Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Развој и права детета | |||
Наставник (за предавања) | Томић Н. Катарина | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Манић С. Ивана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Студенти треба да стекну увид у историјат развоја и различитих права који се односе на дете, Студенти треба да располажу знањем о постојећим Конвенцијама, а нарочито о Конвенцији о правима детета усвојено на генералној скупштини у УН, 20.11.1989 године; Схватање креативног детинства која данас подразумева другачији живот од оног који живе одрасли ; Разумевање утицаја и ефеката средине на развој и права детета ; Схватање разлике између одраслих и деце-потреба преиспитивања односа одраслих према деци и успостављање равнотеже у њиховим односима. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса, студенти треба да буду способни да : анализирају разне дечије ситуације; да преузимају конкретне акције у корист дечијих права ; да правилно тумаче прописе из области дечијих права ; да правилно користе терминологију из области дечијих права ; да објасне различита понашања деце у истим ситуацијама ; да примене теоријска знања израдом разних решења, уговора, молби и сл. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Појам и свет детињства ; васпитање и уметност ; родитељска љубав-прва школа; време сазревања; поштовање личности детета; учење и пубертет; проблеми одрастања; дете као стваралац; правилан однос према детету; дечији отпор и његово отклањање; утицај штампе и медија на развој детета; права детета у домаћим и међународним документима. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Детињство и права детета; природна права детета; права детета у интерним документима; права детета на индентитет; Конвенција о правима детета; право на живот; најбољи интереси детета; право на опстанак и развој; заштита деце од дискреминације; поштовање мишљења детета; право на образовање, слободно време и културне активности; слобода изражавања и приступ информацијама; право детета припадника мањинске групе | |||
Литература | ||||
1 | Права детета и здравље, Југословенски центар за права детета, Београд 2000 | |||
2 | Свет детињства, Нада Глигорић, КЦ, Горњи Милановац | |||
3 | Фактори развоја ученикове личности, Радољуб Игњатовић 1980 | |||
4 | Права детета и међународно право, Југословенски центар за права детета, Београд 2000 | |||
5 | То је право, пријатељи деце Србије, Сузан Фонтејн, Београд 1995 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Монолошка-Дијалошка(усмено излагање-разговор) ; Метода читања и писања; Илустративна и демостративна метода; Практичне методе; Радионичарска; Форум; Дебата; Проблемска метода | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
15 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 25 | |||
семинари | 20 | |||