Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Инклузивно васпитање и образовање | |||
Наставник (за предавања) | Катарина Н. Томић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ивана П. Петровић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са основним принципима и факторима инклузивног васпитања и образовања. Представљање методичких решења у организовању додатне професионалне подршке развоју, социјалној и емоционалној интеграцији деце са сметњама у развоју у инклузивној васпитној групи. Упознавање студената са различитим врстама развојних ометености, као и основним дијагностичким и рехабилитационим приступима. Оспособљавање студената за имплементацију инклузивних програма у раду са децом са различитим врстама развојних сметњи. Стицање знања о начинима и методама индивидуализације и диференцијације васпитно-образовних приступа у контексту реализације инклузивног програма рада. Развијање мотивације за рад са децом са сметњама у развоју. | |||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти би требало да буду способни да: -препознају значај инклузивног васпитања и образовања за свеукупан развој ометеног детета.; - самостално идентификују и разликују врсту и ниво ометености код детета; - познају задужења, улогу и одговорности васпитача као члана стручног тима за инклузивни процес у предшколској групи; - буду оспособљени да израде педагошки профил ометеног детета и одреде приоритетне области инклузивног рада; - поседују вештине израде Индивидуалног образовног плана; - поседују вештине неопходне за успешну сарадњу са родитељима ометеног детета као члановима инклузивног тима. |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Рана дијагностика и рехабилитација развојних сметњи. Појмови интеграције и инклузије. Историјски развој инклузивне васпитно-образовне политике и праксе. Међународни и домаћи правни документи као основ инклузивне едукације. Материјално технички, кадровски и организациони услови за спровођење инклузије. Процена способности и развојног нивоа ометеног детета. Индивидуализација рада и диференцијација захтева у инклузивној васпитној групи. Индивидуални образовни план. Стручни тим за инклузију - састав, улоге и сарадња. Материјалне, организационе и психолошке препреке инклузивном процесу. Користи од инклузивног васпитања и образовања за децу просечног развоја, ометену децу и њихове родитеље. Улога васпитача у креирању и евалуацији индивидуалних програма обучавања. Израда и адаптација функционалног дидактичког материјала и коришћење посебних помагала и средстава асистивних технологија у инклузивном процесу. Развој недискриминативних ставова према деци са сметњама у развоју. Сарадња са родитељима ометене деце током процеса инклузивног васпитања и образовања. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Препознавање врсте и степена ометености детета као основе креирања инклузивног приступа. Упоређивање интегративног и инклузивног приступа - критички осврт. Анализа обухвата ометене деце инклузивним васпитањем и приоритета у развоју инклузивне политике и праксе. Анализа услова који потпомажу/отежавају инклузију. Компетенције васпитача у инклузивном процесу - мере за побољшање. Асистивне технологије у инклузивном конетксту. Прилагођавање метода, средстава и техника рада специфичностима сметњи код деце. Израда педагошког профила ометеног детета. Израда индивиуалног образовног плана. Технике евалуације исхода инклузивног васпитања ослањањем на мерљиве циљеве. Компетенције и задужења васпитача као члана тима за инклузију. Модификовање негативних ставова према деци са сметњама у развоју и развијање недискриминативне климе у васпитној групи. Континуирана едукација васпитача у погледу рада са децом са сметњама у развоју. Развијање стимулативних програма у односу на потребе и могућности деце. Радионичарски приступ у инклузивној групи. | |||
Литература | ||||
1 | Бројчин, Б. Инклузивна едукација. Београд: ФАСПЕР, 2013. | |||
2 | Сретенов, Д. Креирање инклузивног вртића. Београд: Друштво психолога Србије, 2008. | |||
3 | Даниелс, Е. Р., Стафорд, К. Интеграција деце са посебним потребама. Београд: Центар за интерактивну педагогију, 2001. | |||
4 | Стојић, Т., Радивојевић, Д., Јеротијевић, М. и сар. Водич за унапређивање инклузивне образовне праксе. Београд: Фонд за отворено друштво, 2007. | |||
5 | Сузић, Н. Увод у инклузију. Бања Лука: ХБС, 2008. | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо (есеји, тема). | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 15 | |||