Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Oсновне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Основе природних наука | |||
Наставник (за предавања) | Марија С. Најдановић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марија С. Најдановић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
"Студенти ће: - разумети основне природне законе; - схватити комплексност веза између живе и неживе природе; - бити упознати са основним физичким, хемијским и географским појмовима и појавама; - схватити заначај фенотипских модификација и генотипских варијација; - разумети значај улоге човека у природи; - бити упознати са основама фенологије. " | |||
Исход предмета |
По успешном завршетку овог курса студенти би требало да: - дефинишу основне карактеристике материје и метаболизма као кључа живота; - разумеју узрочно-последичне везе између живе и неживе природе; - опишу значај ДНК као основног животног молекула неопходног за еволуционе процесе; - направе одговарајуће хербаријуме и инсектаријуме применом основних принципа биномне номенклатуре; - препознају различите основне таксономске категорије бескичмењака и кичмењака; - развију протоколе за фенолошка посматрања. | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Материја - појам, основна својства, макро и микроелементи, хемијске и физичке промене. Универзум, небеска тела. Вода - значај, кружење, загађивање. Ваздух - значај, загађивање. Магнетизам. Електрицитет. Жива природа - организација, основна својства живе материје. Животни молекул - ДНК и наслеђивање. Човек као биолошко биће - еволуција, основи генетике и физиологије. Биљке - грађа, подела, основни принципи систематике, бинарна номенклатура. Животиње - бескичмењаци и кичмењаци, подела. Копнене и водене животне заједнице. Фенологија. Ротација. Револуција. Географска карта, насеља, становништво, предели Србије. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Основне особине и агрегатна стања воде. Основне особине ваздуха, кисеоник - значај и улога. Магнетизам. Појам и врсте електрицитета. Основни животни поцеси. Метаболизам као кључ живота. Фенотипске модификације и генотипске варијације. Значај хумане генетике и еугенике. Микроорганизми људског тела. Биљке наших крајева - јестиве, лековите, отровне, зачинске, украсне. Основни принципи систематике, израда хербаријума. Домаће и дивље животиње. Израда акваријума у инсектаријума. Фенолошка посматрања. Израда календара природе и годишњих доба. Национални паркови Србије. | |||
Литература | ||||
1 | Матановић В: Одабрана поглавља из природних наука, Учитељски факултет, Београд 1997. | |||
2 | Михајловић Љ; Михајловић Н: Хумана генетика, Висока медицинска школа, Ћуприја 2009. | |||
3 | Др Невенка Михајловић, Др Љубиша Михајловић:Методика упознавања околине,Пирот, 2011. | |||
4 | ||||
5 | ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Настава је креативна и интерактивна. Предавања се одвијају вербалном и дијалошком методом, фронтално. Вежбе се одвијају у групама уз менторски систем рада, темељну анализи семинарских радова, изналажење нових идеја и неговање активне критичке дискусије. За предавања и вежбе се користе сва доступна средства и помагала. Консултације се одвијају једанпут недељно индивидуалним радом наставника са студентима. Вредновање рада студената обухвата све инструменте савремене методичке евалуације. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 20 | |||