Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Мастер струковне студије, други ниво | |||
Назив предмета | Заштита деце од злостављања и занемаривања | |||
Наставник (за предавања) | Драча Р. Сања | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Чеврљаковић М. Ива | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Да студенти стекну основна знања о карактеристикама физичког раста, развоја и менталног здавља детета и овладају вештинама самосталног рада у праћењу и подршци оптималног развоја здравог детета. Да стекну знања о правилима поступања према детету у различитим околностима узимајући у обзир етичке и правне норме које су специфичне у педијатријској пракси и у великој мери зависе од различтих друштвених, културних и верских ставова породице, родитељског ауторитета као и о допуштености алтернативних праваца у здравственој заштити. Приступ укључује поштовање одговорног става родитеља за живот и здравље детета, али истовремено и поштовање развојних способности детета за сопствену аутономију у одлучивању. | |||
Исход предмета |
Оспособљавање студента да на основу бројних показатеља одреди статус детета као пацијента /васпитаника, почев од узраста и зрелости, телесних и менталних својстава, тежине здравственог стања, хитних стања и других околности које опредељују поступке у одређеној ситуацији. Кад препозна елементе кршења правила у поступању према детету да реагује на адекватан начин и укључи све неопходне чиниоце у служби заштите . Да правилно усмери студента на специфичан начин реаговања у случају сумње на емоционално, физичко или сексуално злостављање детета. | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
" Елементи основних карактеристика фезичког и менталног развоја детета. Етика и право у педијатријској здравственој заштити. Примена начела медицинске етике. Аспекти медицинског права. Општа правила поступања према детету као пацијенту/васпитанику. Поштовање приватности детета. Пристанак родитеља/старатеља и детета на одређене процедуре. Посебна правила поступања у односу на својства детета или околности лечења. Емоционално злостављање и занемаривање детета : 1.одбацивање/обезвређивање детета, 2. терорисање/застрашивање, 3. игнорисање,4. изолација, 5. подмићивање детета, Посебни облици занемаривања су: 1. емоционална недоступност родитеља, нереаговање на потребе детета и/или њихово занемаривање, 2. приписивање негативних својстава детету, 3. развојно неприкладне или неконзистентне интеракције са дететом, 4.неуспех да се препознају или прихвате дететова индивидуалност и психолошке границе, 5.неуспех да се унапреди социјализација детета. Физичко злостављање деце обухвата: спољашње повреде, уједине, друге механичке повреде, опекотине и опаротине, повреде скелета, унутрашње повреде, намерно изазивање или индуковање болести. Сексуално злостављање деце може бити: бесконтактно, непенетрантно и пенетрантно. " | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Параметри раста и развоја. Неговање правилног односа са дететом заснованог на поштовању индивидуалности и успостављању поверења. Уочавање поремећаја у поступању према детету и препознавање форми емоционалног, физичког или сексуалног злостављања. Обука и помоћ родитељима у односу са децом и заштита физичког и менталног интегритета детета у кућним условима и у колективу. | |||
Литература | ||||
1 | Богдановић Р, Радловић Н: Педијатрија, уџбеник за последипломско усавршавање лекара, Академска мисао, 2016. | |||
2 | Обретковић М, Пејаковић М и остали . Заштита детета од злостављања. Приручник за центре за социјални рад и друге службе у локалној заједници. Југословенски центар за права детета. | |||
3 | Влада Републике Србије. Општи протокол о заштити деце од злостављања и занемаривања. Београд, 2005. | |||
4 | ||||
5 | ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе |
Интерактивна предавања уз коришћење савремених средстава видео презентација. Вежбања – интерактивне методе практичне наставе, семинарски рад, рад у малим групама, компаративне дискусије, тимски рад, индивидуалне и групне презентације. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 40 | |||
семинари | 15 | |||