Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Превенција болести и заштита здравља | |||
Наставник (за предавања) | Драча Р. Сања | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Чеврљаковић М. Ива | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Стицање знања о појмовима здравља и превенције болести; упознавање са водећим факторима ризика за настанак болести; информисање о значају хигијене и имунизације у превенцији и сузбијању заразних болести; обезбеђивање теоријске основе за едукацију деце и младих у превенцији и заштити здравља; оспособљавање да учествују у промоцији и здравственом васпитању; препознавање значаја тимског рада свих актера у првенцији и заштити здравља; | |||
Исход предмета |
По одслушаном курсу и положеном испиту од студента се очекује да:познаје основне здравствено-васпитне појмове; разуме значај превенције у сузбијању заразних и незаразних болести; учествује у формирању здравих навика код деце; анализира промене у начину живота и њихов утицај на заштиту здравља; осмисли програм здравственог васпитања; преноси стечена знаља о превенцији и заштити здравља кроз промотивне активности; |
|||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Здравље и превенција болести: примарна, секундарна, терцијарна; Превенција и сузбијање заразних болести: епидемиологија заразних болести, имунизација, лична хигијена, хигијена објеката, санитарни прегледи; Превенција и сузбијање незаразних болести: епидемиологија хроничних незаразних болести, најчешће незаразне болести код деце; Водећи фактори ризика за настанак незаразних болести: пушење, алкохол, гојазност, неправилна исхрана, физичка неактивност; Друштвена брига за јавно здравље; Здравствена заштита, здравствени систем; Здравствена заштита жена, деце и омладине; Психосоцијални развој и ментално здравље; Здравствено васпитање; Промоција здравља; | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Лична хигијена; Календар здравља, имунизација; Пушење (састав дувана, последице по људско здравље, превенција, законска регулатива, кампање); Алкохолизам (дефиниција, последице, превенција); Физичка неактивност (значај за здравље, последице); Превенција болести зависности (дефиниција, последице, превенција); Значај правилне исхране, последице, принципи правилне исхране; Репродуктивно здравље младих и превенција сексуално преносивих болести; Законска регулатива; Учесници у превенцији болести и заштити здравља; Промоција здравља; Планирање здравственог васпитања и промотивних активности; | |||
Литература | ||||
1 | Кекуш Д., Здравствено васпитање, Висока медицинска школа, Београд, 2006 | |||
2 | Барачков Н., Бујак Ј., Илић Д., Јовић С., Панић М., и сар., Васпитање за здравље кроз животне вештине, Министарство просвете и спорта Републике Србије, 2007 | |||
3 | Стручно-методолошко упутство за спровођење уредбе о националном програму здравствене заштите жена, деце и омладине, Институт за здравствену заштиту мајке и детета Србије „Др Вукан Чупић“ Београд, 2010 | |||
4 | Цуцић В. И сар., Социјална медицина, Савремена администрација, Београд, 2000 | |||
5 | Прерадовић М., Болести зависности, Војноиздавачки завод, Београд, 2005 | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, презентације, консултације, коришћење домаће и стране литературе, семинарски рад | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
активност у току предавања |
2 | писмени испит | 50 | |
практична настава | 12 | усмени испит | ||
колоквијуми | 20 | |||
семинари | 2x8=16 | |||