Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Oсновне струковне студије-први ниво | |||
Назив предмета | Српски језик | |||
Наставник (за предавања) | Марковић С. Ана | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Станисављевић Б. Невена | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
Развијање љубави према матерњем језику и потребе да се он негује и унапређује; Упознавање језичке структуре матерњег језика; Развијање способности препознавања и систематичне и рационалне примене граматичких правила кроз богатство примера и практичних вежби;Овладавање појмом стандардни језик и упознавање норми стандардног језика на свим нивоима језичког система; Развијање смисла и способности за правилно, течно, економично и уверљиво усмено и писмено изражавање, богаћење речника, језичког и стилског израза | |||
Исход предмета |
"По успешном завршетку курса студенти би требало да буду способни за: Систематску и рационалну примену граматичких правила стандардног језика на свим нивоима језичке структуре; Правилно, течно, економично и уверљиво усмено и писано изражавање и перманентно богаћење властитог речника;Формирање изведених и сложених речи, начин њиховог мењања и усаглашавања по роду, броју и глагола по времену, као и повезивање у правилно структуриране, сложене реченице;Усклађивање сопственог говора са нормама књижевног језика (ортографским, граматичким фонетским, морфолошким, синтаксичким, лексичким); Разрешавање језичких недоумица; Систематизацију и евалуацију сопствених и говорно-језичких искустава других људи" | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Основни појмови и опште теорије о језику; Историјски развој српског језика: од прасловенског до савременог српског стандардног језика; Стандардни српски језик и дијалекти; Основи стандардне акцентуације; Књижевнојезичка норма и њене врсте; Говорни органи; Фонолошке алтернације и правописне појаве за њих везане; Морфолошки систем и нестандардни облици променљивих речи у дечјем говору и диому средине; Лексика и лексичке норме (архаизми, туђице, неологизми, фразеологизми) ; Синтакса; реченица-појам и дефиниција; Сложена реченица: међусобни однос простих реченица у сложеној; независни (напоредни) односи простих реченица у сложеној; Систем зависних реченица | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Правописне вежбе; Правописни проблеми и недоумице; Увежбавање на тексту фонолошких и морфолошко-творбених законитостиу вези са гласовним алтернацијама; Идентификација и анализа глаголских облика на одабраним текстовима, променљивих и непроменљивих врста речи, различитих лексичких облика; Идентификација и анализа разних типова субјеката и предиката у субјекатско-предикатској реченици на одабраним текстовима, синтагми, независних и зависних реченица | |||
Литература | ||||
1 | "Станојчић Ж. ; Поповић Љ. (1990). Граматика српског језика(уџбеник за средњу школу). Београд : Завод за уџбенике и наставна средства " | |||
2 | Стевановић М. (2004). Граматика српског језика. Београд : Предраг&Ненад | |||
3 | Правопис српског језика (1994). Нови Сад: Матица српска | |||
4 | Ивић П. (1991). Језички приручник. Београд : РТБ | |||
5 | Клајн И. (1987). Речник језичких недоумица. Београд : Нолит | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
"Дијалошка метода - метода разговора;Метода читања и рада на тексту Метода писања;Проблемска метода; Радионичарски метод –Едукативне радионице; Практичне методе – Mетоде практичних aктивности" | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
писмени испит | 20 | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 10 | |
колоквијуми | 60 | |||
семинари | ||||