Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Припрема деце за полазак у школу | |||
Наставник (за предавања) | Милосављевић Ј. Ружица | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Стаменковић-Пантовић М. Ивана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознати студенте са: Значењем појма готовости (зрелости) детета за полазак у школу и са аспектима у којима се огледа зрелост за школу; значајем учења и искустaва у оквиру припремног предшколског програма за развој личности предшколског детета, а посебно за развој позитивне унутрашње мотивације, емоција, мишљења, способности учења и креативног изражавања; Суштинским карактеристикама, функцијама и циљевима припремног предшколског програма,сличностима и разликама између припремног предшколског програма по моделу А и моделу Б, као и са начином имплементације сазнатог кроз практичан рад (на основу захтева везаних за усмерене и игролике активности, начин коришћења игровних и радних листова, организацију простора и атмосферу); Са значајем и могућностима сарадње између породице, вртића и школе. | |||
Исход предмета |
По завршеном курсу студенти би требало да: Тумаче значење појма готовости (зрелости) детета за полазак у школу и препознају аспекте у којима се огледа зрелост за школу; Анализирају значај искустaва у оквиру припремног предшколског програма за развој и учење предшколског детета; Анализирају суштинске карактеристике, функције циљеве и начин имплементације припремног предшколског програма, упоређују и утврђују сличности и разлике између припремног предшколског програма по моделу А и моделу Б;Анализирају и вреднују импликације произишле из различитих система и организације припремног програма предшколског васпитања и образовања; Објашњавају начин примене методе почетног читања и писања; Анализирају постојећу праксу процењивања спремности деце за полазак у школу; Вреднују имплементацију припремног предшколског плана и програма на основу захтева везаних за усмерене и игролике активности, начин коришћења игровних и радних листова, простор и атмосферу; Предвиђају могућности за сарадњу породице, вртића и школе и аргументују значај сарадње. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Припремање деце за школу код нас - општа и посебна припрема; Зрелост или готовост деце за школу; Телесна зрелост или готовост за школу; Социјална и емоционална готовост за полазак у школу; Интелектуална зрелост или готовост за школу; Мотивациона готовост за полазак у школу; Организовано развијање знања и претходна знања; Захтеви за усмерене активности; Игровни и радни листови; Психомоторна готовост за усвајање графичке компоненте писања; Метода почетног читања; Процена зрелости; Ранији полазак у школу, шанса или ризик? | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Функције и циљ припремног предшколског програма; Зрелост или готовост деце за полазак у школу: Општа и специјална готовост; Физичка, социјална, емоционална, интелектуална, мотивациона готовост; Задаци васпитно-образовног рада у години пред полазак у школу; Простор, атмосфера и улога игре и усмерених активности у функцији припремања детета за полазак у школу; Улога игре у припремању деце за школу; Полазишта за развијање и реализовање припремног предшколског програма по моделу А и Б; Игровни и радни листови; Сарадња између породице, вртића и школе. Ранији полазак у школу - ефекти. | |||
Литература | ||||
1 | Каменов, Е.(2006): Васпитно-образовни рад у припремној групи дечјег вртића, Драгон, Нови Сад | |||
2 | Каменов, Е.(2006): Васпитно-образовни рад у припремној групи дечјег вртића, Драгон, Нови Сад | |||
3 | Јерковић Мр Иван (1999): Превремени полазак у школу – шанса или ризик, Задужбина Андрејевић, Београд | |||
4 | Левин-Вермеј (1973): Моје дете биће добар ђак, „Култура“, Београд (157. – 188. стр.) | |||
5 | Шаин, М. (1998): Кораљк по корак у основе програма 2, Креативни центар, Београд | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (едукативне радионице); Методе практичних активности; Метода истраживачких радова - Пројект метода. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 50 | |
практична настава | 20 | усмени испит | ||
колоквијуми | практични део испита | |||
семинари | 20 | завршна активност | ||