Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Рад са децом са посебним потребама | |||
Наставник (за предавања) | Катарина Н. Томић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милена Д. Дељанин | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Стицање основних знања о карактеристикама и специфичностима деце са развојним сметњама. Упознавање студената са различитим врстама и нивоима ометености у развоју. Представљање основних дијагностичких и раних рехабилитационих техника у раду са децом са сметњама у развоју. Упознавање студената са основама васпитно-образовног рада у инклузивној васпитној групи. Оспособљавање за тимски рад и сарадњу са релевантним стручњацима, као и са родитељима ометене деце. Развијање позитивних ставова и мотивације за рад са децом са сметњама у развоју. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти би требало да: - препознају различите врсте развојних сметњи код деце; - познају и самостално примењују технике реедукације психомоторике у свакодневном васпитном раду са децом са различитим врстама развојних сметњи; - познају и самостално користе прилагођене методе, асистивна средстава и технике индивидуализованог и диференцираног васпитног приступа деци са развојим сметњама; - поседују вештине и познају своја задужења у сарадњи са инклузивним тимом установе, као и са са релевантним стручњацима, организацијама и родитељима ометене деце; - буду способни да развијају позитивну и афирмативну социјалну климу у васпитној групи; - поседују мотивацију за даље усавршавање на пољу рада са децом са развојним сметњама. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Дефинисање, класификација и етиологија развојих сметњи. Сензорна оштећења. Неуромишићна обољења код деце. Поремећаји покрета, стереотипије и тикови. Говорно-језички поремећаји на дечјем узрасту. Развојни хиперкинетски синдром. Емоционалне сметње и поремећаји понашања код деце. Заостајање у интелектуалном развоју - врсте, класификација и етиологија. Первазивни развојни поремећаји. Најчешће хроничне болести деце. Кризе свести у детињству. Злостављање и занемаривање деце. Деца из социо-културно депривираних средина. Интеграција и инклузија. Сарадња са родитељима ометене деце. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Разликовање развојних сметњи, методе ране детекције и рехабилитације. Оштећења вида и слуха код деце - имликација за васпитни рад. Дечја церебрална парализа и мишићна дистрофија. Реедукација психомоторике у лечењу тикова. Препознавање и разликовање рецептивних и експресивних говорно-језичких сметњи. Третман развојног хиперкинетског синдрома. Уочавање емоционалних поремећаја код деце; моделовање маладаптивног понашања у васпитној групи. Когнитивне и моторичке способности, емоционални и социјални развој детета са интелектуалном ометеношћу. Поремећаји из аутистичног спектра. Дечја астма и дијабетес код деце - препознавање симптома и помоћ детету у кризним ситуацијама. Дечја епилепсија - препознавање знакова и реаговање у ситуацијама конвулзивних криза. Уочавање синдрома злостављаног детета. Рад са децом без родитеља, из хранитељских породица и домова за децу. Упоредна анализа интегративног и инклузивног приступа у раду са децом са сметњама у развоју. Модели сарадње са родитељима ометене деце. | |||
Литература | ||||
1 | Станковић-Ђорђевић, М. Рад са децом са посебним потребама. Пирот: Висока школа за образовање васпитача, 2002. | |||
2 | Бојанин, С. Неуропсихологија развојног доба и општи реедукативни метод. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1986. | |||
3 | Ћордић, А., Бојанин, С. Општа дефектолошка дијагностика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1992. | |||
4 | Бојанин, С., Пијашо, Џ., Глумбић, Н. Аутизам данас. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 2001. | |||
5 | Тадић, Н. Психијатрија детињства и младости. Београд: Научна КМД, 2009. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо истраживање. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||