаности.Психоаналитичке и социјалне теорије афективне везаности. Болбијева теорија везивања и везаности .Ментализација. Интерсубјективност.Ејнсвортова о типовима везаности. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Методе и технике испитивања и праћења раног учења.Криве раног учења.Слободна и спонтана игра на раном узрасту. Активно и интерактивно учење. Улога подстицајне васпитне (физичке и социјалне) средине за учење.Улоге деце и улоге одраслих у раном учењу.Активности и игре за рани развој и учење детета. Методе за испитивање емоционалне везаности. Поремећаји везаности. "Д" образац деце. "У" образац одраслих.Проучавање дечјих емоција. Рано јављање и рано препознавање емоција. Субјективност емоција. Емоционална интелигенција и емоционални језик. Програми подстицања емоционалног развоја. | |||
Литература | ||||
1 | Ивић И. (2002): Активно учење, Београд, УНИЦЕФ и Институт за психологију; Ивић, И. и сар. (2002). Васпитање деце до 3 године. Београд. УНИЦЕФ и Институт за психологију , Филозофски факултет, Универзитет у Београду | |||
2 | Мирић Ј. и Димитријевић А. (2006):Афективна везаност: експериментални и клинички приступи, Београд, ЦПП | |||
3 | Злотовиц М. (1982): Страхови код деце, Београд, Завод за уджбенике и наставна средства | |||
4 | Ханак Н., Димитријевић А. (2007): Афективно везивање. Теорија, истраживања, психотерапија,Београд, ФАСПЕР | |||
5 | Енион Д. (2003): Рано учење, Нови Сад, Змај; Шаин М. и сар. (2000): Корак по корак 1, васпитање деце до 3 године, Београд, Креативни центар; Марковић М. И сар. (2002): Корак по корак 2, васпитање деце од 3 до 7 година, Београд, Креативни центар | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Интерактивна предавања и вежбе; навођење практичних примера из литературе и праксе предшколских, социјалних и здравствених установа; дискусионе групе, радионице; презентације резултата истраживања; рад у малим групама (практична настава),рад на пројекту, семинарски и други радови. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |
практична настава | 15 | усмени испит | ||
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||