Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Драматизација књижевних текстова за децу | |||
Наставник (за предавања) | Марковић С. Ана | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марковић С. Ана | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
"Упознавање студената са основним елементима драме (експозиција, заплет, кулмина перипетија, расплет; Упознавање студената са основним драмским врстама (трагедија, комедија, драма у ужем смислу); Утврђивање одређених књижевних врста и елемената прозних и лирских остварења која су најпогоднија за драматизацију тј. уметничку транспозицију; Оспособљавање студената за анализу текста на основу које треба утврдити главне моменте сижеа које треба транспоновати у посебне сцене, карактеристике јунака, идеју приче, композицију и језик приче; Развијање имагинације, инвенције и стваралаштва; Развијање способности посматрања и подражавања говора, гласова, гестова, израза лица, држања тела, начина ходања, поступака, радњи и понашања других људи и животиња; Оспособљавање васпитача за развијање моторне и менталне функције детета и омогућавање развитка маште и стваралачких способности, као и способности за јавне наступе; Развијање могућности да се претходно стечена знања употребе на нов и оригиналан начин; Оспособљавање васпитача за формирање флексибилне, опсервативне, критичке и самокритичке личности. " | |||
Исход предмета |
Разумевање, анализирање и евалуирање процеса уметничке транспозиције дела тј. драматизације књижевног текста; Овладавање методама и поступцима у процесу драматизације књижевног дела; Планирање и реализација самосталног стваралачког рада и када је реч о драматизацији прозног и лирског текста, али писање самосталног сценарија; Компетентно примењивање стечених знања, кроз давање квалификованих предлога и идеја за континуирано праћење потреба деце за организовањем приредба и свечаности, као и других врста организованих уметничких активности; Критичко промишљање релевантних проблема који се тичу драматизације књижевних текстова; Примењивање стечених знања у области организовања средине и обезбеђивање услова за извођење драмских активности; Примењивање стечених знања да у оквиру драмског изражавања и стварања, посебно негује уметничку слободу и пружа детету могућности да се одвоји од стварности кроз игру, акцију, креативно искуство и нека нова знања и тумачења стварности; Примењивање стечених знања да у оквиру драмског изражавања и стварања оспособљава дете и охрабрује га да говори пред другима, стављајући га у ситуације у којима, представљајући неког другог, комуницира са суиграчима и публиком. | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Драмски текст и позориште: Упознавање студената са основним елементима драме; упознавање студената са основним драмским врстама; облици приповедања: нарација, дескрипција, дијалог, монолог, унутрашњи монолог; вербална и невербална комуникација; техника гласа и дикција; сценски покрет; уметничке транспозиције прозних и лирских врста у драмски текст: сиже, карактери, идеја, композиција и језик...; драмске технике и приповедање; упознавање са основним драмским техникама: пантомима и наративна пантомима; акционе приче; групна драматизација; игре у дијалозима-драмске игре; самостална припрема малих драмских комада; рад на припреми школских приредби и свечаности | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Посета позоришту; Разговор о одгледаној представи/ама; Избор текста за драмску игру; Читачка проба (анализа ликова, основна идеја, читање по групама( уметничка интерпретација текста: прозодијски елементи, логички акценат; пратеће вредности усменог говора: интонација, интензитет, ритам, темпо, пауза; методе уметничке) ); распоредна проба (груписање лица и ствари на сцени; вежбе покрета и гестова; сценске радње; вежбе ритма и темпа; распоредна проба: звучни и други ефекти; костими и маске; израда декора; извођење представе/представа; Гледање телевизијске драме или слушање радио-драме; ставаралачки писмени рад: драматизација епског или лирског дела; стваралачки писмени рад: писање сценских дела – драматизација | |||
Литература | ||||
1 | Грушановић. З.(2011). Драматизација у настави.Београд: Клетт. | |||
2 | Аристотел.(1985). О пјесничком умјећу. Загреб:Школска књига. | |||
3 | Мисаиловић. М. (1991). Дете и позоришна уметност. Београд: ЗУНС. | |||
4 | Бокшан-Танурџић. З. (2000). Од игре до позорнице. Београд: Креативни центар. | |||
5 | Бојовић Д. (2009). Моћ маште, моћ покрета: водич кроз драмске технике у раду са децом. Београд: Центар за примењену психологију. | |||
6 | Бојовић Д. (2009). Ухвати ритам афричке приче: драмске технике у причама за децу. Београд: Центар за примењену психологију. | |||
7 | Бојовић. Д. Од питања до сазнања: деца у свету драмског истраживања. Београд: Центар за примењену психологију. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
1 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Дијалошка метода - метода разговора; Метода читања и рада на тексту; Тимски рад; Интерактивна настава. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 40 | Завршни испит | 60 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |
практична настава | 30 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | ||||
семинари | ||||