Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Oсновне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Култура говора са реториком | |||
Наставник (за предавања) | Др Милентије Ђорђевић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Станисављевић Б. Невена | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са основама ортоепије; Особине доброг (правилног говора). Оспособљавање за узорну комуникацију у васпитно-образовном раду и свим другим приликама. Усвајање разноврсних облика језичке комуникације, стиловима, и елементима дикције. Оспособљавање за процењивање квалитета говора и говорних порука. Оспособљавање за корективни рад . | |||
Исход предмета |
Студенти су савладали основе културе говора и основе реторике .Оспособљени су да препознају све елементе правилног говора , да својим узорним говорењем утичу на своје васпитанике. Студенти, после завршеног курса, знају да опишу и разликују основне српске акценатске норме, основе дикције и да стечена знања креативно примене. Такође они могу да компетентно процењују степен усвојености вештине и умећа говорења. | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Језик, појам и дефиниције. Дефиниција говора. Појам и елементи информације и комуникације.Говор (усмени и писмени).Култура говора; основна својства доброг говора (правилност, јасноћа, језгровитост, течност, сврсисходност). Говор и стил; врсте стилова. Физиолошке основе и акустика говора. Глас и фонема, говор, говорне вежбе. Структура говорног исказа. Култура говора и граматичке норме. Вредност усменог говора (интонација, јачина, пауза, темпо, мимика итд.) Говорни рељеф. Видови усменог изражавања. Комуникативни дискурси. Интерпретативни и комуникативни дискурси. Акценат и акцентуација. Версификација. Фигуративност говора. Култура говора и реторика. Основни појмови реторике и основе беседничког умећа. Патологија говора. Бирократизација језика и говора. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | У оквиру вежбања студенти ће имати низ практичних вежби као што су ситуациони говори, извештавање,приповедање, описивање , читање, конферанса, пригодни говор, говор у медијима (на радију и телевизији). Стилске вежбе, акценатске вежбе; вежбе у уочавању и исправљању говорних неправилности. Беседа, беседа ex tempore. | |||
Литература | ||||
1 | Шипка,М. (2008). Култура говора. Нови Сад: Прометеј | |||
2 | Живковић,Д. (1998) .Теорија књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства | |||
3 | Станојевић,О,Аврамовић,С. (2002) .Ars rhetorika вештина беседништва. Београд: Службени лист | |||
4 | Косановић,Ј. (2002). Култура говора са реториком. Сомбор: Учитељски факултет Сомбор | |||
5 | Ђорђевић,М. (1999). Најлепше српске беседе. Београд: Просвета | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Метода предавања, говорне анализе, говорне интерпретације и вежбе, презентације | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 20 | |
практична настава | 20 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 20 | |||
семинари | ||||