Студијски програм: Струковна медицинска сестра |
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво |
Назив предмета: Увод у здравствену негу и савремено сестринство |
Наставник: др сци.мед. Сунчица Ивановић, виши предавач |
Статус предмета: обавезан |
Број ЕСПБ: 5 |
Услов: нема услова за пријављивање и слушање предмета |
Циљ предмета: Студент стиче знања о развоју сестринства и здравствене неге. Изучава савремену здравствену негу, повезаност са другим наукама и здравствену негу као науку. Изучава принципе, моделе и методе здравствене неге. Сестринске функције, компетенције и образовање. Начине заштите на раду и настанка стреса. Сестринску етику и позитивну комуникацију. Стиче знања о стандардима и критеријумима у сестринској пракси. Изучава прогресивну и палијативну негу. Упознаје се са сестринском документацијом. |
Исход предмета: Студент ће бити у стању да разуме филозофију сестринства, развој сестринства и здравствене неге кроз историју и посматра здравствену негу као науку. У свакодневној сестринској пракси примењиваће принципе, методе и моделе здравствене неге. Познаваће методе стицања функција и компетенција. Познаваће мере превенције од заразних болести и настанка стреса. Имаће знања у вези са активностима рада у клиничо-болничкој пракси и примарној здравственој заштити. Примењиваће етичка начела и користити позитивну комуникацију. Знаће стандарде и критеријуме који се користе у здравственој нези. Учествоваће у спровођењу прогресивне и палијативне неге. Користиће сестринску документацију.
|
Садржај предмета Теоријска настава Појам сестринства и здравствене неге. Развој сестринства и здравствене неге кроз историју. Савремене тенденције у развоју сестринства. Здравствена нега као наука. Повезаност ЗН са другим наукама. Принципи здравствене неге. Методе и модели ЗН. Основне сестринске интервенције. Здравствена нега у клиничко болничкој пракси: врсте пријема, процедуре пријема и отпуста, хоспитализација деце и странаца. Медицинска и психолошка припрема за хоспитализацију. Здравствена нега у примарној здравственој заштити: стратегије и циљеви. Етика и комуникација у сестринству као основни чиниоци добре сестринске праксе. Стандарди, критеријуми и нормативи у сестринској пракси. Заштита медицинских сестара на раду, стрес и професионално сагоревање на раду. Заштита кичменог стуба. Прогресивна нега, палијативна нега и квалитет живота. Сестринске функције и компетенције. Образовање медицинских сестара.
Практична наставa : Основне сестринске интервенције (асептичне технике, начини примене лекова, виталне функције, ЦВК, оксигенотерапија, катетеризација МБ и узимање брисева). Документација. Активно учествовање у различитим методама ЗН: конструисање и коришћење различитих врста интервјуа и метода посматрања. Организовање радног дана службе здравствене неге у клиничко болничкој пракси: практична примена медицинске и психолошке припреме за хоспитализацију. Практични приказ пријема и отпуста у болницу са пратећом документацијом. Рад са децом и странцима у току хоспитализације. Организација здравствене неге у домовима здравља. Практични приказ етичких принципа у раду. Вежбање позитивне комуникације у сестринству и решавање конфликта. Упознавање са стандардима примењених у сестринској пракси. Практична примена заштитних средстава на раду. Рад у групи: решавање стреса и професионалног сагоревања. Рад у јединици самонеге, полуинтензивне и интензивне неге. Кућна нега и лечење. Рад у одељењу за палијативну негу и збрињавање умрлог пацијента.
|
Литература:
Уџбеник:
1. Тијанић М, Ђурановић Д, Рудић Р, Миловић Љ. Здравствена нега и савремено сестринство, Научна КМД, Београд, 2010. (одабрана поглавља)
2. M.S. Ambrouz и сарадници: Сестринске процедуре, Дата Статус, Београд, 2010. (одабрана поглавља)
3. Autorizovana predavanja
Допунска литература:
1. Patricia A. Potter, Anne Griffin Perry, Patricia A. Stockert, Amy M. Hall. Fundamentals of nursing. 9th ed. St. Louis, Miissouri. : Elsevier, cop. 2017.
2. Taylor C, Lynn P, Bartlett JL.. Fundamentals of nursing: the art and science of person-centered nursing care. 9th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer, cop. 2019.
|
Број часова активне наставе |
Теоријска настава: 3 |
Практична настава: 2 |
Методе извођења наставе
Предавања, вежбе, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит
|
Оцена знања (максимални број поена 100) |
Предиспитне обавезе |
поена |
Завршни испит |
|
активност у току предавања |
10 |
усмени испит |
50 |
практична настава |
15 |
|
|
колоквијум-и |
20 |
|
|
семинар-и |
5 |
|
|