Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Комуникација и етика у сестринству | |||||
Наставник: др Жилијета Кривокапић, професор струковних студија, др Вељковић Бојан, предавач |
|||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 4 | |||||
Услов: нема услова | |||||
Циљ предмета: Стицање основних знања из теоријa комуникације, основних појмова у комуникологији, упознавање са асертивном комуникацијом и решавањем конфликта, као и карактеристикама здравствене комуникације. Циљ и задатак овог предмета је да усмери студенте да раде на психолошко моралном самоизграђивању, да науче како се у појединцу формирају позитивне морално психолошке особине и разумеју захтеве и кодексе медицинске етике у пракси. |
|||||
Исход предмета: Студенти ће стећи знања о основним појмовима из теорије комуникације, врстама комуникације и препрекама за успешну комуникацију. Студенти треба да буду оспособљени за практичну примену комуникацијских знања и вештина у медицинској пракси. Понашање и рад по етичким принципима. Стечено знање омогућава да здравствени радник буде носилац здраве унутрашње моралне климе у здравственој организацији као и способност преношења стеченог знања на друге. |
|||||
Садржај предмета Теоријска настава Комуникација као наука: предмет, дефиниције и теоријски модели. Основни појмови у комуникологији: информација, комуникациони процес, стимулус и реакција, порука, интеракција и трансакција, системи, знакови и симболи. Вербална и невербална комуникација. Вештине интерперсоналне комуникације: компетентност, мотивација, невербална сензитивност, емоционална интелигенција, самоконтрола и емпатија. Конфликти и решавање конфликата. Асертивна комуникација: дефиниција, стратегије и технике. Здравствена комуникација, карактеристике и циљеви. Однос медицински радник – пацијент и фазе развоја односа. Разговор са пацијентом и технике рада. Појам морала и етике. Социо-психолошки приступ моралу. Моралност као психичка функција човека. Историјат етичког учења. Личност и нормативна етика. Етички став здравственог радника према болеснику. Етички аспекти и норме понашања у здравственој установи. Деонтологија и њени аспекти рада. Практична настава Специфичности комуникације са различитим узрасним групама и у различитим гранама медицине. Радионице: комуникационе вештине и технике, правила успешне комуникације. Етичке дилеме и етичко понашање у пракси. Етички став здравственог радника према пацијенту и етички проблеми у различитим гранама медицине. |
|||||
Литература: 1. Табс, С., Комуникација, принципи и контексти. Clio, Београд, 2013. 2. Х. Еиде., Т.Еиде, Комуникација сестра – пацијент. УМСТ Србије, 2005. 3. Марић, Ј. Медицинска етика. Barex, Београд, 2001. |
|||||
Број часова активне наставе:
|
Теоријска настава: 3 | Практична настава: 2 | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | писмени испит | 40 | ||
практична настава | 10 | усмени испит | |||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 20 |